Военната прокуратура: Недопустимо е вменяването на вина на загиналите пилоти
Вчера от МО обявиха, че причината за смъртта на подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин е предприемане на необосновано висок риск
Обратно в новинатаКоментари - Военната прокуратура: Недопустимо е вменяването на вина на загиналите пилоти | Днес.dir.bg
Коментари
И какви са резултатие от форумното разследване? Някой може ли набързо да ми разкаже, гледам тук доста специалисти с фантастични познания в тази област има.
Вината е та тези които ги пратиха на това никому ненужна шоу. Да ви сера на Натото и на евроатлантиците .
А мен ме интересува следното: с какъв уред са мерели височината и какво е показвал той. Защото пилотите може да са летели по инструкция но височината да не е вярна. Поне по уреда, който са гледали. Между другото същото важи и за пилота, който се блъсна в Черно море. Не ми се вярва опитни летци да не се справят с височината.
Министерството на отбраната ще обяви причините за авиокатастрофата в Граф Игнатиево. Пресконференцията ще се проведе на 15 октомври, вторник от 9.30 часа, съобщават от Министерство на отбраната. В нея ще участват министърът на отбраната Атанас Запрянов, заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков, полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“.
За по-общо разбиране от страна на читателите - "Кубинската осморка" представлява поредица от два последователни хоризонтално свързани лупинга, с обща пресечна точка в средата. Започва се с възходящ лупинг от коремен полет, обръщане с полутоно в средата на снижението, и нов възходящ лупинг с обръщане с полутоно до излизане в хоризонтален коремен полет в точката на изкачване при започване на първата маневра. Симетрична но доста сложна за изпълнение фигура, свързана с променливи претоварвания и изискваща висока концентрация и сработеност в екип от двама за спазване на полетните параметри във всяка точка от траекторията.
Такива елементи са неотменима част от бойната летателна подготовка на пилотите, но трябва да бъдат усвоявани и отработвани при безопасни условия - а не заради постигане на зрителски ефект при авиошоута
"...два последователни хоризонтално свързани лупинга..." Къде имаш снижение и изкачване тогава, което е движение по вертикалата. Нещо мисълта ти е избегала по време на писането...
Двата последователни лупинга са на една и съща височина - представи си хоризонтална "8-ца" .. или не ти стига въображението .. При стандартно изпълнение не трябва да има никаква загуба на височина - откъдето си започнал фигурата, в същата точка излизаш след завършването й Анадъмо ?!.
Но въпроса ми е къде имаш изкачване и снижение за което пишеш по-горе, щом 8-та е хоризонтална. Т.е. в равнина успоредна на земната повърхност. Или не разбираш какво значи хоризонтално и вертикално? Анадънмо?
Моя грешка по-горе, действително - "8-ицата" се изпълнява изцяло във ВЕРТИКАЛНАТА плоскост .. наздраве с едно превъзходно Узаки 12-ца : - закриваме сезона на анасоновите напитки ))
Радев накара пилотите да изпълнят рискова фигура със стари самолети. Кой е виновен? Естественно че всички участващи!
Самолет с тежест 4500 кг прави лупинг и започва да пада в продължение на 5 секунди. На каква височина се е намирал? Самолетът се е намирал на височина приблизително 241.43 метра ако е падал свободно без форсаж
Самолет с тежест 4500 кг прави лупинг и започва да пада в продължение на 7 секунди. На каква височина се е намирал? Самолетът се е намирал на височина приблизително 241.43 метра ако е падал свободно без форсаж
Докато летателните часове се наричат нальоти, то нищо добро не я очаква бедната ни прокремълска държава.
Най възможно е самолетът да изпадне в срив на подемната сила , ако скоростта му е прекалено ниска. Сривът на подемната сила е критичен момент, който може да настъпи, когато самолетът лети под минималната скорост за подемане, известна като скорост на подемната сила. В такъв случай, крилото не може да генерира достатъчно подемна сила, за да поддържа летателната височина, което води до загуба на контрол. Причини за срив на подемната сила: Ниска скорост: Ако самолетът намали скоростта под критичната стойност, той може да изпадне в срив, особено по време на маневри, при които изисква повече подемна сила. Неправилно управление: Рязката смяна на ъгъла на атака, неправилно управление или комбинация от двете може да доведе до срив. Тегло и баланс: Ако самолетът е претоварен или неправилно балансиран, той може да има по-висока скорост на подемната сила, което увеличава риска от срив. Условия на околната среда: Лоши метеорологични условия, като турбуленция или силен вятър, също могат да повлияят на контролируемостта на самолета и да доведат до срив. Необходимост от маневри: По време на маневри, като например закръгляване или изкачване, самолетът е изложен на по-големи натоварвания, и ако скоростта не е достатъчна, рискът от срив на подемната сила нараства. Последствия от срив на подемната сила: Когато самолета изпадне в срив на подемната сила, той може да започне да пада и е трудно да се контролира. Пилотите трябва да бъдат обучени как правилно да разпознават предупредителните знаци за приближаващ срив и да предприемат мерки за предотвратяване на инциденты. Това обикновено включва:
Увеличаване на самолета до безопасна скорост Нормализиране на ъгъла на атака Заключение Сривът на подемната сила е критичен аспект от полетната безопасност, и е от съществено значение пилотите да бъдат добре обучени за предотвратяване на подобни ситуации. Също така, техническото състояние на самолета, възможността за реакция на екипажа и условията на околната среда играят важна роля в управлението на подобни инциденти.
Извинявайте, явно имате познания по яеродинамика, но някои "термини" в поста ви са малко странни: - срив на подемната сила - може би срив на потока и загуба на подемна сила - скорсот на подемане - може би еволютивна скорост - летателна височина - коя е нелетателна - смяна на ъгъл на атака - може би минаване на задкритичен ъгъл на атака - неправилно балансиран - има устойчив самолет, неустойчив и безразличен - маневра на закръгляване - може би вираж или просто завой - големи натоварвания - може би претоварване
Загиналите пилоти могат да окажат сериозен ефект върху мотивацията и психическото състояние на останалите пилоти. Това е още едно предизвикателство, което трябва да бъде разгледано от страна на ръководството. След инцидентите трябва да има задълбочено разследване, за да се установят причините и да се идентифицират потенциални проблеми в обучението или процедурите. Важно е да се определи какви са целите на съответното упражнение и дали те са адекватно обяснени на пилотите. Освен това, тренировка по управлението на аварийни ситуации трябва да бъде част от обучението. Преглед на процедурата: Необходимо е да се преразгледат процедурите за извършване на упражнението, за да се гарантира, че те са актуализирани и безопасни. Тренировъчните полети често съдържат рискове, особено ако включват маневри, които са сложни или опасни. Необходима е стриктна оценка на безопасността, като се вземат предвид условията на полет, опитът на пилотите, както и техническото състояние на самолетите.
България може да е поискала специфични конфигурации или модификации на Ф-16, които да отговарят на нуждите на нашите ВВС. Тези промени могат да удължат времето за производство и доставка.
Кубинската осморка е сложна акробатична фигура, която изисква висока степен на умение от пилота и подходяща конфигурация на самолета. Тя включва поредица от вертикални и хоризонтални маневри и енергийни управления, които могат да поставят значителен стрес на самолета и на пилота. Неспособността на Л-З 39 Албатрос да изпълни докрай кубинската осморка може да се дължи на няколко фактора: 1. Технически проблеми Отказ на системи: Възможно е да е имало неуспех в управлението на самолет или повреда в системите, свързани с формата или двигателите. Системи за управление на полета: Проблеми с аеродинамиката или управляващите повърхности (както и с автоматичните системи за стабилизация) също биха могли да попречат на успешното изпълнение на фигурата. 2. Недостатъчен опит на пилота Необходими умения: Кубинската осморка е напреднала фигура, която изисква прецизно управление и координация. Неподготвеният пилот може да не успее да контролира самолета правилно през маневрата. 3.Мощност на двигателя: Дефект или недостатъчна мощност на двигателя по време на маневрата могат да ограничат възможността за завършване на кубинската осморка. 4. Контрол на полета Неправилна корекция на ъгъла на атака: За изпълнението на кубинска осморка е необходимо точно регулиране на ъгъла на атака, за да се избегне загуба на подемна сила.
Инструкторите имат достатъчно нальот. За миналата година над 100 часа, а тази година – около 60 часа. Имаме изправен самолет, но искам да знам цялата картина“, коментира още военният министър. Той подчерта, че ще има административни кадрови мерки, в зависимост от резултатите и доклада, които разследващият екип, прокуратурата и работната група ще предоставят.
Докато не се вдигнат нальотите всички упражнения и учения трябва да се ограничат до най-основните неща, колкото да се поддържа авиацията. Иначе ще се получават такива трагедии. Има разминаване между искам и мога. За моженето са нужни години и много средства с които ние хронично не разполагаме.
Първи данни от черната кутия: Ниска височина на полета е струвала живота на двамата пилоти Тя беше откарана за разчитане в страната производител - Чехия и СССР Загиналите пилоти са изпълнявали упражнението, което се оказва фатално за тях, 24 пъти тази година Военната прокуратура: Некоректно е на този етап да се вменява вина на загиналите пилоти Този самолет всъщност тръгва да се спуска, да пикира надолу и това, което прави впечатление, е, че седем секунди лети с много голям ъгъл към земята и не се вижда някакъв опит активно да се изведе самолетът от тази ситуация. Това е фаталното, просто самолетът много дълго е насочен към земята“, обяснява експертът. Фаталният полет на "Граф Игнатиево": Вероятно самолетът е пилотиран от майор Петко Димитров Все още не е разчетена черната кутия Според авиационния журналист Димитър Ставрев обаче именно височината на полета се оказва ключова за фаталната развръзка. По думите му вероятно самолетът не е успял да набере достатъчно скорост, за да изпълни докрай фигурата "кубинска осморка". „Вероятно ръководителят на полети не е подал навреме команда за прекъсване на изпълнението на фигурата. Тъй като той е виждал и инструментално, тоест от радара, от висотомера и визуално - защото става в района на летището, че височината, в която се изпълнява фигурата е недостатъчна за успешното ѝ завършване. Би трябвало да даде команда се прекрати изпълнението на фигурата и да се започне отначало. В това няма нищо страшно. Затова е тренировката – за да се отработят нещата както трябва“, коментира Ставрев.
пращате черната кутия да я разгадават тия дето последно са оправяли самолета, какво очаквате да кажат. Естествено, че щом те са го правили, значи всичко е наред с него и вината е на пилотите. Следващия път направете така, че да се разчитат данните у нас.
Радев има план А и план Б план А 35 години от експедицията на МИГ29 с коремно и бяла риза План Б, когато сме се осрали 20години ,България в НАТО,
Видимо пилотите си бяха възрастни и с наднормено тегло...на първо място е безопасност за зрителите,къщите,околната среда,самолета... Накрая е живота на самите пилоти,ама самолета струва пари ,а живота на пилотите го плаща данъкоплатеца
А,на кой да е вината? Шофьорски книжки имате ли? При ПТП кой е виновен? Настъпили педала на газта до дупка,ама самолета не е Формула-1
Там се лети по план. Планът не си го правят пилотите доколкото знам.
Щом прокуратурата прави такова изявление, сигурно разполага с данни, неудобни за военното министерство. Много е лесно да се хвърли вината върху загиналите пилоти. Случаят е приключен, забравете. Но все пак този фатален полет е част от голяма организация с ръководства на различни нива, диспечери, контрол, подготовка ...
Недопустимо е,нали,глупавият БАБАИТЛЪК и фуклявщина на българския фатмак няма вина и граница.
За втори път след смъртта на майор Валентин Терзиев, няма виновни. А поредния з.адник- ръководител на полета отново е спасен. Всички се правят на ударени, че такава длъжност не съществува, а пилотите си джъткат безконтролно както си искат.
Височината също играе важна роля. Колкото по-високо е началото на маневрата, толкова по-голямо е времето за реагиране в случай на проблем. Минималната височина за извършване на лупинг зависи от типа на самолета и желаната маневра. Обикновено е добре да има поне 1000 фута (приблизително 300 метра) височина какъвто и да е. Аеродинамични параметри: Аеродинамичното поведение на самолета (болтове, радиус на завой, характеристики на крила и т.н.) е важно. Първоначалната настройка на самолетните системи също е критична за безопасната маневра. Пилотска подготовка: Способността на пилота да управлява самолета по време на стресови ситуации, като гравитацията, също е ключова.
За изпълнение на лупинг, самолетът трябва да има достатъчна скорост, за да осигури необходимата подемна сила. Обикновено тази скорост трябва да бъде по-висока от минималната, необходима за поддържане на маневра. Обичайната скорость за малки спортни самолети по време на изпълнение на лупинг е около 200–300 км/ч (или приблизително 55–85 м/с), но това може да варира в зависимост от конкретния самолет. По време на изпълнение на маневри, свързани с инерцията, скоростта трябва да е такава, че да предотврати загуба на контрол. Самолетът трябва да е способен да понесе до 3-5 жи (или дори повече в някои случаи), което е основните сили, действали върху пилота и самолета.
Пак в България всичко е наобратно. Прокуратурата вместо да обвинява тя защитава а министреството вместо да защитава обвинява :)
Самолет с тежест 4500 кг прави лупинг и започва да пада в продължение на 5 секунди. На каква височина се е намирал? Самолетът се е намирал на височина приблизително 122.63 метра ако е падал свободно без форсаж
Нали има двигател, какви ги плещиш?
Задачата както си я представил е недефинирана. Въпросът е, какви са аеродинамичните характеристики на самолета, каква подемна сила се генерира при падането? Самолета лети според равновесието на 4 сили, представяни със следните вектори: земно притегляне-надолу, тяга-напред, челно съпротивление-назад, подемна сила-нагоре. И айде, не се прави тука на много умен. Не си.
Ако няма технически проблем, кой тогава е виновен? Все пак това не е война, и даже на война в авиацията (поне на хартия) заданията са съобразени с правилата. Защото ако падне самолет виновен е този който е дал неадекватно задание.
Мале, какво абсурдно заглавие! Може ли да се вмени вина на умрял човек? Няма субект, каква вина, какви пет лева?! Прокуратура, прокурори, какво невежество, каква необразованост. Абе много липсва в таз държава духовно ( или поне религиозното) образование. Народ затънал в невежество и безпросветност.
Ако застреляш някого и умреш преди да ти напишат обвинение, как мислиш дали няма да напишат че си бил виновен?
Едно е сигурно, времето за катапултиране е било само 1.5 сек, това е бил 'прозореца', в който катапултната система би реагирала. Защо, ами защото е евроаталнтическа т.е скъпа, но затова пък КАЛПАВА. Руските системи отстрелват и от 0 м, но са от вражеска страна, какво да се прави, ще мрем по заповед от НАТО. Какво укриват с тези лъжи - ИМЕННО КАЛПАВАТА катапултна система. Най-вероятно още по средата на падането са разбрали, че няма да могат да изпълнят фигурата и са опитали катапултират, но късно, твърде късно за супер-пупер евроатлантическата катапултна система. Много жалко за пилотите! Светла им памет, Бог да ги прости, а с виновните ... ТОЙ си знае!
Падат в продължение на 5 секунди
Хайде стога дрънканици, тук катапултът е от нисък клас, защото това е учебен самолет. В истинските бойни самолети имаш едно копче и толкова, а тук трябва да се откопчават колани и не знам какво още. И самолетът не е американски, самолетът, макар и сега с нов модел, се прави от преди НАТО.
кой знае какво калпаво гориво са им сложили
От видеото се вижда че пилотчетата си мислят че са на Ф-16, Миг, Су. ... Ткива циркаджийски номера с учебен самолет не минават
например да не се довършва лупинга, а да се излезе от ситуацията с имелман.
Единственото значение има височината а тя се изчислява елементарно. Защото от клипа ясно се вижда всичко. Скороста в един момент е нула
Аз съм виждал лупинг да се изпълнява със 150км/ч на височина 150 м
То има и достатъчно луди да минат под моста, даже един хамриканец минал под един мост къде беше забравих, кацнал отишъл в клръчмата да се фали ама взели да се бъзикат с него, пратил ги на моста, пак запалил саомлета и минал под моста. После се напил на аванта, то е ясно. По принцип при кобрата на Пугачов самолета стои на едно място и то вертикално леко килнат наззад, хахаха
Самолетчето е със Стартова маса, кг 4400. Максимална скорост, км/ч 755. Земно ускорение 9,8м/с Чрез тяло, хвърлено от определена височина знаейки ускорението Ж , от която е хвърлено тялото, и времето Т, за което е стигнало до земната повърхност, ние можем да определим височината Х по формулата: Х= Жх Т на квадрат Не ви трябват никакви черни кутии времето на падане го вземете от видеоклипа
Така е само в идеализирания модел на материална точка съответно без форма, без съпротивление на средата , подемна сила и други аеродинамични характеристики на реалното тяло.
във въздушна среда зависи от формата и размера на едното и другото. Що, според тебе кое ще падне първо, бе умник! Да не би да паднат едновременно, а! Би било краен тъпизъм ако твърдиш това!
При свободно падане в условията на вакуум (без въздушно съпротивление) 1 кг вълна и 1 кг стомана ще паднат с еднаква скорост и ще достигнат земята едновременно. Това е следствие от закона на Нютон за гравитацията, който показва, че ускорението при свободно падане е независимо от масата на обекта. В реална среда, обаче, вълната е по-лека и по-обемна и ще бъде подложена на по-силно въздушно съпротивление в сравнение със стоманата. Поради това, ако се изпуснат от същата височина, стоманата ще падне по-бързо, а вълната може да бъде забавена от съпротивлението на въздуха и да достигне земята по-късно.
"Истината" и така не е! Некой посочи ли в задачата една дреболия например, като плътност на вълната! Вълната, ако че е вълна би могла да бъде пресирана и да е с минимален обем и плътност много по-голяма от тая на стоманата в случая. И съответно да е с много по-ниско челно съпротивление от един например разплескан лист стомана. Т.е. в случая важна е формата на обекта и неговите физически размери. Що се напъвате да мислите, като нямате базови понятия по физика. А спорите с професионалист.
Хубаво е да има гласност. Прокурорът се опитва да затвори устите на колегите си, не е ясно защо да не се кажат факти. Те не че казват факти, а мнения предимо. Факти са 68 м - няма пряка връзка с трагедията, 455 км/ч - също не е пряко свързано. Още каза, че не са загубили управление в горната точка, следователно няма причина да се убият. Изобщо става ясно, че военните се опитват да укрият колегите си, които са издали заповед за този полет и е трябвало да следят подготовката за демонстрацията. От опитите да се скрият тези лица, излиза че летците грубо са нарушили заповедта на своя командир, нарушили са реда на фигурите, минималната височина, началната скорост на фигурата. Абсолютно безумие се получава от думите на живите военни. Такива летци, даже посмъртно, не са за повишение а за разжалване. Обаче ги повишиха предварително, явно да си измият ръцете пред роднините и колегите им поне. Обача с такива командири военни летци в Бг няма да имаме.
Скоростта на започване на лупиг, според инструкцията за пилотаж на Л-39 ЗА е 600 км/ч.
Да, така се получава по думите, които чух. Благодаря за информацията. Не съм сигурен, че са тръгнали за лупинг, по ми прилича на триъгълник. Но защо така грубо да нарушават скоростта? Аз такъв пилот не познавам, хептен пък 3 д преди демонстрацията, тогава експерименти не се правят, само се затвърждават получените навици.
Се некой е виновен, аре кажете ясно кой е?
Нека споделя една по различна версия. Пилотираните старши офицер се е опитал да се направи на ас пред пилотите от НАТО. А когато нещата са излезли от контрол, го е било срам да си признае че си е надценил възможностите. Поради тази причина не е пожелал да преустанови упражнението, ами е решил да рискува да го завърши. В кабинета е бил по млад негов колега,, а отдолу са наблюдавали курсанти. Някога, при обучението за парашутни скокове, се разправям всякакви небивалици. Най честата, лансирана ит напълно незапознати хора е т.н. ритник в задника. Тоест щеш не щеш, ще скочиш. Категорично мога да заявя че в България никой никога бе е карал да скача с парашут насила. С цялата отговорност, побе там, където аз съм тренирал, такивабеща нямаше как да се случат. И причината затова е проста. Ако, не дай Боже, стане инцидент виновен ще е старшия началник. И ит там надолу по веригата. Дотук с теорията. Можеш ли да не скочиш, когато вече си горе в,самолета. Теоретично, да, практически не. Просто, ако не скочиш и се приземи със самолета, решила е толкова голям, че даже и да те е страх, скачаш. Без значение от страха. Щото иначе с какви очи ще гледаш другите хора. Ако искаш да спести някой скок, симулират нещичко че си болен, че имаш проблем, абе нещо излъжи. Но качил ли си се с парашута, трябва да скочиш. Защо го разказвам всичко това. Да се изложиш е много по страшно от страха и риска. А чувството за чест във ВВС е на много високо ниво. Никой не би преживял решила. Иначе непосредствената причина е недостатъчната подготовка. С 30, даже и с 60 летателни часа новото ти е ниско. В НАТО ноематив от 180 часа. А в елитните подразделения тип ТопГън имат пи над 1500 часа годишно. Апропо, във всички сериозни армии има звено за демонстрации. Пилотите там се занимават само с това. И нальота им е межди 2000 и 3000 часа годишно. А тук....30 часа. Пълен ташак....
Разликата между летци и парашутисти е в психологията. Няма такова - резил... защото самолетът сам няма да се приземи, а парашут се отваря автоматично. Особено по твое време - затваряш очи и се хвърляш, той сам се отваря. Та затова срам не срам, по-добре жив, това го знае всеки летец и има правило - щом летецът е жив, полетът е успешен. Та да, щяха да му се смеят, но не е смъртоносно и не ставаш негоден, ако прекратиш безобразието. И е имало ритници, поне в случаите когато обезумелият на прага пишман парашутист явно губи ориентация, та му помагат да не си удари главата поне.
Политкоректно е да се заяви, че Путин и русия са виновни....
Човешки коректно е да се заяви, че от Галя по-тъпо парче няма!
Ама няма как де се игнорира и избене ФАКТЪТ, че през последните 20 години тя казва, на всеки един спечелил изборите във велик Абсурдистан, на къде и как да си караме нашенският влак, според интересите на Посолството на държавицата с 250 годишната историйка..
Първо: - Какво означава колега? Второ: - Явно якУ не си в час с георгафията и бъркаш юга със севера и комотите с компютрите. Малко факти по случая: - Държавицата с 250 годишната историйка е създадена от европейски боклуци, отпадъци, убийци, изнасилвачи, измамници и тем подобни, утишли от Европа навлеци на континента Америка, избили коренното населене, а което не са успели да избият са го затворили в резервати.
И какво изясняват хем активно, хем толкова време? Случаят не е сложен по отношение на ко кретните причини за катастрофата. А това кой е натискал, кой не си е вършил работата и прочее едва ли прокуратурата ще каже. По-скоро ще покрие.
Да се правят подобни "шоута" със стари самолети, дори и в пълна изправност, както и с пилоти които нямат дори необходимия нальот часове, да не говорим за допълнителни, колкото и да са добри, е абсолютна безотговорност! В цивилизованите държави това се прави само от много добре тренирани професионалисти, които само с това се занимават и нови самолети! Ама нали някои чантаджии трябва да се докарат на началството - нашето и чуждото! Че има пилотска грешка - има, но преди да се стигне до нея има един куп народ за тричане!
Я питайте бай Петко, Кулата не е ли видяла опасността и ако е ДА, предупредила ли е за нея?!
Гледах видеото на катастрофата. Според времето на падане изчисленията показват че самолета е на 700м височина. Тази височина е достатъчна за това упражнение. Какви са тези измислени показания от черната кутия не знам
Ако няма чупки от рода на зависвания, кобри, двигател на минимална тяга и прочее героизми, 360 километра в час са 100 метра в секунда, 700 метра са 7 секунди, а скоростта даже е и ниска, дели времето на три