Коментари - Разпространиха запис от разговорите на пилотите при сблъсъка на летището в Токио | dnes.dir.bg
назад

Разпространиха запис от разговорите на пилотите при сблъсъка на летището в Токио

Пътническият самолет бил получил разрешение за кацане, а на машината на бреговата охрана е било казано да рулира към точката за изчакване в близост до пистата

Обратно в новината
| Редактор : Лилия Чалева

Коментари - Разпространиха запис от разговорите на пилотите при сблъсъка на летището в Токио | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

По-малкото зло - 5-ма загинали на фона на над 300 :) Виновният/виновните ще си понесе последствията - няма да я работи повече тази работа. Японците ще си вземат поуките и повече такъв тип инциденти няма да се случат. Гледал съм в "разследнане на самолетни катастрофи" подобен инцидент, мисля, че беше в Америка. Там обаче, не бяха разбрали, че причината за катастрофата е малък самолет на пистата. Тогава заключението беше, че диспечера е забравил (от умора) малкия самолет. Мисля, че след този инцидент са въвели радардите на пиститите и т.н., които със сигурност вече са спасили хиляди хора.

може би лошосъзнателен човек, гледал една от кинофилмовите части, с Брус Уилис който сега е на 69 год., на ,,Умирай трудно" където мошеници сбират в стая на ниво повърхност, същата отвътре като в контрол самолетни полети в кула намираща се, техника, но тяхната е и нелегално\незаконно се включват в радиочестотната връзка между авиационни шофьори на самолети намиращи се във въздуха и законната контролна кула и нарочно/умишлено съобщават нощем на авиопилотите че шофираните от тях самолети са на броени метри от ниво бетоноасфалтова писта и те горките авиационни шофьори спускат колесниците на хвърчипланите, но ... реално до пистата за приземяване\излитане остават много по-малко линейни метри и ... резултата е доста твърд удар в асфалтово-бетонната писта и почти моментално взрив/експлозия ... живи + здрави

уточнение -> преден ми коментар: в 1990 год. заснет филм 124 минути умирай трудно - 2, на англ. език Die Hard - 2, живи + здрави

Може би в тъмното надлетищно небе крилата на самолета на японск. брегова охрана са закрили ориентировъчн. крайпистови светлини, на снимката в https://www.boldmethod.com/learn-to-fly/systems/how-papi-lights-work-airport-vgsi-vasi-day-night/ видими под бялата вертикална стрелка, и пилотите на огромния пристигащ пътнически самолет буквално не са разполагали с нужните секунди веднага да превключат самолетните двигатели от режим спускане\приземяване -> режим издигане/излитане ... https://www.boldmethod.com/learn-to-fly/systems/how-papi-lights-work-airport-vgsi-vasi-day-night/ ; навярно професионална преумора + или секундно задрямване пред екраните в кулата за контрол излитащи или кацащи полети е причина за допускане на самолет за кацане върху писта, която реално не е била напълно чиста от каквото и да е превозно средство, ,, При възобновяване, като мярка за намаляване на въздействието на шума, ъгълът на спускане в момента на пристигане по време на добро южно вятърно време е повишен максимално от 3 градуса на 3,45 градуса. Поради повредата на някои съоръжения (Approach Angle Indicator Light, ще рече светлинен индикатор за ъгъл на подход, (PAPI Precision Approach Path Indicator)) в резултат на тази авария, тя ще работи под ъгъл на спускане от 3 градуса в момента на пристигане при лошо време от южния вятър за около месец. Ще бъде направено. Тази операция е временна за около месец, докато повреден. съоръжение бъде възстановено." https://shinagawa.j-server.com/LUCSNGWAI/ns/tl.cgi/https://www.city.shinagawa.tokyo.jp/PC/kankyo/kankyo-toshiseibi/20240104100039.html?SLANG=ja&TLANG=bg&XMODE=0&XCHARSET=utf-8&XJSID=0 , да почиват в мир умрелите, живи + здрави

Чия е грешката и какво точно е довело до катастрофата ще се разбере. За мен най-важното в случая е реакцията на екипажа на А350. Буквално за секунди, без да имат каквото и да е предупреждение, те успяват да осъществят аварийно спиране и изкарване на 360 пътника. И това докато самолетът гори и вътре се пълни с пушек. Евала за професионализма им.

Цели 8 минути не са позволявали на хоратя да слязат. Пълната евакуация отнема 10 минути от отварянето на вратите. Това само показва че самолета е що-годе читав

За секунди е - 600 :)

Според телевизион. коментатор видим и чуваем в документалното филмче копие от което е в https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/world-asia-67879308.amp : превод чрез гугъл транслейт на екранните англоезични надписи на български език: ,,cctv (телевизия със затворена верига - тоест телевизия само до избрани монитори) изглежда предполагат, че самолетът на бреговата охрана. ако погледнете повредата на левия двигател, изглежда, че явно е засегнала нещо и това вероятно е скъсало горивните тръбопроводи. можете да видите много голяма огнена топка в тази точка и от тази точка нататък изчезва изтичането на гориво. Ако крилото е повредено, може да има изтичане на гориво от самолета и това изливане на гориво всъщност прави живота особено труден. Когато трябваше да го направи, кабинният екипаж щеше да отвори вратата, тъй като пързалките автоматично щяха да се надуят. И това е най-бързият начин да слезете от самолета. Въпреки че, ако влезете в кабината на самолета, ще видите неща като материалите, от които са направени седалките, възглавниците на седалките и така нататък, са проектирани да бъдат огнеустойчиви. знаете, че са пожароустойчиви, но не са пожароустойчиви. Така че не съм изненадан от това количество гориво, че в крайна сметка се е развил такъв интензивен пожар. спасяването и пожарогасенето на всяко летище е готово да се разположи във всяка част от тази среда в рамките на 3 минути и всъщност целта им е 2 минути, за да стигнат до самолета. И първото нещо, на което ще дадат приоритет, е да отблъснат всеки огън, който може да попречи на изходите. И всъщност, когато тези самолети са проектирани, те са проектирани да измъкнат всички за 90 секунди, тоест минута и половина, или по-малко само с половината от наличните изходи." Примерно част от някое/някоя от витлата\перките на самолета Bombardier Dash 8 на бреговата охрана се е отчупило/отчупила и изпаднала или върху летищен път за движение с минимална\пешеходна скорост, между летищния перон/летищната площадка за качване\слизане на пътници, или върху летищната писта на която самолет, излязъл успешно от пътя за рулиране, или само се засилва достатъчно и излита или самолет се приземява и намалява достатъчно скоростта си за да влезе в пътя за рулиране. Да почиват в мир умрелите. Живи + здрави

Дреме ми на хоя,за джапанките

В авиацията съществува понятие "chain of events"....т.е. едно действие води до друго действие докато не се стигне до инцидента който коментираме .. За да се прекъсне навреме веригата от събития трябва всеки звена да работят както трябва.... В случая има няколко събития които се наслагват и резултата е видим....

По няколко медии вече излезе пълната транскрипция на комуникацията на кулата и двата самолета. Във 17:45:19 местно време кулата казва пилота на товарния самолет да се придвижи до точка C1. 21 секунди по-късно пилота повтаря командата точно и ясно, което показва, че я е разбрал. Така диспечера си мисли, че той е на точката за изчакване (встрани от пистата). Пилота на пътническия самолет получава разрешение за кацане и понеже, както се спомена вече, с двата самолета кулата разговаря на различни честоти, трагедията е, че те не чуват, какво казва кулата на другия. Ако бяха на една честота, неправомерно излезлия на пистата пилот, щеше да каже. Тъй-като там е вече било тъмно, диспечера не разбира, че товарния пилот неправомерно е излязъл на пистата и тук въпроса е защо нямат или защо не са им работили системите за наблюдение на трафика в реално време на летището? Оттам нататък е ясно, че пътническия самолет няма как да избегне удар като идва със 160knots. А на въпросите защо самолета е насочен към 34R, а не 34L, отговора е, че това е най-дългата писта на Ханеда, а А350 е widebody, т.е. големичък е и затова тези самолети кацат на 34R по правило. TLDR: огромна грешка на пилота на товарния самолет, той чува и ясно повтаря командата на диспечера и после я нарушава. Няма как да си е мислил, че има разрешение за излитане, щото той отговаря на командата в 17:45 и 40 секунди и после над 2 минути стои на пистата докато не става най-лошото.

Hold abeam Charlie 5 точно това е изпълнил Ако трябваше да изчака странично командата щеше да е hold short Charlie 5

Брей много разбиратели както винаги тука.

"Няма как да си е мислил, че има разрешение за излитане, щото той отговаря на командата в 17:45 и 40 секунди и после над 2 минути стои на пистата докато не става най-лошото." Зарежи... поначало има радар, който следи какво и къде се намира по пистите и пътеките. Да не е бил изключен??! Не следят ли GPS-те на всичко дето се движи по летището? Не е само пилота на транспортния самолет, още някой е объркал нещо.

като е тъмно нали има "стоп" линии по подходите към пистите, които са обозначени като за маймуни?

От 27ми декември насам

Ти да видиш..! Всички тук спецове по всичко, жалкар

160 кnоts\hour (възела/час на англ.) = скорост 296 км/ч или 82 м/с, Hold abeam Charlie 5 ще рече Дръжте се на крака Чарли 5, hold short Charlie 5 в превод тоест изчакай Чарли 5 ... хипотетично след като чрез радиостанцията пилота на превозващия нежив товар е докладвал на дежурния авиодиспечер че е чул ясно заповедта му - е изключил кабинния говорител, или е намалил до минимум нивото му, и или със или без словесно изразено съгласие, и на помощник-пилота, и на бордовия инженер е придвижил самолета оставяйки го неподвижен върху пистата където планово е очаквано след броени секунди\минути да се приземи превозващия трицифрено число живи пътници самолет, живи + здрави

Като по чудо станало всичко... Не е чудо, Чалева! Нарича се дисциплина!

Ти остави кой какво казал рульожката и пистата си имат светлини и светят в цветове в зависимост какво са им разрешили. Тия японци далтонисти ли са

Колко си прост

Като ти наредят да качаш и потвърдиш, няма къде да ходиш

да - има ярко светеща електрична светлина в самолетната писта в средата ѝ - където е осовата линия - за ориентир на пилоти или на кацащи, или на излитащи самолети, предположително е без меродавно/ръководящо значение дали са или не са с цветна слепота\далтонизъм самолетните шофьори понеже принципно светоотразителните вертикално или хоризонтално разположените високи поне около линеен метър цифри/числа те са длъжни да приземят, или рулират/движение когато влекач дърпа самолета или самолетът наземно се движи от летищни перон\стоянка за качване/слизане на пътници, или издигнат самолета като не го опрат извън действаща инструкция в част от законно (не)движещи се по air zone (еър зоун произносимо на англ.) транспортни средства, живи + здрави

А някакви записи от Ст.Загора ...

Ясно е вече, главната вина е на пилота от бреговата охрана, това е runway incursion и е един от най-големите грехове в авиацията. Излизат и някои доста интересни детайли в интернет - двата самолета са комуникирали с кулата на различни честоти, което не е нетипично за толкова голямо летище, но е крайно необичайно за опериращи на една и съща писта. Още по-голямата изненада е, че летище Ханеда явно няма техническа система за предупреждение за неправомерно навлизане на пистата, нещо стандартно в Европа от поне 15 години насам.

Писта 34 дясно не е била използвана за приемане на полети, само за излитащи. 34 ляво е била пистата за приземяване, но на самолета на японските авиолинните е дадено разрешение за кацане на 34 дясно

34 ляво и 34 дясно е една и съща писта. Ляво и дясно са посоките по нея. Независимо в коя посока илзитат или кацат, не може да има едновременно два самолета на пистата.

Си, обратната посока на пистата е с друг номер

Вината е на диспечера. Инструкциите му към пилота на бреговата охрана са да задържи по път (надлъжно) на C5, което е точно което пилота прави - навлиза на пистата по C4 и спира на C5 като минават близо 50 секунди преди да бъде ударен отзад от самолета на японските авиолинии. Който незнайно защо получава разрешение за кацане на 34R вместо на 34L която е пистата за кацане в дадения момент. Това е и ключа тук, използването на думата "abeam" от рвд диспечера. Думата означава да си на осевата линия. Там е и бил пилота ма бреговата охрана, а не на пресечната. Инструкцията би била без тази дума ако е трябвало да изачака напречно, но на него му е казано да изчака "надлъжно".

Това за което говориш са 2 различни команди и (почти) винаги идват на 2 различни комуникации. Би било много странно диспечера да ги е дал наведнъж, особено пък на това летище. Би ли споделил източника си?

аз много се обърквам от това кое е ляво и кое дясно...например като гледам зъбна снимка и постоянно трябва да си повтарям, че зъбите ми от ляво, са тези от дясно и обратното...

а бе трагедия... горките хора... не погледна ли някой от пилотите на малкия самолет дали не се задава нещо за кацане преди да излезнат на пистата, нямало е мъгла, видимостта е била добра... жалко,жалко, нелепа история... еърбуса е разпрал крилото на даш-а, а на даш-а крилото му е отгоре, а там са резервоарите с горивото, заради това е и онова огнено кълбо, което се вижда на клиповете. Браво на еурбус за това, че след този удар А350 остава цял и няма нито един загинал, ама защо трябваше да се стигне дотам??

Видимостта е била 900 метра, знаеш ли за колко време ги взима кацащ А350? Пилота не е имал разрешение да излиза на пистата, допускам, че е правил няколко курса в дадения ден предвид ситуацията в Япония и сигурно е бил на ръба на силите си.

е... при 900 метра видимост е нямало какво да се направи, в противен случай и екипажа на еърбуса щеше да види, че става нещо на пистата, де да знам, не съм пилот, просто поразсъждавах над случая.

Нощем, на писта с странични осветени ограничители на 60 метра широчина. Малкия самолет е на осевата. Еърбъса директно му каца отгоре

да, да - зная - лети с ~69 м/с, 135 възела (knots)/час (h), кацащ еърБъс (airBus) а350, живи + здрави

Еърбъс не е френска компания, а европейска мултинационална.

Ебати кефското име - Хироюки Кобаяши. Много е красиво - ХИРОЮКИ КОБАЯШИ. Искам и аз да се казвам така, а не Пенчо Трънчев !!!

И да си пиеш уиски Ямазакура

ямазакура го признавам 1

Трол Ейбус, противно на представата ти, Хироюки Кобаяши звучи изключително ординерно за японците, нещо като нашето Георги Иванов. Зависи с кои канджи се изписва, но като цяло не е нещо представително като име.

Този сайт жестоко изпростя. Едно време човек можеше да се наслади на забавни коментари. Сега е простотия след простотия... Нивото е мнооооого ниско!

А350 е пластмасов самолет подсилен с графит. Гори от нищо и не се гаси. Също и 787

Браво, бе гений! Точно от графит са направени! Егаси как се посмях заради теб!

Отиди във фабриката ба Боинг в Еверет и в музейната част можеш да го пипнеш на 787 корпуса. Това са едни найлони които се слагат на слоеве с графит на прах между тях и се изпичат във фирмата която е на крайния детайл. Поне преди 7-8 години всичко си показваха.

Графит - графен, кой ти гледа разликата

може и разграфен...кой ти гледа разликата само дет се питам от гаф или от граф идва...

а найлоните от рециклирани торбички ли са или от дамски чорапогащи? За един приятел питам...

Нито другото - специален материал са, директно от нефт. В крайна сметка си е пластмаса.

А съветските самолети бяха от ......!!!????

брат! За това бяха толкова тежки! И яко желязо!

Точно А350 е един от най-модерните самолети, направен е супер и с много мислене - специално за горенето - може отвън да гори целия и ти пак имаш 90 секунди да се измъкнеш. И имай предвид, че дори в края на всеки полет в самолетите остават около 10 тона гориво, по правила. Това знаете ли колко гори и в крайна сметка от близо 400 човека нито един умрял!

Японци си говорят на английски... Също като корейци и подобни. Обикновенно в такива разговори най-често срещано е "не разбрах". Английският поначало е замазан, акцентът допълнително влошава нещата. Избран е в тази индустрия единствено за да "почете" наглосаксите за дето са спечелили войната. Немският и френският са далеч по-чуваеми.

Немският Италианският и българският са изключително чуваеми както и отчасти испанският но френският никак не е чувал

Чакай да заговорят на немски или френски в международните полети и гледай тогава как ще почнат да падат един след друг от небето! Дори няма да стигнат до "не разбрах"...

Ще се изненадаш, но дори и при полетите на България Еър вътре в страната разговорите с кулите са на английски. Просто така е прието в гражданската авиация.

Споко,един ден скоро изкуственият интелект ще ги сблъсква интелигентно и без отговорност

Кой го еня?

Ето, видяхте ли, японците не са по-дисциплинирани от нас, руснаците.

Тоя Airbus kak може да изгори толкова. Сигурно е био, с пълно разграждане. Ако се запали във въздуха сам няма да имат шанс.

А бе с конкурс ли ви избират да коментирате тук? Още един, който ме накара да сме смея с глас!

Да се сблъскат кацащ и излитащ самолет - това вече и в Африка не се случва. А, говорим за Япония... Накъде отива този свят?!?

Всъщност, със стремежа да имаме повече черни пилоти и пилоти жени този тренд ще се засилва, уви. Пълен разпад на цивилизацията.

За неразбралите с минусите - компаниите се стремят да наемат най-добрите пилоти, защото им поверяват самолети за стотици милиони. С тази грешна тенденция те имат стимул да наемат по-лоши пилоти, но от привилегировани групи с маркетингови цели, да стискат палци, и да се надяват на най-доброто. Отделно, имам приятели в РВД в София, мерят им кръвното и пулса в началото на всяка смяна и пазят логовете, при излизане от показателите съответният диспечер въздушно движение излиза в тримесечен задължителен отпуск. Не назначават хора над 30 години, защото не са рентабилни като разход спрямо приход. Накратко, въздушното движение е създадено от умни хора, а не от скандиращи идиоти за други скандиращи идиоти.

На пилотските изпити жените се справят по-добре, колкото и да звучи невероятно. Мъжете ги късат повече в процентно съотношение.

Вече има законови регулации и това рязко катализира процеса на маргинализация дори на най-високо управленско ниво. В комисията и европейските агенции едва една от пет назначени жени успяват адкватно да се справят със изискванията на съответната длъжност. Най-лошото е, че от останалите 4, нито една не осъзнава собствената си некадърност и упорито налага безумни решения, съсипвайки многогодишни, важни и скъпи проекти. Европа катастрофално се самоизключва от надпреварата с Китай. Самоубийствени политики на толерантност и насилствени квоти за всякакви цветове калинки ускориха процесите много рязко през последните 7-8 години. Имам вътрешносистемен опит от над 20 години и никога не съм вярвал, че ситуацията толкова рязко може да се влоши.

сигурно това не е международно летища, защото все пак /не съм професионалист де/ има писти за излитане и писти за кацане, а така...в един момент, с разлика в минути само да кацат и излитат...?...като че ли наистина всичко опира до това кое е ЛЯВО, и кое ДЯСНО не искам да кажа - айде у лево ... но руснаците имат приказка - направо, което значи наляво

И с руския не си специалист. Чети и учи. Може да стане човек от теб