Учители откриха грешка в матурата по български

Варненски учители намериха грешка в теста за матурата по български език и литература (БЕЛ), който се проведе вчера. Става въпрос за въпрос №10, в който се търси в кое изречение не е допусната пунктуационна грешка.

Обратно в новината

Коментари - Учители откриха грешка в матурата по български | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Абсолютно никаква грешка няма, вазов е прав. За съжаление много неграмотни ще повярват на тази статия...

пред - и - никога не се слага запетая

Да се обеси не,да се помилва!

Абе чудно ми е журналистите бъларски език не учат ли??? Как в Стантарт лъсва въпросната "коригираща" статия без редактора да вкара поне един коментар от рода е па грешката е вярна. Или поне журналиста да бе се усъмнил в правотата на думите на учителя. Моите знания по лексика, граматика и т.н. са жалки, но идеята ми е бива ли и тези, които би трябвало да ги притежават в излишък, разбирай журналисти и редактори (и учители по български в езикова гимназия), да се окажат по зле и от мен?!?

Редно е сега да напишат опровержение.Същото се отнася за всички медии, които тиражираха тази "сензация",вкл. и dir.bg

Образователна с-ма създадена от книжни плъхове и педанти!!! Гледат запетайчицата и това е, от зубъри, за зубъри!!! Съвсем закономерно половината деца ще си останат неграмотни, защото материала е представен и подбран да е скучен и отблъскващ, от също толкова скучни и отблъскващи хора!!! Децата играят, тъпунгери, това е най-естествения начин за учене, въпрос на подход и малко изобретателност!!!

....пак от некъде нещо сме чули и го лепваме като генерален извод във форум .... "децата играят докато учат" - има си някакви граници - примерно прогимназията ...не мислиш ли - мислиш ли, че е редно абитуриенти да играят игри, учейки?? според тебе какво учат те - как да нареждат пъзел със земното кълбо и колко континента има ли??? и а есен като влезат в университета медицина примерно и като влезат в моргата по анатомия и там ли треа да си играят....? тва, че някои деца са кухи и им идва в повече знанието си е техен проблем - напъват се, изкарват училище и от там се оправят.... като цяло в училище се учи много по-малко, от колкото трябва....

Може отговорът да е "Б", тъй като пред "който" и "която" се пише запетая, а такава е поставена, което значи, че пунктуационна грешка няма.

Не може отговорът да е "Б", защото липсва втората ограждаща запетая пред думата "силно". 10. В кое изречение НЕ е допусната пунктуационна грешка? А) Искам да опозная света ала нямам финансови възможности за пътуване. Б) Голямата тайна, която той сподели с мен силно ме смути и притесни. В) Дълго мислих защото реализирането на международния проект беше важно. Г) Върнах се в хотела едва когато денят преваляше, и реших да гледам телевизия.

В статия на в-к "ТРУД": В отговора на въпрос 10 няма грешка. Става въпрос за частен случай, обясниха обаче езиковеди от Института по български език на БАН. И добавиха: Има забележката към пунктуационното правило за въвеждане на подчинено обстоятелствено изречение, която гласи, че ако пред подчинителния съюз се намира уточняваща дума едва, чак, само и др. запетаята се пропуска. Запетайката пред и също е правилна в този случая. Това, че няма отваряща запетайка преди това, не отменя втората. Това е най-логичното обяснение, което прочетох за тези два дни! Моля ви спрете да изразявате мнение, когато не сте подготвени, а на колежката от Варна бих пожелала да успее през следващите 30 години (както видях във в-к "Стандарт", от токлова години е учител) да научи граматиката и след това да се върне. Нека ползва училището, за да научи нещо, а не да се изказва неподготвена и да създава такава суматоха. Поне да имаше за какво

Никой нищо не коментира относно този въпрос: 12. Кой от изразите НЕ е синоним на израза когато дойде Куковден? А) когато вълкът стане куче Б) когато си видя гърба без огледало В) когато ножът опре до кокала Г) когато на коня пораснат рога Изразът е НА КУКОВО ЛЯТО. Какви са тези глупости. А това с деня е КОГАТО ДОЙДЕ ВИДОВ ДЕН! Но тук явно се е получил нов фразеологизъм.

аз съ чувал и израза на куковден като и на куково лято, мисля в различни области на България се използва по различен начин, както и да е едва ли ще затрудни учениците

Ами въпросът не е в затруднението, просто в коректността му.

мурко нз дали осъзнаваш но 12 милиона варианта не осначава 12 милиона различни въпроса, а означава , че от всеки въпрост има по 10тина варианта просто са размесени

Мисля, че трябва да има запетайка, но казусът е тънък и трябваше да прочета постовете на Преподавател и viviana, за да реша. Но мисля, че е добре да имаме език, който предизвиква спорове. Някакъв неграмотен "IT специалист" се изцепи, че имало било софтуер и той щял да ни кор(Е или И)гира, следователно нямало нужда да си знаем езика. Човешкият език е за комуникация между хора, не между компютри. Затова хората трябва да го знаят. Животът става все по-сложен, затова и езикът трябва да е сложен, за да отразява сложността на живота. Към IT спец-а: асемблерите са прости езици, но на тях се програмират само малки, специализирани и сравнително прости задачи. Когато задачите са се усложнили, еволюцията е родила по-сложните езици. Същото е и в живота. Пък и е добре да можеш с бърз поглед върху поста да разбереш що за говедо го е постнало:) И е добре в тестовете да има трудни задачи, за да се отличат знаещите от незнаещите.

1. Асемблерете изобщо не са прости езици, защото превръщат командите от операционната система в двоичен код. 2 . Асемблерите са по-скоро преводачи, а не езици. 3. Каква е връзката на еволюцията с възникването на нови компютърни езици?!?!?!?! 4. Да си чувал изобщо за функции и субрутини, чрез които могат да се програмират абсолютно всички граматични правила? Ако смяташ, чв всяко едно правило се въвежда с If и Elsе и такава програма би трябвало да има 100000 реда и да бъгва 3 GHz, изобщо трябва да се скриеш някъде!!! Положението ни е такова, защото спецове по всичко (като от филма с Апостол Карамитев) дават акъл наляво и надясно, а техните подчинени изпълняват абсурдните им заповеди и после опират пешкира от последствията!!!

Аз също съм възпитаник на математическа гимназия,но защо да пишем Гимназия?Решаването на малко повече задачи от необходимото не би трябвало да води до неграмотност.

Изключително плашещо и отчайващо е, че повечето от вас смятат изречението в подточка Г за грешно. Ще започна с това, че пред съюза "и" има случаи, в които се пише запетая, макар че това е съчинителен съюз. Тя хвана ръката на мъжа, който стоеше на вратата, и го помоли да не си тръгва. Пред "едва когато" не се пише запетая заради уточняващото наречие "едва". Това по никакъв начин не променя факта, че пред съюза "и" трябва да се постави запетая. Върнах се в хотела едва когато денят преваляше, и реших да гледам телевизия. Върнах се в хотела, когато денят преваляше, и реших да гледам телевизия. Мисля, че учителите и всички вие, които упорито твърдите, че тестовете са съставени некоректно, трябва да се замислите дали вие не сте тези, които грешат.

Тази учителка явно е доста некомпетентна! Дори аз, 18-годишен ученик, знам, че запетя трябва да има. Уточняващата дума "едва" махва само първата запетая, но не и затварящата. И после такива такива лелки ни проверяват матурите... Жалко :(

prvo na parvo takav vapros v4era nqma6e na maturata!!!

Второ на второ, от коментара ти личи,че ти е рано за матура....

Мислех да приключа участието си в този форум, но anonimen ме предизвиква :) Навярно не сте особено запознат, че в определени стилове на езика наименованията на всички длъжности са само в мъжки род: учител, директор, началник, министър и др. Оставам с впечатлението, че или не сте работили никога с документация, или Ви се иска да ме обидите лично.

Мозъкът на тоя, дето е давал примерите, определено е вързан на фльонга, щом го напъва да си връзва по същия начин и езика. Как може да се дава такъв тъп пример?! Кой нормален човек говори така?! Кой ще каже толкова изкълчено изречение, ако знае български?! Още по-малко - ако е учил как е правилно да се говори на български и на който и да е език: с ясни изречения, изразяващи ясна мисъл. ЦЯЛАТА ИМ РАБОТА ТАКАВА НА "РЕФОРМАТОРИТЕ" НА БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ. ВЗЕХА ЕДНА ИДЕАЛНО РАБОТЕЩА ОБРАЗОВАТЕЛНА СИСТЕМА И Я ПРЕВЪРНАХА В ЛЕГЕН С ПОВРЪЩАНО. СЪСИПАХА Я ОТ ТЪПОТИИ. С УЧЕБНИЦИТЕ - И ТАМ ТАКА: ВСИЧКО ОБЪРНАТО С ХАСТАРА НАВЪН, С КРАКАТА НАГОРЕ, С ГЛАВАТА НАДОЛУ. ТОЗИ ИЗРАЗ Е ЕДИН ИДЕАЛЕН, МНОГО ТОЧЕН СИМВОЛ НА ТОВА, КОЕТО НАПРАВИХА С БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ ШЕПА МАЛОУМНИЦИ В ПРОДЪЛЖЕНИЕ НА 22 ГОДИНИ - ИЗВИХА МУ КРАКАТА, ПОСУКАХА МУ РЪЦЕТЕ, ПЪХНАХА МУ ГЛАВАТА В ... И КРЪСТИХА ВСИЧКО ТОВА "РЕФОРМА". ЗАСРАМЕТЕ СЕ! ЯВНО ЧИНОВНИЦИТЕ ПО МИНИСТЕРСТВАТА ВЕЧЕ СА КЛЕТИ ПРОДУКТИ ИМЕННО НА "РЕФОРМИРАНАТА" СИСТЕМА НА ОБРАЗОВАНИЕТО ОТ ПОСЛЕДНИТЕ 22 ГОДИНИ.

Примерът го е измислил някой малоумник. Що за тъпа формулиромка на мисъл, която явно липсва?! Върнал се бил "едва когато" денят превалял. Значи се е върнал "чак когато", не "едва когато". Всичките им тестове-местове и всякакви простотии са точно толкова изкълчени - за да кажат нещо в някой учебник, застават буквално на челна стойка и това, което казват, няма никакъв смисъл или съдържа доказателства за болния мозък на този, който го е измислил. КАКВО ТРЯБВА ДА НАУЧАТ ДЕЦАТА ОТ ТОЗИ ПРИМЕР?! Че не се пише запетайка, когато подчинено се въвежда с "едва"?! Ми дай такъв пример, бе, само с това "едва"! Или че и пред "и" може понякога да се пише запетайка - когато пред него е вмъкнато подчинено изречение?! Ми дай пример само с това, бе! Какви са тези пози "кама сутра", за да научиш две правила за писане на запетайки?!

Добре казано!!! В администрацията са се навървили дузина, за нищо не ставащи, идиоти!

Браво

галя валева-учителка.женски род. *Съобщението е транслитерирано от системата. Моля, пишете на кирилица.

Най-прав от тук присъстващите е Д.М. Действително простите изречения в състава на сложното в случая са четири, но това не отменя необходимостта от запетаята пред второто главно. Схемата е: главно - подчинено - второ главно (въведено с "и") - второ подчинено (въведено с "да"). Хубавото все пак в целия спор е, че българи спорят за родния си език. Живи са Вазовите "Чичовци" :)))

И аз го бях написала като реплика под името "два /възможни/отговора". Даже започнах да се съмнявам в своята преценка, че простите изречения са четири.Но явно съм била права.

Г-жо, Вие сте неграмотен учител. Две оделни изречение съставят сложното: "Върнах се в хотела." "Реших да гледам...." "Реших" не може да бъде самостоятелно изречение поради факта че не е смислово натоварено, както и "(едва) когато денят преваляше" не е изречение а съставно определение.

Христо,според мен твоят синтактичен анализ не е верен.Ако обичаш, не обиждай госпожата.Тя е права!

обрастам ви внимание , че виолета колева е жена , т.е. тя е учителка, или преподавателка.категорят род на састествителното име се учи в парви клас.засрамете се! а изречението е с грешка , това трябва д ае ясно на всички учители , не само на варненските, пак и на всички ученизи , които са стигнали до матура. *Съобщението е транслитерирано от системата. Моля, пишете на кирилица.

Пълен абсурд! Само и единствено формите в мъжки род се употребяват за някои длъжности и профисии, независимо дали става дума за мъж или жена: Колева е учител, професор, министър и т.н., но ви никакъв случай министъркА, професоркА!!!

вапроса не е има ли грешка или няма...половинaта казват че има, а другата половина че наима...значи при това положение наима точно правило, или поовината учители които учат децата ни не го знааит..не траибва да има такива вапроси вав много важни изпитим и матури защото оценката ще е субективна и винаги наикои ще е ощетен - децата ни !

изучаването на булгарския език,е възможно наи изгубеното време във вселената

Министерството,като иска да прави матури,поне да са както трябва не с 10 грешки...Този въпрос не беше единствения,който беше сгрешен...

Събуди се или най-малкото се размърдай, за да не обвиняваш другите за своите неуспехи. Не става дума за десет грешки,а за една, която всъщност не е грешка, ами показва некомпетентността на варненската учителка. Можеше да прочетеш малко коментари първо, за да разбереш каква е работата, преди да почнеш да плюеш.

Лелеее, от Варна ли е учителката??? Ясно! Те там да говорят не могата, та камо ли да пишат...

Все пак това е специфичен случай и според мен не е за ученици. Той е за специалисти. Министерството се е престарало - не е нужно.

Много е важно този въпрос да се изясни така, щото никой от проверяващите да не санкционира верен отговор. Например, учителката от Варна може да проверяваща, нали?

Изречението "Върнах се в хотела едва когато денят преваляше, и реших да гледам телевизия" е сложно смесено по състав (простите изречения в състава му са свързани помежду си и със съчинителна, и с подчинителни връзки). Състои се от 4 прости изречения, две от които са подчинени, а именно: Две самостойни изречения: "Върнах се в хотела" и "Реших". Две подчинени изречения: "едва когато денят преваляше" и "да гледам телевизия". Пред уточняващото наречие "едва", въвеждащо подчиненото обстоятелствено изречение, не се поставя запетая като изключение на правилото. След подчиненото обстоятелствено изречение, т.е. пред съюза "и" се поставя запетая. Пред съюза "да", въвеждащ подчиненото допълнително изречение, по правило не се поставя запетая. Второ изречение:

УЖАС!!!! Като възпитаник на Математическа Гимназия, няма да пропусна да отбележа, КОЛКО глупави са тези правила.... Правила, правила и изключение тук, изключение там ... Това не е НАУКА, това е ЗУБРЕНЕ!

езици са пример за това как изключенията са едва ли не повече от правилото. езика не е точна наука.

"Реших" не може да бъде самостоятелно изречение поради факта че не е смислово натоварено.

Прави впечатление твоята неграмотност и самочувствие да се изказваш по подобни въпроси...

Присъединявам се към мненията, че няма грешка. Ако се отстрани запетаята, изречението може да се тълкува като изградено от едно главно и две подчинени, свързани съчинително. Тоест без запетая смисълът би могъл да бъде следният: "Върнах се в хотела едва когато денят преваляше и [едва когато] реших да гледам телевизия. С това смятам, че въпросът е решен.

Разбира се!Ако я няма запетаята, ще се получи двусмислица!

точно така е

А не ви ли прави впечатление идиотските изречения в испита>? Кой нормален човек говори така?

"Нормалните" хора могат да си служат със 150-200 думи. Тия изречения нарочно са написани по-сложно, за да могат знаещите да се справят и да се отличат от незнаещите.

Думата е иЗпит, а не испит!!!!! Ужас ле-ле-ле, писна ми от неграмотни хора, а сте тръгнали тук да ръсите мозАк (пише се мозЪк, моето момче)

За първи път от доста време форума не се юрна да плюе, ами даже се чуват доста мнения да не се създава напрежение с измислени сензации. И да не се натрапва за всяко нещо мнението, че живеем в клоака. Има светлина в тунела.

Вероятно е така, защото тия дето се юрват винаги да плюят просто са първосигнални и неграмотни по презумпция. По тази тема няма как да изразят мнение, тъй като както вече казах са неграмотни.

Не ви ли писва раздразнени родители да пишат коментари? Всеки път, когато детето се провали, излиза някой родител и почва да обвинява учителите, държавата и т.н. Никой не споменава факта, че учениците ги не са чели достатъчно. Въпросите били трудни? Нали, ако са лесни, всички ще имат шестици и силните ученици няма да се отличават по никакъв начин от по-слабите. Тук чета разни коментари, че образованието било на много ниско ниво. Наистина, има училища, където не се изисква много от учениците, но в повечето "елитни" училища образованието е на доста прилично ниво. Така че, драги родители, ако искате децата Ви да получат добро образование, ги накарайте да учат повече и не обвинявайте друг за Вашите грешки.

В началото беше Словото,Словото беше у БОГ и БОГ беше Словото,но дойде Сатаната и му постави ЗАПЕТАЙКИТЕ

Грешки стават навсякъде, стават и в Западна Европа и Америка, още помня един американски вице-президент, който в едно училище се опита да се направи на умен и поправи правописа на една дума, която беше написана вярно. А той я написа грешно и стана за смях на цяла Америка. Колкото и да пропадна образованието ни в последните години все още са останали читави даскали и специалисти в министерството на образованието, та такива грешки са малко вероятни. А и винаги може да се сгреши по невнимание. Вчера например като реших теста се оказа, че направих 6 грешки. Рядко бъркам правописа, но пунктуацията ми явно куца.

Заглавието на тази статия е подвеждащо!Няма никаква грешка в теста!

Ето така се създава напрежение в страната, с неверни новини и измислени сензации. Важното е хората да има за какво да се карат и ежат. Ето как медиите допринасят за натрапването на мнението в каква неуредица и безхаберия живеем. Аз се радвам, че съм българин, че живея и работя тук. Опитвам се да живея с оптимизъм и да го вдъхвам на децата си. Мисля си, че ако почнем да мислим позитивно, вършим си работата с удоволствие, животът ни ще е много, много по-розов......

учителката, явно не знае българска граматика.Изречението е правилно и вярно. УЧИТЕЛКАТА ОТ ВАРНА Е ТЪПА

Хайде, кажете ми сега при положение, че самите преподаватели (учители) спорят помежду си, кога се слага запетайка и кога не, как учениците ще отговорят правилно на задачата/ теста?! Или е правилно, или не е правилно! Искам да знам, кой е прав в случея :)

"случAя" се казва и пише на правилен български език.

Истината, Бивш ученик, е, че няма грешка. Госпожа Виолета от Варна трябва да се извини на МОМН.

как пък ще няма грешка, точно на този въпрос сигурно 10 минути съм седяла и съм се чудила, и си знаех, че няма верен отговор... и сега какво?! ще оставят въпроса, нека 1 точка какво толкова ;) някои за 1 точка могат да имат 2.99 ;))) и айде с невзета матура, много добре се получава :)))

Пред и-то не трябва да има запетая. Сигурна съм в това.

Може да си сигурна, но не си права!

а пред "ала" и "защото" не се ли поставят запетаи?

Добре де и като толкова много изискват от зрелостниците ,като узреят къде ще почнат работа?Познати се завърнаха от гости в Канада,във фермерско семейство децата /шестокласници /орът и сеят с трактори... Познатите им казали,че за подобна дейност в РБ се учи 2 год.техникум,моля сигурно сте много богати,фирмата която ми достави трактора ме обучи за 2 дни,а аз децата отговорил фермера...

И аз съм учудена от Вашите познания по български език в частта му - синтаксис и морфология. (... отговорил фермерЪТ; орАт и др.)

Къде било мястото на запетаята! Я вижте броя на въпростие! 41! И последният въпрос е интерпретативно съчинение! Т.е., последният въпрос си е отделна задача, а не част от теста! 40 въпроса + съчинение! Даскалите и МОМН просто оскотяха! За мен тест от 10 въпроса е достатъчна прогностика за знанията на ученика. Всичко останало е даскалска мания! Съчинението трябва да се дава в друг ден, отделно, за да има възможност да се мисли само върху него! Сега изпитът по БЕЛ е същото, като да искаш учениците да държат матура по химия и биология по едно и също време. За да има качество на знанията, трябва първо да има качества на изпита! Претрупан, префърцунен, фанатично провеждан... това не е изпит.

Ако Вие сте неграмотен, това не означава, че зрелостниците трябва да се запънат на този изпит. Вчера бях на матура, стигна ми времето. Това се упражнява в елитните гимназии с качествени учители и не би трябвало да затрудни учещите ученици!

Ох, абитуриентке! Освен елитните, има и други гимназии и те са повече! Колкото до моята грамотност... хайде да не си ги мерим. Ти в момента си с евентуално средно образование. Аз имам висше. И мисля за всички зрелостници, понеже светът не се върти около теб!

Всичко е грешка в тая държава и най-вече управлението на просташко-милиционерската сган ! ОСТАВКА НА ПРАВИТЕЛСТВОТО !

И какъв ти е проблема. Май всеки ти казва, че за нищо неставаш. Имаш мисълта на пъпеш!!!

Я марш обратно в шести клас да си доучите, щом една учителка от далечна Варна ви хвана по бели гащи! Ако съм на мястото на родителите, ще ви спукам от съд!!! Скоро четох подобна тъпотия: "Отговорете с "Да" или "Не" на въпроса: защо искате да ходите в чужбина?" Към младите: ха сега искайте бърз успех, голи шестици и постове...Не виждате ли, че от малък некадърник израства голям?!

Правилно Р.И. Г-жа учителката да се скрие някъде , защото по мое време частни уроци нямаше. Сега умишлено се преподава некадърно , за да изкарват пари и децата не знаят нищо. Лично аз ,преди доста години за кандидатстване във ВХТИ се подготвях сама и ме приеха. А сега уроци по английски , уроци по математика, уроци по български. Така е в нашето образование. Та учителите да мълчат, защото всичко ми е ясно и не са платили един лев данък върху тези пари. Така е и в здравеопазването, и навсякъде.....

Ами може би не е зле учителите да бъдат заплатени по-добре, г-жо/г-це.

и аз искам да съм по-добре заплатена , но не става. И това , че са им малко парите не одначава, че не трябва да си вършат работата добре. ЯСНО ЛИ Е?????

Всички изречения имат допуснати грешки, вижда се елементарно на първо четене. Чудя се дали въобще някой е гледал теста.

Да, така е.

Както съм завършил Първа езикова гимназия във Варна, така и мога да кажа, че преподавателката греши. Условието е напълно правилно и това може да бъде проверено дори и в правилата в интернет. Не бързам да защитавам МОН, но в случая са прави :)