Димчо Дебелянов се падна за интерпретативното съчинение на зрелостниците
"Споменът - скръб и утеха" е темата по стихотворението "Аз искам да те помня все така"
Обратно в новинатаКоментари - Димчо Дебелянов се падна за интерпретативното съчинение на зрелостниците | Днес.dir.bg
Коментари
Трябваше да се падне Под властта на Мамона .На господин Волен Сидеров (Бялата Златка)
Така и никъде не намерих кои са тези 27 произведения. Някой би ли ми казал? Да не говорим, че МОН още не са си оправили схемата спрямо мин. брой точки за 3-ка.....
Припомних си това депресарско стихитворение от ученическите ми години. Трудно ми е да си представя какво бих написал аз, ако бях на 17. Хубаво е децата да знаят нашите творци и да познават творчеството им. Но малко странно ми се вижда да анализират произведение от една друга епоха и от едно друго време, което няма нищо общо с настоящето и бъдещето. Що се отнася до любовта и раздялата. Сложно е само по себе си, но в днешните времена на социални мрежи, дистанции, мимолетни мръзки и съвкупляване с когото падне, се губи целият смисъл на онези времена, в които връзката е била събите в живота, а не просто поредното забавление.
не е важно кой се пада самия изпит по български е абсурден като изискване и цел! Как може хиляди деца години наред да учат КАКВО Е ИСКАЛ ФА КАЖЕ АВТОР, КОЙТО НЕ Е ЖИВ! това е абсурд оксиморон и нонсенс. Каквото искал да каже го написал, всеки да го разбира както иска, за това е литература а не математика. На хиляди деца им обясняват какво е правилното тълкуване, ако това не е цензура не знам кое е. и ще те оценават по ПРАВИЛНОТО ТЪЛКУВАНЕ! нека се изучава жив автор и да чуе какви глупости хиляди учители промиват главитр на децата. пак казвам каквото е искал автора го е казал. учители да някакви преводачи или какво?
Родените в периода 2001 - 2003 г., т.е. тези които сега трябва се явяват на матура средно 67 000 на годита. На матура днес се явяват 46 000. Могат да се направят важни образователни, демографски и етнически изводи от тези данни.
Поправете ме, яко греша, но едно време това (дето не мога да го кажа на един дъх) интерпретативното, едно време у викаха преразказ с елементи на разсъждение. Защо направо не ги карат да го пишат на английски, че да са доволни господарите?
Никъде никой не те пита какво е искал да каже автора. Имаш да пишеш есе или интерпретативно съчинение. Това, че си проЗд като гъз не е нужно да го изтъкваш публично.
Айде сега всички какво е искал да каже авторът, как се е чувствал и тн. А и да кажете нещо за прекрасната родина, ще ви вдигне оценката.
Се научи да пишеш грамотно ! После ще обсъждаме дали ТОЧНО ТИ имаш право да съдиш образователната система, и да преценяваш какъв да бъде изпита за зрелостниците.
Прекрасно стихотворение. Даже снощи си го спомних като се прибирах през парка. Над мен прелетяха няколко прилепа и буквално изплува в ума ми. Стана ми много готино. После пък се сетих за един от моите преподаватели, който се изказа така "Виждате ли какви нежни думи, може да използва човек към една проститутка?". В крайна сметка ние не избираме в кого и кога да се влюбим - любовта просто ни връхлита и ни вдъхновява. И каквато и да е била жената, вдъхновила Дебелянов - проститутка или не, на нея дължим този великолепен стих. На зрелостниците успех!
а какво ОЦЕНКА НА ИНТЕРПРЕТАЦИЯ ? значи трябва да интерпретираш правилно , за да имаш 6? а ако аз имам друга интерпретация различна от ОФИЦИАЛНАТА? хората са различни и мислят различно за това този изпит не трябва да е интерпретация, това е учене от малки, че цензурата е хубаво нешо
Аз имах щастието да имам в Казанлък учител по литература копие на героят на Сидни Поатие от "На учителят с любов". В тъмните години на края на 70-те на гниещият Социализъм, имахме учител по литература когото обожавахме. Той ни направи личности. Нито веднъж не написахме контролно, нито насила сме прочели книга. Книгите сами си ги търсих ме и изчитахме за дни. В началото на часа Пеню Терзиев ни казваше няколко думи за героите от дадено произведение и ние цял час спорехме един с друг за деянията и причините за деянията на героите. Часовете свършваха, звънецът биеше....ние не искахме да спираме. Ние, учениците от провинциална гимназия, имахме щастието да гледаме филмотечните и недостижими тогава филми: "Ромео и Жулиета", "Братя Карамазови", "Збрийски пойнт", "Клетниците", " Крал Лир", "Хамлет" и още много филми, които бяха табу в тези времена. Оттогава Есмералда и Квазимодо са ми по-близки, лично за мен, от Ромео и Жулиета. Тибалт за мен остана един от любимите ми персонажи. Отделно Пеню ни научи да играеме Бридж а момчетата да внимаваме за поведението си и да се държим като джентълмени с момичетата. Оттогава чета книгите "между редовете" и се наслаждавам на таланта на писателите от класа. Това не се зубри, не се научава от един тест.
Еми те си ходят напълно неграмотни. 70% функционално неграмотни. Останалите само неграмотни.
Преразказите бяха за 7 клас. Едно време това беше тема с анализ. В случая е интерпретация и не е по-малко сложно. А темата на Дебелянов за спомена е трудна. Дано тези под 50 000 деца в този набор намерят смисъл в темата.
Как може - днешните деца да пишат по такава тема ? Те са далече от времето на Дебелянов. А и на какво ще ги научи Дебелянов днес и в бъдеще ? Министерството на образованието продължава да живее в каменната ера на литературата . До кога ?
Абе ти нормален ли си? Темата е "Споменът - скръб и утеха" по стихотворение на Дебелянов. Трябва да си много малоумен, за да не можеш да формулираш съждение по темата, още повече, че е написано на много разбираем език и е леко за четене. А на какво ще ги научи Дебелянов ли? На нежност, на отношение, на това, че да чувстваш не е порок. Ти явно си пропуснал часовете по литература и си възпитаван с кеч по телевизията - резултатите са видими!
Лично на мен Дебелянов ми е малко тегав, но... Това се е паднало, на него ще се потят. Късметът си е късмет.
Ще им помогне да направят света едно по-малко гадно място за живеене,сещащ ли се Наденичке?
карат децата да интерпретират какво е искал да каже мъртъв автор, при положение че го е написал ясно и разбираемо на български. Но съм сигурен че 99 процента от децата не знаят кое е най голямото му постижение, умрял е в бой за България без да е подлежал на мобилизация! ето това е родната скапана образователна система Не учи децата на важните неща
Не е въпросът да напишеш какво е казал автора, а да вникнеш в смисъла на текста, да си изградиш мнение по темата, да напишеш теза и да се аргументираш. Няма значение, жив ли е мъртав ли е автора. Всеки един човек, смятащ себе си за интелигентен, трябва да може да прави същото.
Не е въпросът да напишеш какво е казал автора, а да вникнеш в смисъла на текста, да си изградиш мнение по темата, да напишеш теза и да се аргументираш. Няма значение, жив ли е мъртав ли е автора. Всеки един човек, смятащ себе си за интелигентен, трябва да може да прави същото.
Че то затова има класика - тоест нещо непреходно. Или искате да кажете че вече няма любов?
Не оценяват мнението ти. Оценяват умението ти да се изразяваш грамотно без грешки и ясно, за да разберат идеите ти.
Какво е искал да каже автора го има в най различни варианти и в други образователни системи. Макар да съм учел в българско училище едва до 4ти клас, в английската образователна система където продължих и завърших, също имаше подобни въпроси. Така че този стил не е само в България. Струвами се само, че в България се набляга повече на това от колкото на други места. Английската система набляга на мислене и логика в написаното докато в българската система, до колкото разбирам, се набляга на правилната гледна точка която е една.
И един мармот. Аз като си развивах собствени интерпретации за произведенията и госпожата ми по БЕЛ ми пишеше двойки. Трябваше да пиша това което ми е диктувала. Тогава шестица. :)
Димчо трябва да се учи щото е в контекста на Българският живот Мъск е американска мишка продукт на Амвриканскотомкрадене в Световен мащаб няма приложение освен ако не си поставен евреин в Сащ марионерка на Пенрагона.Кат не сте такива за кво ви е.
Каквото и да се падне, след това тия дЕца ако не забегнат или не развият нещо свое са обречени. Както повечето в БГ. Гледаш го уж от всичко разбира, ама после се качва у граЦкия :)
Връщам се в 3 часа сутринта. Запалвам кревата и се тръсвам уморен въз лампата. Тъкмо в полунощ се събуждам. Иска ми се пак да се събудя, пък очите ми се отворени стоят. Почвам да чета една критика за Никола Атанасов през 1909 година от българската литература и все не мога да заспя. По едно време хазаинът се отваря и вратата влиза. „Аз, казва, много късно се прибирате, и със съня си разваляте шума на хората. Нахалността си не плащате, а кирията ви няма край. Вие не може повече да търпите и ние ще трябва да се изнесем?“ Излиза. Гледам навън — слънцето преминало и нощта изгряла. Виждам, че не може вече да се става, затова — заспивам, измивам си обущата и си ваксвам лицето. Турям си главата, пък яката ми тежиии… Решавам да не ходя към улиците, а да тръгна из канцеларията, да си търся друга квартира, за да покажа на човешкото безсърдечие, че и ние имаме малко хазайско достойнство. Наложиха ми после едно отсъствие за неоправдано наказание от работа.
Да, бе. Мислене и логика в написаното друг път. Т.нар. Reading comprehensive упражнения са от типа едно текстче от около страничка, и 6 въпросчета от типа: С коя дума авторът е искал да изрази вълнение си? В параграф 3 какво е искал да каже автора с израза "Not in the sea, not on the shore" и такива глупости за малоумници. Майка съм на деца в праймъри скул и ти казвам, че идеята е да съсипят децата, като им пълнят главите с някакви фантасмагории. Последно учиха една поема за птичка в клетка и ги караха да рисуват интерпретацията си по темата. Когато в България децата на същата възраст пишат есета по темата.
Браво, много си прав. Има Слави Трифонов, чалга музика, Крисия и т.н. какво ще научат от Димчо Дебелянов? Нищо, ама нищо!