Как да се подобри влошаващата се медийна среда в България, след като "Репортери без граници" постави на страната ни нова "диагноза" и установи, че вече сме на 112-о място в това отношение?

Част от причините е в автоцензурата и неясната собственост на редица медии, заяви пред Радио "София" директорът на Dir Podcast Стефан Кунчев.

Чуйте в звуковия файл!

"112-о място по свобода на словото звучи логично поради простата причина, че тук от години седи въпросът със собствеността на медиите. Когато една медия е с неясна собственост, тогава не е ясно кой я управлява, какви задачи изпълнява и какви интереси защитава. За хората, които работят на такова място, е много трудно да се ориентират в ежедневните новини. Не само в тези от страната, но и в новините от чужбина и в политиката, която се води в самата медия. Така се появява автоцензурата във всеки един от журналистите. И когато това са по-млади колеги, е трудно да се преодолее. Затова е хубаво, че има такива конкурси като Web Report, организиран от Dir.bg, медия с ясна собственост и стандарти по отношение на журналистиката."

Стефан Кунчев направи коментара си като гост на предаването "Радиокафе" с водещ Ива Дойчинова. Тя е и част от журито на журналистическия конкурс. Четвъртото издание на Web Report, който тече в момента, е с недвусмисленото послание "Когато авторите говорят с факти".

"Сред наградените миналата година са Генка Шикерова със "Социалната война", Вяра Деянова с "Йото, който гледаше Чернобил", Георги Ангелов "Как София изяжда България". Тоест Web Report привлича сериозни имена и младите автори, които правят първи стъпки в журналистиката, наистина могат да бъдат редом с доказани авторитети. Това е изключително хубаво", коментира и Ива Дойчинова, част от ръководния екип на БНР и един от най-разпознаваемите гласове в родния радио ефир.

Чуйте в звуковия файл!

"Радвам се, че добрата журналистика и добрите стандарти продължават да мотивират млади хора към професията, това е изключително важно за мястото, което заемаме по отношение на свободата на словото. Средата в България сякаш не стимулира добрата журналистика. Конкурсът на Dir.bg буквално дава крила, дава опора, дава малко повече гръбнак и самочувствие на хората, които са тръгнали по този път", посочи Дойчинова, която вече чете авторските материали на участниците. За първа година Ива е част от журито, в което влизат познати имената от българския радио и телевизионен ефир, онлайн и печатни медии, журналистически организации и специалисти по комуникации.

"Имената в журито са все известни и големи. Това е абсолютна гаранция, че оценката на всяко участие ще бъде безпристрастна, конкретна и точна. Без да съм в самото жури, ще издам малко от кухнята - приятно съм изненадан от участниците - материалите, които постъпват и темите, които засягат, начинът, по който пишат", допълни и Кунчев, напомняйки, че крайният срок за участие наближава.

Участниците могат да пращат материалите си до 17 май

Организаторите от най-големия интернет портал Dir.bg припомнят още, че по-малко от месец остава до края на конкурса, а авторите могат да кандидатстват в различни категории - Общество, Истински истории, Икономика, Технологии и иновации, Култура и изкуство, Спорт, Подкаст.

"Защо да не участвам наравно с Генка Шикерова и да не бъда оценен от Ива Дойчинова? Това не са случайни хора и при едно добро представяне би могло да бъде и дори добър кастинг за прохождащите журналисти. Материалният стимул е 1000 лева за всяка категория. Има и други поощрителни награди - например за млад автор", посочи още Стефан Кунчев на Dir Podcast и припомни, че за първи път Web Report 2021 дава възможност за участие в категорията Подкаст.

Чуйте в звуковия файл!

"Подкастите са всичко онова, което се случва пред микрофон и камера и средата на излъчване не е на обичайната медия - радио или телевизия, преносната среда е интернет. В самото начало идеята е била да свалиш това съдържание да го слушаш там, където ти харесва и колкото ти харесва. С течение на времето и динамиката на професията, идеята на подкастите все повече доближава до традиционните медии. Почти няма никаква разлика между онова, което ние виждаме в едно студио, като това на Радио "София", и едно добре подредено и професионално подкаст студио. Почти няма разлика между едно телевизионно студио и един видео подкаст. Но това, искам дебело да подчертая, не бива по никакъв начин да обезкуражава участниците в Web Report в тази категория. Съвременните технологии позволяват със среден клас мобилен телефон да се направи чудесен подкаст. В конкурса търсим качествената информация, погледа, гледната точка, отправната идея на материала. Това не е модерна тенденция в журналистиката, това е медията на съвременните и на по-младите хора."

Цялата информация за конкурса за добра журналистика на Dir.bg и как да кандидатствате с авторския си материал можете да намеритe на сайта webreport.bg или на Facebook страницата на конкурса Web Report 2021.

Web Report е конкурс за важните теми, които вълнуват обществото и авторите, които продължават да спазват професионалните стандарти в бурно развиващата се информационна среда.

Водещи имена в българските медии ще четат и гледат, рецензират и оценяват авторските материали: Владимир Жеглов (Основател на Dir.bg и почетен председател на журито), Антон Хекимян (Директор "Новини, актуални предавания и спорт", bTV), Евгения Атанасова (Журналист и продуцент, БНТ), Анна Заркова (Журналист и писател, член на УС на СБЖ), Ива Дойчинова (Директор на Радио "София", БНР), Методи Владимиров (Водещ и продуцент, NOVA), Ваня Николова (Журналист, сценарист), Владимир Йончев (Гл. редактор, OFFNews.bg), Елица Николова (Гл. редактор, списание "Мениджър"), Галина Александрова (Гл. редактор, 3e-news.net), Найден Тодоров (Председател на Асоциацията на спортните журналисти в България), Евгени Димитров (Основател на агенция "Булфото"), Илияна Захариева (Директор "Корпоративни комуникации", А1).

Генерални партньори на конкурса са A1 и Dundee Precious Metals.

Партньори на конкурса са Hendrick`s, Black Sea Gold, TBI Bank и Балдаран.

Web Report се провежда с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти.

Медийни партньори на конкурса са БНТ, БНР, БТА, bTV Media Group, NOVA, списание "Мениджър", телевизия ММ и агенция "Булфото".