Как катастрофира висшето образование в България

Щом най-старият и авторитетен университет в България не успява да събере желаещи да следват, какво остава за другите!

Обратно в новината

Коментари - Как катастрофира висшето образование в България | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Стигна се след скапване на качеството на преподаване и възможностити за обучение в ЕС които са далеч по добри.

1. Мързеливи даскали и повтаряната мантра че нямали каквито и да е било задължения към студентите, освен изнасянето на лекция. 2. Навлизането на политически структури в университетите. 3. Липсваща и нецеленасочена държавна политика. 4. Заменянето на преподавателския персонал с административен и безбожното разширяване на последния. 5. Заемането на ръководни длъжностти от административен персонал. 6. Шуро-баджанащина. 7. Тотална и непоправима корупция. 8. КРАДЕ СЕ!

Бас държа, че ако запитате нвякой, който и да е прлеподавател от университет що е това доктор хонорис кауза няма да може да ви каже нищо повече, освен че е нвякаква почетна титла. По правилата на етимологията, произлиза от Honoris causa.Имало се е предвид по-малкия син на император Теодосий Велики, който получава правото да е собственик на територията на римската империя, след като неговия баща и по-голям брат са отлъчени от царквата през 395 г.н.е. от юриста Амбросиус. У нас няма научно определение на тази титла дори даже и само на ниво отделен университет. Ей тъй се заимства от западните университети където и там не знаят що за етимология има тази титла. Бакалавър.също така заемка без нужната дефиниция, освен че е форма на висше образование при учебен процес от 3 до 5 години.БЕЧЪЛЪР се произнася на английски език, ама нито една енциклопедия не изяснява етимологията. Ако някой знае нещо повече по въпроса, нека сподели.За да не сме като папагалите и приматите.

Cok sidjak

че СУ е свърталище на некадърници и мързеливци. Има и много свестни служители, разбира се, но те са малцинство и са тъпкани и унижавани от посредствената върхушка. Докато екземпляри като елизка стефанова са на власт, все така ще е.

Образованието е катастрофирало и абдикирало от основата до висшето. Обаче теориите и даването на бройка шестици, петици и т.н. или пък да скъксваш 5% от студентите - ето това е уникална глупост, защото тази година 120 души поток може да се окажат 118 отлични студенти, а в друга година слабите студенти да 20. По отношение на самото оценяване - 99% от шестиците се получават след преписване (става дума за студентите, които желаят да получават стипендия за отличен успех, за което е необходимо да имаш 6 по повечето предмети). От тук следва и парадокса, че най-добрите и съвестни сутденти (както от силните, така и от по-слабите) ще са най-прецакани, тъй като ще разчитат на познания. Ако искат университетите по-високо заплащане от държавата ще е редно това да става на базата световни награди, признания, публикации на въпросните студенти, а не на локално оценяване, тъй като отново ще доведе до произволно поставяне на високи/ниски оценски, според нуждата. Виждал съм нивото на обучение както в специалност Информационни технологии (от 40те години, с техника от 90те и преподаватели родени между Първата и Втората световна война), както и материала преподаван в специалност Електротехника - скучно, сухо, без капка въображение и иновация. 95% от студентите пък пристигат в Студентски град заради купона, контактите и разврата, като почти никой не учи, не ходи на лекции и упражнения. Голяма част от тях пък вместо обучение започват работа по барове, кафета, магазини, което е напълно несъвместимо с Редовно обучение. Съответно, ако начертая мерки, които са необходими: 1. Забрана на студенти редовно обучение да работят. 2. Задължително присъствие на 90% от лекциите и на 100% от практическите занимания. 3. Премахване дотирането на университетите базирано на брой студенти. 4. Повече от един невзет изпит (след преминаването на поправителните сесии) да води до автоматично прекъсване на студента 5. Изхъврляне на студента от университета при преписване. Затягане на 100% мерките срещу преписвачите, както и хората които взимат изпити от чуждо име. 6. Прекъсване на купуването на изпити и дипломи от преподаватели и университети 7. Тотален ремонт на общежитията и обзавеждането, така, че студентите да имат комфорта да се обучават спокойно, както и поемане на финансова отговорност към имуществото.

мечиту гувежу бес пара братх ми бриа аи хафте

Ти ни върна в 89 бе човек.

Напълно те подкрепям в предложенията, но забравяш едно -ИЗКЛЮЧИТЕЛНО НИСКАТА КОМПЕТЕНТНОСТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛИТЕ ОТ АКАДЕМИЧНИЯ СЪСТАВ И СЪВЕТСКАТА СИСТЕМА НА РАСТЕЖА НА ТЕЗИ КАДРИ!!!. ПОМИСЛИ - на Запад няма Доценти, а Професори и те не са постоянни и разбира се само асистенти. Изискванията към тях трябва да бъдат както към тези в Големите Западни Университети!!. Лошото е, че у нас няма НИКАКВА ИСТИНСКА РЕФОРМА В ОБРАЗОВАНИЕТО!!, А И ЗАПАДЪТ НЕ МУ ПУКА ЗА ТОВА - ПРИМЕРИ МНОГО, КОНКУРЕНЦИЯТА И НАРЕЖДАНИЯТА ЗА БЛОКИРАНЕ НА НАШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ ИДВАТ ОТ ОПРЕДЕЛЕНИ СРЕДИ ОТ ТАМ, КАКТО И ГОЛЯМА ЧАСТ ОТ ФИНАНСИТЕ!.

подкрепям казаното тук.

Че то, какво на Територията не е катастрофирало???

Първото, което ми прави впечатление е че статията не е писана от неграмотните dir-аджии. Да ме прощавате, но сте точно такива. И да, ще бъде по-добре образованието да е обвързано с повече практика и стаж. Другото от написаното си е вярно. Въпреки че навсякъде има и кадърни преподаватели, и студенти.

“До 2030 година няма да има нито държава България,нито останали българи” Анселм дьо Ротшилд Та така...!

Аз съм го казал преди него.

Пръц! Зеле! То май само сиганите у нас останаха без вишу!

Виновните са ясни ,,експертите" на диро драскачите ще изнесът присъдата, че комунистите са пуснали пипалата и във висшето образование, да де но това е стръмното надолнище, а сериозно погледнато е липса на грам компетентно управление както и във другите сектори - медицина, административно обслужване, пенсионна система и къде ли не да не ги изброявам.

Акоим дотрябва някакъв сертификат, постъпват както шефа на ...... Обаждат се на съответната фирма и хоп-готово!

Е, гаа ти. Сега веке ша стане напълно ,,вишо ... ,,.

Мили деца, ако четете това - не си губете времето в университет - съвсем сериозно - четете книги или инфо от интернет, университета е пълна глупост и до сега най-кадърните, с които съм работил нямат завършен университет или имат, но по друга специалност - за IT сектора говоря най-вече. И като правило съм забелязал, колкото повече дипломи и дипломки имат толкова по за нищо не стават.

Ти го удари на майсторлък нещо ?

Всъщност за да се носят тухли не е нужно дори основно образование. Образованието е потребност , а не необходимост. И въобще наистина е най-лесно да научиш единствено нещата, които ти помагат да изкарваш пари. И да станеш празен, бездушен, безинтересен човек. Проблемът е, че всички откачихте на тема практичност. Ми то по тая логика и музика не трябва да слушаме, не трябва да четем книги...

Бавно и планомерно да се превърнем в плазмодии. Горното е кредо на такъв тип хора. И около тях са все глупаци.

ми от ногу шфесту бриа манге ми аи хафте

Само за справка - в нашето семейство имаме студент в Германия който е с по-ниска издръжка от студент от провинцията учещ в София... А това да споменеш , че си учил и работил 4 години в DE си е сериозна препоръка...Само дето студента не ще и да чуе връщане, щото откак почна да взима 4000Е му е малко непонятно защо тук се работи повече и заплатите са по 1500-2000лв

Значи работата ще се оправи, когато и тук почнат да дават 4000Е. Дерзайте.

Кой ще плаща 4000€? Домусчиев? Ковачки? Много съмнително...

шфесерче малюмну ми аимхафте панчилиадо евракис зимаша ма на жамувете због тога да сторфаш прки и бебитки бухлиу хот ми аи хафте

Ако само висшето ни образование е катастрофирало то ние сме си "китка за мирисане", тоест всичко ни е наред.Цялото ни образование от първи клас до магистратура си е жива порногравфия.Представете си драги съграждани, че съгласно законодателството не може да се оставя ученик да повтаря класа макар и да не владее дори и 10% от преподавания материал.В същото време вече имаме ученици със завършено средно образование които не знаят таблицата за умножение от 1 до 10 и сериозно се затрудняват да четат непознат текст.Примерите за повсеместна неграмотност са стотици да не кажа хиляди.Вината е най-малко на учителите.семействата също имат определена вина в този процес но основната вина се нарича МОН.Принципа ПАРИТЕ СЛЕДВАТ УЧЕНИКА е тотално порочен, парите трябва да следват КАЧЕСТВОТО И КОЛИЧЕСТВОТО НА ПРИДОБИТИТЕ ПОЗНАНИЯ ОТ УЧЕНИКА.Така ще е и така ще бъде докато псевдо-политиците ни не спрат да се кланят на изток и на запад а да се прекланят единствено и само пред интересите на БЪЛГАРСКИЯ НАРОД.

От първи до четвърти клас не повтарят. После може. Голяма глупост е това. И на учителите се налага да обръщат внимание повече на изоставащите, отколкото на учещите се

Приятелю, НАПЪЛНО ПРАВ СИ!!. НО ПОМИСЛИ КОЙ РЕШИ И НАРЕДИ ТОВА ДА СЕ ПРАВИ У НАС, НЕ САМО В ОБРАЗОВАНИЕТО??.

Погрешно се взима СУ за норма. И погрешно се приема, че щом СУ не може да си запълни местата, какво остава за другите университети в България. Истината е много по-различна: докато СУ не можа да си запълни местата, то на Икономически университет - Варна бяха орязани, при това - в последния момент, 200 места за нов прием. А желаещи кандидат-студенти имаше, включително и за тези 200 места. И те, за съжаление, останаха извън класирането. Нищо не се е променило от Татово време: концентрация на цялата власт в София, лобиране и подкрепа на всичко, ситуирано в София, а останалата част на страната софиянци презрително наричат провинция и я обричат на бедност и разруха. На нито едно правителство до сега не му стискаше да развали омагьосания кръг на велможи и васали и да даде на районите правото на самоуправление - финансово, икономическо, политическо. Демокрация няма, това е положението.

София стана 2 млн с приток на 1 млн. хора от провинцията - не насила, доброволно го правят. СУ е просто най-стария университет и има авторитет затова. Варненския е по-нов и няма такъв авторитет. И това е правилно, защото времето е обективен критерий за надеждност на знанията. Ако двата университета просъществуват 300 г, разликата вече ще е незначителна. Но засега тя е огромна. Та не стига само декларация СУ е погрешна норма. А коя е правилната норма? Само желание да лапаме кюфтета не стига за да се произведе една норма.

Още от комунизма, СУ си остана ,един от най-абсурдните университети . 4-5 стойностни специалности другото пълна порнография . За студентите няма да коментирам .

От комунета,селяндури и прости милицинери какво очаквате?

Например Боку. .

Статия пълнеж. Един университет става "елитен" с научни открития. Научни открития стават с пари и умни хора. Като нямаш нито едното дискусията е безсмислена.

катастрофира превозно средство (в случая висшето образование), по вината на водача (обикновено водачът има вина). защо професурата (шоферлъка) в лицето на дойче велевеца проф. дичев не се замисли по въпроса, който подсъзнателно май е формулирал точно. каква е ролята на преподавателския състав?

Върти, суче - единствената му мисъл е как да вземат най-умните и най-здрави деца в чужбина. Все там било най-хубаво, там било най-перспективно, смисълът на висшето образование бил "да се откъсне младежът от средата". Страшен смисъл, няма що ! Абе дойчевелски грантовик е Дичев, от километри му личи.

Никой не ти "взима" децата насила, ганьо. Те сами бягат от кочината с ганювците, на които все я Дойче Веле, я някой друг им е виновен за скапаната държавица, само никога те самите.

Моите деца са в Германия и вече работят, ама не заради този професор...просто там получиха такова обучение каквото тук няма, атова че ги научиха на труд също е идеално и след 4-5 години студентски живот и студентски труд те са по-готови за живота от 95% от учещите тук

ебалата батку имаш резон братх ми унстрамстфо ку имаш хакал нема нужа на жсмцитунда сторваш пртки и бебитки орстунта сака тама ми аи хафте

Напълно нормално е да няма студенти.Средното образование преживя управлението на Жан Виденов и демографската катастрофа.Спомням си,че години наред след 1996 година не съм виждал бременни жени.Това е следствието на комунистическото управление.И най-големият парадокс е,че този некадърник сега е университетски преподавател

Само да отбележа, че Жан Виденов беше министър-председател 3 години, а за средно образование се учеше 11-12 години. Та как нарочи единствен виновник, и то Жан Виденов!?

Трол нещастен!!! Жан Виденов е единствения министър-председател на България,който отказа среща със Джордж Сорос! И си плати за това...

И какво е платил? Браво, че е отказал срещата, няма лошо нито пък страшно да не си подлизурко и страхливец!

От години се опитвам да обясня, къде е проблема на родното вишу и нишу образУвание. За съжаление - глас в пустиня - нищо не постигнах, а прогнозите ми се сбъднаха на 100%. Целият процес на деградация ми е пред очите. Всъщност постигнах това - милиционерчетата в системата да ми вдигнат мерника. Благодара им за вниманието :) Темата е дълга, а липсват желаещи да прочетат дори доклад от 2-3 печатни страници. Загубите за обществото ни са в рамките на трилиони евро през тези 30 години. (12-те нули никак не са преувеличени !) Едно запоменете - без елеменатна почтеност при оценяването, елементарни познания при преподаването, правилен подбор (а не обратен) при промотитрането на обучаеми и абсолвенти, нищо няма да постигнем! Всъщост ние вече не постигаме - надяваме са просто да възстановим някаква си част от образователната система. Започнете от там: Задължителна, честно проведена и адекватно съставена матура - 50% БЕл и 50% матемнатика. Ще се натрушпат данни ( неизкривени от ред фактори), които те ще ни дадат ключова обратна връзка.... Другата голяма тема е тази за порочните практики - формални и неформални, свързани с финансирането в системата. Резултата го знаете - вече губим попвече от половината си кадърни абитуренти. И по-зле ще става. И това не е единствената загуба, която следва да калкулираме....

Решението е просто и единствено правилно. Това е начина на финансиране, който да е обвързан с резултата от обучението. Възможност е, университетите да получават процент от възнагражденията на реализираните по специалнстта студенти/ или обучението да е изцяло за сметка на студентите/ или от стипендия на фирмите в които ще се реализират... Държавното финансиране изобщо не се интересува от качеството, вида, обема и резултата от обучението.

През 1944-та в България нахлу Червената армия. След 1944-та в Българските университети се назначават не знаещи и умеещи учени, а най-активните в комунистическата дейност. Ей така катастрофиа - с червена петолъчка на челото!

Ако искате истинско образование в България ще направите като в цивилизованите държави - кампуси далече от големия град. В тях освен, че ще се учи, ще се развива и научна дейност, спонсорирана от държавата, спонсорирани и работещи по проекти на частни фирми от света и у нас. Ще се затвори БАН и университетът ще стане центъра на научно-развойната дейност.

Stan Stan

Ще затворите академията и висшето образование ще се подобри ? Дянков ли ви го подшушна ?

Абсолютно подкрепям!

Абсолютно подкрепям затварянето на БАН

Грантовете-е-е-е...! !

Там където авторът предлага да има квоти за оценките спрях да чета статията. Образованието е зле, но статията е упражнение на начинаещ било и в DW.

В момента висшето образование е 5 годишен буфер за намаление на безработицата... Студентите са и здравно осигурени... Почти всички студенти започват работа преди да завършат и са по-удобни за фирмите да ги наемат под формата на стажантска програма - на 50% от редовната заплата, че и по-ниско дори... Може би и заради това държавата си затваря очите за липсата на качество във висшето образование...

Това е само временно решение, до известно време. После пак за никъде.

В момента държавата се управлява с временни решения, без да се мисли дългосрочно... затова сме и на този ред...

Зубренето не е най-важната част на ходенето в университет. За лекарство и фармацевтия може да е, но голяма част от професиите, може да станеш добър специалист и без да ходиш на университет. Най-важната част на ходенето на университета е да попаднеш в академична среда, да придобиеш навици и да се срещнеш с хора да завържеш връзки.

Като чета статиите на проф.Ивайло Дичев в Дойче веле ми е направо мъчно за студентите, които се обучават при него...

ново-милициунеритя на гугъл капча скоро ще разберат, че дори обучението се определя от "кръгове", "обръчи", "съзвездия", "масони", "билдербергови" и други последни отрепки...

+++++

гугъл- милициунер - капча, мога ли да поцъкам малко и на картинки с "лоу резолюшънс" на статуята ви на "свободата"...

в темата пишех с преход. вървиш към бан по ІР адрес, нашите адреси са различни, ариведерчи - и успех.

пендтельче малюмну коф хадрес дришмиак хиас троица пат затрих шкембету ни мои ма плашаш ми аи хафте от мош да немамо фишу ма сум вижсл брстх ми бриа

пешке, премествам те извън игралното поле! нямаш права за възражения! така е именно в шаха!

мама не ти ли е казвала че да си лайкваш сам постовете е хм .. жалко ?

ако искаш да чуеш какво казва мама ми, ще трябва да слезеш под земята! изкуствен интелект!

па он и хиалчету сам си га лапнува манге ми аи хафте

аз ви плащам данъците, другарки и другари нео-експериментатори, а който плаща, той поръчва музиката!!!! другарят дичев и плащане на данъци е нещо като безплатна бира на октобърфеста... :-)))

какъв фарс за дойче веле! точно като на гей-прайд! карат нас, работещите да свършим нещо полезно за асоциалните им "трудещи се" не е ли смешно, а "изкуственият интелект" на гугъл-къпаният милициунер... :-)))

пешо, многониката. на колене сме всички! ти защо си мислиш, че си изключение? защото си имала "късмет"? :-))) и все пак гугъл капча е къпан милициунер!

Що ? Държиш да се аргументирам в малоумни постове ли ? М не мерси Малко спам за загрявка и да утрепе времето докато започне истинската работа. За малоумници дето не са си доучили и нямат идея какво и защо са учили не няма да си хабя времето за да им обяснявам защо не са прави. Просто ще са поредните за които знанието за синус и косинус не им служи за нищо в живота.

къпан милициунер. казва се пешо. таен агент на кгб, цру, бундесвера и как се казваше нашата служба... ааа да! кьор софра геби суджукоглу... :-))) а в същност евтин бот- цензура за онез, които му плащат най-добре. същинско "образование"..

А благодаря че потвърждаваш написаното от мен дори Ето твоите малоумни постове са моите аргументи :)

защо някакъв джендър се намесва в темата, праска платените му от ек минуси и твърди, че съм му откраднал ника, за което никой не е платил и десет цента авторски права на Природата. никой не е платил на Природата Авторските права за "откритието" нито на огъня, нито на електричеството. всичко просто си беше тук. дори атомите, другарки и другари, цензури, след които се появи "изкуственият "интелект" - къпаният милициунер на гугъл капча. защо.

Тази тема всъщност е една от най-важните за нас - от нея зависи как ще сме в близкото и по-далечно бъдеще. Всички коментирали възиотанието преди образованието са абсолютно прави. Всеки млад човек имал късмета да го възпита семейството, а не медиите и средата и амбициран да постигне нещо отива в чужд университет. На много от нашите им липсва прагматика в обучението. Освен това без английски не ставаш за нищо - не че го мисля, това е действителността в БГ, в чужбина научаваш езика принудително и по-лесно. В образованието ни липсва същото, което и в икономиката и политиката - национално самочувствие, трудолюбие, почтеност, респект .

Като човек с две висши (работя и с двете) имам добър поглед върху висшето ни образование. Освен това мога да го сравня с висшето образование в Западна Европа и впечатленията ми са от собствен опит. Някои неща в статията са верни - вече всеки раздава дипломи без особенна стойност, а университети ни са се превърнали в придатък към Студентски град, където работят "на бройка", защото "знанията и уменията", които предлагат са остарели, неприложими и никому ненужни. А оттук следва и че висшите ни учебни заведения се издържат само от държавни субсидии, които са "на калпак", както е в България, а не от проекти за бизнеса, както е на Запад. Но освен тези две неща, всичко останало е следствие. Проблемът е много по-дълбок, но за него не се говори. По ред причини. Проблемът е, че след 30 години демокрация хората в България (и особенно младите) са твърдо убедени, че "С работа не става". И оттам тръгват и повечето проблеми - престъпност, наркоразпространение, измами, трафик, проституция, хазарт, и някъде накрая и девалвация на висшето образование, което масово се използва като сигурна "тапия" в София, за да може младият човек да има една година (преди да го изхвърлят от университета) да се "ориентира" в големия град и да се захване с нещо, което му е "по сърце и душа". А как се стигна дотам? Ами, с девалвация на ценностите. Нали се сещате каква тежест имат думите и уроците на един родител, смазан от работа, който не може да купи на подрастващото си дете желания подарък в сравнение с "уроците" и "посланията", които струят 24 часа от лъскавите клипове по Пайнер HD. Нали се сещате какви изводи се оформят в подрастващия детски (все още) мозък на детето на провинциални лекари, учители и инженери, докато гледа поредния бляскав клип на някоя звезда, която е "тръгнала" от град точно като този или малко по-голям? А извода е един - с работа не става, виж ваште, затова слагай "малка черна рокля на голо" или отивай във фитнеса и после марш в София. И къде в това изречение някой видя висше образование? Или образование изобщо? И така постепенно се превръщаме нация от кyрви и охранители. Народ като евтини бонбони разпръснати на маса, от които всеки с пари си избира произволно според нуждите си.

Та казваш с работа става ?

Пешо, прочети мнението на Trol-lol-lol отново, ако се наложи отново и отново, и се опитай да го осмислиш. Дисциплината се казва "Четене с разбиране". Часове по нея децата имат някъде между 1-и и 3-и клас. Между другото никъде в горния пост не се твърди, че с "Работа не става"!

Не, не става. Там е проблемът. И ако с работа не става, тогава за какво му е на човек "висшу"? В Пайнер "висшу" не искат. В стиптийз клуба също. В СИК, ВИС и т.н. май също не са искали. В ОК-я също. Бат Бойко "висшу" нема, а виж го къде е. Слави също. С работа става, но само за около 10 (мах 15) процента от населението. И защо стана така? Защото останалите 80% гледаха с овчи поглед как "приватизираха" заводите, в които са работили по 20 години. И когато хора с 20 години стаж и 10 години преди пенсия се оказаха на улицата, те не хванаха лопатите и не отидоха пред Народното Събрание, Министерския Съвет или вилата на Баневи, а си седяха и чакаха. Чакаха и на тях да им дадат "една нивичка" или "една фабричка" (както беше казал Бай Ганьо). Освен това комунизма ги беше научил, че ако слушкаш - папкаш, а ако не слушкаш идват ония с волгите. Затова по-добре да слушкаш. И слушкаха. 30 години. И сега са с 400 лева пенсия и 120 лева сметки за ток и парно. И пак няма да хванат лопатите.

Не се заяждай поста ти е хубав но по скоро оправдавам младите. Факт с работа не става а като знаеш какво усилие е нужно за да се направи нещо стойностно и когато си вложил сърце и душа в него и идва някой от " местните партийци" и .. Убива ти се желанието да учиш и да правиш каквото и да било след като знаеш че твоя труд ще бъде ограбен. Изход ? Терминал 2 Или се носиш по течението пък каквото ще да стане.

Не се заяждам. А и не обвинявам младите. Разбирам ги. И искам повече хора да ги разберат. Може би ако достаъчно хора разберат, защо се случва това, може би най-накрая ще направим нещо по въпроса. Както онзи човек, който сам започна да демонтира перките по Графа след като жена му беше поредната, която се преби. Арестуваха го и го глобиха. Но не могат да арестуват всички ни. А вече така или иначе сме глобени.

Господине, прав сте по принцип. Само един въпрос - НА КОЙ БЕШЕ НУЖНО ДА СРИНЕ ОБРАЗОВАНИЕТО!! или както се казва QUI BONO?. Така беше наредено, да се ликвидира първо то, после останалото в тази територия. И в Библията се казва, че "БОГ НАКАЗВА НЯКОЙ, КАТО ПЪРВО МУ ВЗИМА УМА". Това се вижда у нас навсякъде. А системата бълва "кадри" без значение дали има нужда от тях вече в продължение на повече от 30 г, само бройки да има!!!!. Никой от така наречените министри на образованието и антуража им не го интересува това, те изпълняват нарежданията от вън - колкото по тъпи и некадърни, толкова по лесно управляеми. Във вузовете картината е същата и за това умните, знаещите и можещите университетски преподаватели напускат страната и отиват да слугуват за пари на ония на Запад, без да се връщат. Случаите са безброй, това е за нещастие.

Нищо не е катастрофирало, Урсула вчера каза, че с очите си е видяла какви големи инвестиции били направени в образованието. Иначе сериозно през 97г. в университета вместо да изучаваме аутокад учехме чертане с молив на лист, което вече беше отживелица, освен това изучавахме програмен език фортран, за който почти никой програмист в работоспособна възраст не бе чувал. Та как такова образование да бъде успешно и такива знания да бъдат конкурентноспособни. А всички тези неща се случват благодарение на ръководството на вузовете така че те сами си отрязаха клона.

Личи си колко си и учил. Дори не си струваш труда да ти обясня защо.

обясни все пак. на нас. другите участници. молим те на колене!

Тъй и тъй си на колене свърши нещо полезно

И аз 1997 г. учих Quatro pro, което беше на финала си, но това не ми пречи да работя с Еxell когато ми е нужен... В някогашните университети ни учеха, че не е важно да знаеш всичко - важно е да се ориентираш добре, за да знаеш къде да намериш нужното...и да можеш да...мислиш...

Благодаря :) Все пак има хора които ме разбират

Първо е ВЪЗПИТАНИЕТО,после идва ОБРАЗОВАНИЕТО!Без първото НЯМА как да се получи!Това трябва да се обяснява и на РОДИТЕЛИТЕ,щото от тях започва ВСИЧКО!Без култура на поведение и въобще обща култура в средата ,НЯМА ДА СЕ ПОЛУЧИ НИКОГА!

да, точно така е. но откъде идват родителите? от кой вуз? или, добре, нека да не е вуз, а осми клас... или айде да не е и осми клас, а да е втори клас (максимум) за женещите се на 12 години...

Добавете към това и факта, че голяма част от студентите в чужбина могат да работят - регламентирано, в рамките на определени часове, които да не пречат на образованието им - и практически да се издържат - ако не изцяло, поне да си подпомагат издръжката! Освен, че се издържат, след завършване на образованието си, могат да използват фирмите, в които са работили, и като трамплин за започване на работа.

факт е, че навсякъде по света обучени гончета - кадри на кукловодите се напъват да изграждат личности и все не им се отдава.. странно, нали.

Няма да се съглася. Давам ти пример: дъщеря ми си избра образование в Германия. На практика от втората година на следването си се издържа сама - започна работа като бизнес администратор в една мултинационална софтуерна компания. През годините, докато се обучаваше в унито, работеше - даже не ѝ се налагаше да работи максималните разрешени 80 ч./месец, за да си изкарва едни много добри пари. Сега, вече завърши, и ѝ предложиха постоянен договор - те буквално си я отгледаха и подготвиха през това време, като дори ѝ финансираха различни курсове, които да са ѝ от полза за работата в компанията! И позицията ѝ вече е различна, по-висока и много по-добре платена в сравнение с първоначалното ѝ заплащане! Това беше ПРОЦЕС на подготовка на този човек, за да работи там. Колко от нашите бизнесмени , които непрекъснато реват за кадри го правят? И как се връща сега такъв човек тук?

Аз познавам и хора, които са се върнали и са основали собствени компании в Бг, но за това се иска и предприемчивост, нагласа, амбиция да създадеш собствен бизнес, умения да намериш източници на финансиране. Иначе големите заплати в IT сектора в Германия ги устройват нашите младежи, но си остават цял живот едни високоплатени наемни работници. Е няма как да се върнат тук, защото тук няма такива заплати, а работодател да станеш не е за всеки.

ти просто потвърждаваш казаното от мен. питай дъщеря си, ако не ми вярваш...

другарят професор дичев сякаш не е участвал в това катастрофиране на образованието и ни е обяснил по най-скучния и безсмислен начин неща, които преживяхме и които ни бяха наложени насила без да ни питат за нищо. "риформити" на станалите за една нощ "демократи" се оказаха всички до една - "едно недоношче". желаещите са малко, другарю дичев, защото подготовката в началното и средно училище е под всякое разумно ниво. и все пак, не сте ли се замислял, другарю професор, че и заради такива "професори", като вас няма желаещи да учат, м? и типично за нео-екпсс кото дойче веле статията завършва с лозУнг! "Да изграждаме личности, а не просто кадри." кадрите искали били да изграждат личности. смешно, нали.

пак ми ползвате нерегистрирания ник - добре, че писах с този. сменям ги според темата. малко е неприятно, но ако желаете ще ви го харижа и няма да пиша повече като присмехулник. приятен ден.

вижте, госпожо, подобни евтини, джендър номера не ни минават. аз съм ви освободил никове, като Perkoles, 007, пасторал, Mockingbird ... и етцетера.. вие само ги унищожавахте, чрез слабоумни банове и нищо по-нататък. сега, по темата имате ли да ни споделите нещо, или да ви подхвана по малко по-друг начин...

ами не ми е приятно да чета недоизкусурени мнения с мой никнейм. пишете си като присмехулник, важното за мен е да не ме бъркат с вас, понеже не ми допада нито липсата ви на възпитание, нито начинът ви на мислене. давам ви никнейма, госпожо.

какъв евтин, джендър номер. като всички евтини номера на джендър пропагандата и агитацията на еп и ес... педесе лева на час и всеки те има, кукло! :-))) окей, имаш право да пишеш минуси, да ме триеш отвсякъде, да ме банваш отвсякъде.. все пак сме в затвора на ек-псс "културата" на осъмналите "демократи", а и "толерантни"... смешно, нали.

М да ехидно ще добавя малко сол.. Вече на много места в чужбина българското висшето образование не се зачита за чеп за зеле с други думи не дава точки за виза :) 95 % от бг , да ги наречем с истинските им имена, милиционерите си взеха диплома а не могат да пишат грамотно. И черешката на тортата от обява за работа в джобса " Дипломи от ЮЗУ Благоевград не зачитаме".

това е стара практика - навремето по света се признаваха само дипломите от някои специалности. имам диплома от СУ и моята специалност се признаваше без приравнителни изпити навсякъде по света, не говоря наизуст. така че дипломите се признават - българските - ОБАЧЕ след успешно полагане на изпити в съответната страна. Така че добрите студенти - специалисти - не са чак в такава задънена улица, ако решат да практикуват професията навън. нека не сме толкова черногледи.

Не съм черноглед но погледни колко точки ти дава бг образованието за виза за ... да речем Австралия ? Откакто се гледа рейтинг то бг университетите са на дъното. Има прекрасни специалисти незаслужаващи това отношение но за съжаление 80 % от студентите са боклук отишъл да си вземе дипломата а не да научи нещо а 19 % от останалите губят мотивация и в крайна сметка си взимат дипломите но реалните си знания и умения придобиват на други места. Малко си изсмуках от пръстите тия проценти но не мисля че съм много далече от истината.

що се отнася до обявата в джобса - това е дискриминация и този, който така формулира обявата, постъпва меко казано непочтено. не дипломата прави от човека можещ специалист - имам колеги с т.н. престижна диплома, които изобщо не практикуват професията. още в университета си личеше, че не стават за нищо.

Може би е имал много сериозни причини за да формулира така обявата ?

може би сте прав. и все пак - ами не знам. макар че така се спестява време на хората с това образование - поне е честно.

защо е пренебрегната ролята на реформаторите от просветното министерство, разбили образованието от първи до 12 клас с измислените им учебници и изисквания? с непрекъснатите промени и изисквания? катастрофирали желанието на децата да учат кажи-речи от първи клас? не е честно.

Защото на "деформаторите" господарчетата са същите като на дойче веле, затова.

въпросът беше риторичен или реторичен :) приятен ден от мен.

И какво да "следват", в тоя Университет, като всичко е прогнило от корупция и целта е да се губи времето на младежите и да се тласкат към наркотици, разврат, чалга...

Еми, както катастрофира и средното, и началното образование... Както катастрофира здравеопазването, армията, вътрешния ред, социалната сигурност... промишлеността, селското стопанство, спорта... всяка една сфера. Както пък просперират банкерите, циганите, бандитите, джендарите, дрогарите, чалгарите...

От немски на турски ли превеждате?

/

Още на втория ред разбрах, че става въпрос за статия на Дойчо Велев.

Аз малко по-късно, и като се усетих скролнах до началото да се уверя че е на дойче веле.

Има много измислени специалности: културология, европеистика, публична администрация и т.н. Трябва да се въведе платено обучение, а държавната поръчка да е обвързана с бизнеса и след завършване да остават три години да работят тук в България. Само за държавната поръчка да се осигуряват общежития, повече идват в София да ползват общежитие, да работят и печелят пари и формално да учат. Да се привлекат деца от Молдова, Бесарабия, Северна Македония и др.Да се забрани да се работи от страна на преподавателите в много ВУЗ-ове.

А не е ли по-добре просто да подобрим условията на труд така, че да е атрактивно за немци и французи да работят у нас. На нас проблемът не ни е, че младите ходят в чужбина, проблемът ни е, че никой не идва. За младия човек е напълно нормално да пообиколи преди да се установи някъде. Е да де ама България не е включена в обиколката...

Към всяка фирма клуб с проститутки и евтино пиене.

Авторът Дичев преподава точно "културология", каквото и да означава това.

Що за малоумие..... За родителите пък така се избягват тежките харчове по издръжка на детето в София. Всъщност тази „местна“ тенденция унищожава основния смисъл на висшето образование: младите да се откъснат от познатата среда, да поживеят в друг свят. Все си мислех, че идеята е да се натрупат знания. Ако младите искат да се откъснат от средата ползват терминал 2....