Коментари - Димчо Дебелянов се падна за интерпретативното съчинение на зрелостниците | dnes.dir.bg
назад

Димчо Дебелянов се падна за интерпретативното съчинение на зрелостниците

"Споменът - скръб и утеха" е темата по стихотворението "Аз искам да те помня все така"

Обратно в новината
| Редактор : Надежда Христова

Коментари - Димчо Дебелянов се падна за интерпретативното съчинение на зрелостниците | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

30% верни отговори да са за тройка. Няма международ но признат изпит в която и да е дисциполина , който да признава продоно прмеинаване - с 30% ???? Скалата варира между 50 и 65 процетна за преминаване! Цялата работа май е да маскирате мърлявите си резултати.

То па една литература - - Вапцаров отпада веднага защото е комунистически терорист и македонист, три в едно дето се вика - Смирненски отпада защото е прост комунист - Ботев отпада защото е терорист - Вазов отпада защото е сепаратист и възхвалява противозаконните действия на българските прошляци. Чорбаджиите да напомним предават на законните врасти хайдуците вързани - Яворов отпада защото е хайдутин и разбойник Само Захари Стоянов и Георги Марков следва да се изучават и тук там някой с мухлясала любовна поезия дето любимия досажда на любимата с дрънканици, няма цици, няма джуки, няма екскурзии, няма беенве, нищо, един гола п... езия

Българската поезия и проза от онзи период са повлияни почти изцяло от руския символизъм и са на типичното за нашата литература квартално ниво. Все пак е добре, че не се е наложило учениците да разтълкуват някой комуничстически изблик на Вапцаров..

Повлияни са от френския символизъм.

всекой се стреми, към светлина, дори трънът във вековната гора. погледни под тебе си и разбери, дали сянка ти не си за други, които също търсят светлина, за да израстат - ти отстъпи, не трябва много, само малко Разум, но това е трудно във света на канибалите, жидовете и педалите. разбирам, че със сянката си многовековна, педалите ни стягат примка около врата. но и техният свят ще се самозапали, такива са Природните Закони.

Дебелянов е една твърде дълбока и многоразклонена тема. Аз не се съмнявам, че децата ще се справят. все пак мисълта липсва само у медийните манипулатори и техните безмозъчни погуби-души. Изглеждам аз годините преминали: рой призраци с разплакани очи — мечти без път, мечти без цел погинали в томление за слънчеви лъчи. Изрядко — миг — упивания сладостни от майски лъх и бисерна роса — и пак сълзи, пак пътища нерадостни, ридания и тъмни небеса. поезията, изкуството въобще не трябва да се разбира, а да се усеща. като звън на китара. когато душата ти затрепти като струна в съзвучие с другата душа и тогава ще разбереш не какво е искал да каже авторът, а какво е усещал, докато е писал със сърдце така открито, че всекой канибал би могъл да го набоде на шиш. и изяде. за да се добие от силата на силния. а силният е с Истината,а истината боли в сърдцето. ето това е, което не всеки го може. инак всеки може да си смени пола, да яде генно модифицирани храни и да стане президент по потник. и да се продаде за тридесет, цветни мъниста чай-шукарие имаме многомедийно, човеци липсват.

Поздрави за всички зрелостници, с инрепретацията: https://youtu.be/M2E2OyvfiT0?list=RDvcim2vNo_wg

В днешното консуматорско общество Дебелянов е неразбираем.

Той по принцип си е неразбираем

Той Дебелянов по принцип никой не може да го разбере

Един съфорумник зададе въпрос - раждат се по 67 хил, на матура 46 хил. Губят се 23 хил незавършили и в емиграция. Ето това е огромният проблем на тази държава - една трета не учат или изобщо ги няма. И една трета до 19 год, после още една трета изчезват...така умират народите

Решение?

Например излизане от ЕС. Преди това има даже периоди на увеличение на раждаемост дори след прехода.

Даже преди ковида, от топ 10 държави по смъртност, 9 са от източно европейският блок и само Лесото се е намърдало. Номер 1 е България. А другите се сменят, последно преди ковида Украйна, преди Сърбия и подобни. Прехода се оказа реално убийствен. Но може да се остави естествено да се движи и да си се клати нагоре-надолу. Аз например бих забранил рекламата на образование в чужбина и за работа. За онлайн е по-сложно. Поне да не стимулираме ходенето в чужбина. Не да ходят да изискват сваляне на визи за САЩ. Може някакви бизнес такива да са лесни. Да не се изкарват отишлите навън успели, дето се втълпява на децата. Държавата се оправя от хората тук, а не от тези в чужбина. То е и вечен процес и никога ето добре сме, край.

Вече се раждат с 10-ина хиляди по-малко от даденото от теб, а умират за предната година някъде 150 хиляди.

Да се заврат на Запад да си дишат пръднята с арабите

Сметките са правилни, но въпросите ти са грешни! -кога ще се задължат родителите от български произход (забележи, не говоря за цигани и помаци), да работят, за да взимат детски? Сега практиката е всяка пача с 5 години стаж да си плаща осигуровки и да чака тъп...кача да я издържа, детските вървят иначе държавата нищо не прави! - същите тези неграмотници като пораснат си плащат "вишету убразувание" плащайки си за диплома, без изобщо да стъпват в сградата на университета (нагледни примери много). - и после защо се възпитава просто чалга поколение, което възпитава следващото след него, че на държавната хранилка е най-добре?

Няма по-голяма глупост от това да пишеш интерпретативно съчинение за отживелици! Честно кзано никога не ме е вълнувала литературата и това какви са душевните терзания на автора на дадена творба! Граматически изпит разбирам да се полага от всички, но не мисля, че е нормална задължителността на такава матура по литература в този си формат. Има хора на които им се отдава математика, физика, химия, но не и литература….Все едно да накараш 100 килограмово дете да покрива норматив по физическо възпитание наравно с 60 килограмово…

то според теб и физическо да не учат?

Не съм казал да не се учи, а да не е задължителен матуритарен въпрос! Явно четене с разбиране ти е трудно....

Там е проблема че нищо не ти се отдава ве педал бозав а за 100 кг дете има хвърляне на гюле не е нужно да бяга спринт 100метра

По съшата логика не е нужно да ходи на матура по литература! Какъв е смисъла да е задължителна?

Няма по-голяма гадост от дебилщината.... И любовта, и чувствата изобщо ли са отживелица? А относно физическото - ами има си нормативи, когато някой е с наднормено тегло би трябвало да вземе мерки. А ако става въпрос за здравословен проблем - има си извинителни и освободени...

Като гледам на Вас граматиката и пунктуацията грам не Ви се отдават, пък какво остава за това да Ви интересува и да имате мнение за литература. Разговорът е лишен от смисъл когато отсреща хора като Вас са на мнението, че изучаването на литература е безсмислено.

В коя част на коменрара съм казал, че изучаването на литература е безсмислено? Явно и на вас четенето с разбиране ви е трудно! Полагането на матура по литература като задължителен предмет е безсмислено!

Ами да, защо им е на децата да се учат да разсъждават!?....

Прекрасна тема. Преди няколко дни бях в Копривщица, от където е коренът ми. Както винаги се отбих да поседна на пейката в потъналия в цвят двор на Димчовата къща. Хрумна ми да сравня любовната лирика на Дебелянов с тази на Робърт Бърнс, певецът на Шотландия.Поезията на Бърнс звучи като детинско стихоплетство в сравнение с Димчовите стихове. Геройска смърт на нежния поет силно ме натъжава. Замисляли ли сте се, как в млада възраст са си отишли всички големи български поети? Само дядо Вазов доживява да старини.

Айде сега ми кажи на колко години си ти и дали едно 18г. дете гледа по същия начин на живота както теб? Едни и същи неща ли ви вълнуват?

За съжаление, новото поколение е бездуховно и без обща култура. Достатъчно е да послушаш сегашните политици. Харесват ли ти?

Всяко 18 годишно дете както казваш ти има пълните права да взема решения, да носи отговорност и да гласува.... Това, че някои на 30 години ги вее вятър на бял кон е друг въпрос. Знаеш ли, че аз например съм с висше инженерно образование, но още помня стихотворения, които съм учил в училище, вкл такива на Дебелянов, Смирненски, Ботев, Дубарова, Яворов, Лилиев? Това, че масово цъкат само на телефони и пишат във фейса, не значи, че не трябва да учат.

За какво им е Димчо Дебелянов на проститутките, сводниците, корумпираните полицаи, митничари, общинари, кметове ?

Тук не е въпроса за Димчо Дебелянов. Въпросът е, защо от някой инженер, ще изискваш, да има дар слово? Като завършат сигурно и на 1% от тях няма да им трябва за работа. Защо останалите 99+%, трябва да имат дар слово? Това е специализация. За журналисти и така нататък. Защо някой като Айнщайн, няма да може да влезе в университет по физика, защото няма дар слово? Трябва да се гледа по-практично. Това че си оценяват българските автори си е едно, но не и като изискване за професионално развитие. Граматика може, но литература не, като спъване за нататък.

И аз това се чудя защо подяволите трябва да е задължителна матурата по литература?

Ne si nikakva stOdentka i si muzh. I ima6 300 puti poveche akul ot drugite tuka. Za6to se pravi6 na 6antav be?!

На 99.9% от учениците никога няма да им трябва в живота Димчо Дебелянов.

салама и не пиши

Разбира се. Да бяха писали върху житието и битието на Ицо Покера ли беше, Комара ли? А може и върху гения на Славчо Учиндолски. Те ще им помогнат много в живота им.

Dim4o Dibilianov e in der Tat interpritativmo subadistaten anadiaboagnosti4en protagonist. ,,.. ako zagina na voina niama koi da me pozhali niamam mayka a zhena ne naidoh niamam i drugari....... No toi ne e taka pateti4en i Morgologi4no-protahonisti4en kakto Javorova

Ко, ко речИ?

оди миеч чинии

минуси неграмотна си

Въпрос към министерството на образованието: Няма ли по-разбираема българска дума за "интерпретативен"?

байнопьо оди паси овцете

"Интерпретативен" (ако изобщо има такава дума на български) не означава НИЩО ПОВЕЧЕ ОТ "ТЪЛКУВАТЕЛЕН".

Максимално са ги улеснили -27 произведения, като за глупави.

Българите много образовани, а най- бедни и най- корумпирани.

Ако сега отида на матури, ми е сигурна 2-йката. Нищо не помня. А и си представете, че изпитват някой като Айнщайн за дар слово и затова няма правото да влезе в университет по физика. Трябва по практичен подход и да се гони граматиката, като ползвано средство за комуникация, а особеностите тип дар слово, да са за специалност. Има държави където се маркират полета на тестове с кой отговор е верен. Практичността на дар слово, е почти 0 за последваща работа. виждаш ли механик, но можел да пее добре и това помагало. ;) Това са специализации и не трябва да се оставя да се решава само от литературоведи.

Връщам се в 3 часа сутринта. Запалвам кревата и се тръсвам уморен въз лампата. Тъкмо в полунощ се събуждам. Иска ми се пак да се събудя, пък очите ми се отворени стоят. Почвам да чета една критика за Никола Атанасов през 1909 година от българската литература и все не мога да заспя. По едно време хазаинът се отваря и вратата влиза. „Аз, казва, много късно се прибирате, и със съня си разваляте шума на хората. Нахалността си не плащате, а кирията ви няма край. Вие не може повече да търпите и ние ще трябва да се изнесем?“ Излиза. Гледам навън — слънцето преминало и нощта изгряла. Виждам, че не може вече да се става, затова — заспивам, измивам си обущата и си ваксвам лицето. Турям си главата, пък яката ми тежиии… Решавам да не ходя към улиците, а да тръгна из канцеларията, да си търся друга квартира, за да покажа на човешкото безсърдечие, че и ние имаме малко хазайско достойнство. Наложиха ми после едно отсъствие за неоправдано наказание от работа.

Каквото и да се падне, след това тия дЕца ако не забегнат или не развият нещо свое са обречени. Както повечето в БГ. Гледаш го уж от всичко разбира, ама после се качва у граЦкия :)

Димчо трябва да се учи щото е в контекста на Българският живот Мъск е американска мишка продукт на Амвриканскотомкрадене в Световен мащаб няма приложение освен ако не си поставен евреин в Сащ марионерка на Пенрагона.Кат не сте такива за кво ви е.

си чел от Д.Дебелянов?

можеш да викаш на сина си

Е нали се казва Димчо

Аз все си мислех, че Мъск е южноафриканец, ама щом такъв ерудиран капацитет като Вас твърди нещо друго.........:))

южноафриканците са черни лай на чист евреин е

Какво е искал да каже автора го има в най различни варианти и в други образователни системи. Макар да съм учел в българско училище едва до 4ти клас, в английската образователна система където продължих и завърших, също имаше подобни въпроси. Така че този стил не е само в България. Струвами се само, че в България се набляга повече на това от колкото на други места. Английската система набляга на мислене и логика в написаното докато в българската система, до колкото разбирам, се набляга на правилната гледна точка която е една.

Да, бе. Мислене и логика в написаното друг път. Т.нар. Reading comprehensive упражнения са от типа едно текстче от около страничка, и 6 въпросчета от типа: С коя дума авторът е искал да изрази вълнение си? В параграф 3 какво е искал да каже автора с израза "Not in the sea, not on the shore" и такива глупости за малоумници. Майка съм на деца в праймъри скул и ти казвам, че идеята е да съсипят децата, като им пълнят главите с някакви фантасмагории. Последно учиха една поема за птичка в клетка и ги караха да рисуват интерпретацията си по темата. Когато в България децата на същата възраст пишат есета по темата.

Освен всичко заключението ти е грешно (сигурно защото в тъпото ти английско училище сте наблягали на логиката и мисленето) защото гледната точка не е една и дори не си разбрал задачата, поставена в темата. Е, какво да говорим повече за качеството на английското образование. От това, което ти казах в предния коментар, точно англичаните наблягат на единствената правилна гледна точка, защото на текстчетата си има и дадени кийс за верните отговори, дори на тези въпроси, изискващи разсъждение. С две думи: разкарай се с английското си образование и ако не си държал матура в България, а имаш и наглостта да изтъкваш превъзходствата на английската образователна система въпреки, че нямаш база за сравнение, това те прави един демагог, уличаващ в демагогия.

Хахаха. Хубав виц. В Англия средното образование им е на нивото на помощно училище. Там почват от 4 годишни и основната цел е някой да наглежда децата, докато родителите им са на работа. Вишето им също е пълен ташак, ако не попаднеш на някой добър професор, който лично да се занимава с теб

До известна степен сте прави за английското образование. Но системите са други и образователните цели са други. Моето дете е в праймъри скул, фаундейшън клас, и е почти на пет години , но вече са успяли да я научат да пише и да чете, както и всички деца от нейния клас, аз не се занимавам с нея в къщи да я тормозя да пише или да чете допълнително. Което показва, че не са съвсем пуснати да пасат децата. Аз си спомням , когао бях ученик, сега не зная как е, ни пълнеха главите с куп факти и често твърде много обща и разнопосочна информация, което в съвременния свят и начина по- който е организирано обществото в т.н развити страни е нерентабилно и . Това , че аз знам кой е Овидий, а Консултат шеф на отделение в университетска болница не зане, не му пречи да е по-успешен от мен в професионално отношение и материално. За висшето образование не съм съгласен. И тук , както и в България има университети тип пернишкия или благоевградския. За Висшето образование в България, за съжаление е на много ниско ниво в момента, според измерванията и класациите в световен мащаб.

Не е въпросът да напишеш какво е казал автора, а да вникнеш в смисъла на текста, да си изградиш мнение по темата, да напишеш теза и да се аргументираш. Няма значение, жив ли е мъртав ли е автора. Всеки един човек, смятащ себе си за интелигентен, трябва да може да прави същото.

ама проблема е че ти ОЦЕНЯВАТ МНЕНИЕТО БЕ?!?!?! ЦЕНЗУРА е това, 100 процента ЦЕНЗУРА!

Не оценяват мнението ти. Оценяват умението ти да се изразяваш грамотно без грешки и ясно, за да разберат идеите ти.

И един мармот. Аз като си развивах собствени интерпретации за произведенията и госпожата ми по БЕЛ ми пишеше двойки. Трябваше да пиша това което ми е диктувала. Тогава шестица. :)

карат децата да интерпретират какво е искал да каже мъртъв автор, при положение че го е написал ясно и разбираемо на български. Но съм сигурен че 99 процента от децата не знаят кое е най голямото му постижение, умрял е в бой за България без да е подлежал на мобилизация! ето това е родната скапана образователна система Не учи децата на важните неща

Не е въпросът да напишеш какво е казал автора, а да вникнеш в смисъла на текста, да си изградиш мнение по темата, да напишеш теза и да се аргументираш. Няма значение, жив ли е мъртав ли е автора. Всеки един човек, смятащ себе си за интелигентен, трябва да може да прави същото.

Не може ли нещо съвременно да изучават децата в днешно време, "Шушана" например ?

От много грамотност ли българите са най- бедни и най -корумпирани в ЕС ?

Лично на мен Дебелянов ми е малко тегав, но... Това се е паднало, на него ще се потят. Късметът си е късмет.

Трябвало е да се падне нещо от гръцката митология, тогава да видим какво щеше да кажеш.... Нещо Омир...

Да им еба пичката матерна на всички зрелостници предатели

Хубав изказ, достоен език !

Как може - днешните деца да пишат по такава тема ? Те са далече от времето на Дебелянов. А и на какво ще ги научи Дебелянов днес и в бъдеще ? Министерството на образованието продължава да живее в каменната ера на литературата . До кога ?

На някой текст на азис ли искаш да пишат?

Абе ти нормален ли си? Темата е "Споменът - скръб и утеха" по стихотворение на Дебелянов. Трябва да си много малоумен, за да не можеш да формулираш съждение по темата, още повече, че е написано на много разбираем език и е леко за четене. А на какво ще ги научи Дебелянов ли? На нежност, на отношение, на това, че да чувстваш не е порок. Ти явно си пропуснал часовете по литература и си възпитаван с кеч по телевизията - резултатите са видими!

първична сила ледения стив остин и тн.

Браво, много си прав. Има Слави Трифонов, чалга музика, Крисия и т.н. какво ще научат от Димчо Дебелянов? Нищо, ама нищо!

На тези деца какво ще им помогне в живота Димчо Дебелянов ?

Нищо. Трябва да се изучават Джо Байдън и Елон Мъск за да успее човек в живота.

Ми да. Също така Ран и Ът, и речите на Едгар Хувър...

Ами дай да ходят напълно неграмотни!

Тъпако, по твоята логика, който не учи Димчо Дебелянов е неграмотен ?

Еми те си ходят напълно неграмотни. 70% функционално неграмотни. Останалите само неграмотни.

да се си кръстят децата Саламчо

Ще им помогне да направят света едно по-малко гадно място за живеене,сещащ ли се Наденичке?

Ти като си навираш шпека в гъзъ, на теб какво ти помогна господин олигофрен.

Прекрасно стихотворение. Даже снощи си го спомних като се прибирах през парка. Над мен прелетяха няколко прилепа и буквално изплува в ума ми. Стана ми много готино. После пък се сетих за един от моите преподаватели, който се изказа така "Виждате ли какви нежни думи, може да използва човек към една проститутка?". В крайна сметка ние не избираме в кого и кога да се влюбим - любовта просто ни връхлита и ни вдъхновява. И каквато и да е била жената, вдъхновила Дебелянов - проститутка или не, на нея дължим този великолепен стих. На зрелостниците успех!

Айде сега всички какво е искал да каже авторът, как се е чувствал и тн. А и да кажете нещо за прекрасната родина, ще ви вдигне оценката.

Накрая резултата е България най- бедна и най- корумпирана държава в ЕС.

ㅤ

Поправете ме, яко греша, но едно време това (дето не мога да го кажа на един дъх) интерпретативното, едно време у викаха преразказ с елементи на разсъждение. Защо направо не ги карат да го пишат на английски, че да са доволни господарите?

Преразказите бяха за 7 клас. Едно време това беше тема с анализ. В случая е интерпретация и не е по-малко сложно. А темата на Дебелянов за спомена е трудна. Дано тези под 50 000 деца в този набор намерят смисъл в темата.

Родените в периода 2001 - 2003 г., т.е. тези които сега трябва се явяват на матура средно 67 000 на годита. На матура днес се явяват 46 000. Могат да се направят важни образователни, демографски и етнически изводи от тези данни.

не е важно кой се пада самия изпит по български е абсурден като изискване и цел! Как може хиляди деца години наред да учат КАКВО Е ИСКАЛ ФА КАЖЕ АВТОР, КОЙТО НЕ Е ЖИВ! това е абсурд оксиморон и нонсенс. Каквото искал да каже го написал, всеки да го разбира както иска, за това е литература а не математика. На хиляди деца им обясняват какво е правилното тълкуване, ако това не е цензура не знам кое е. и ще те оценават по ПРАВИЛНОТО ТЪЛКУВАНЕ! нека се изучава жив автор и да чуе какви глупости хиляди учители промиват главитр на децата. пак казвам каквото е искал автора го е казал. учители да някакви преводачи или какво?

Никъде никой не те пита какво е искал да каже автора. Имаш да пишеш есе или интерпретативно съчинение. Това, че си проЗд като гъз не е нужно да го изтъкваш публично.

а какво ОЦЕНКА НА ИНТЕРПРЕТАЦИЯ ? значи трябва да интерпретираш правилно , за да имаш 6? а ако аз имам друга интерпретация различна от ОФИЦИАЛНАТА? хората са различни и мислят различно за това този изпит не трябва да е интерпретация, това е учене от малки, че цензурата е хубаво нешо

Се научи да пишеш грамотно ! После ще обсъждаме дали ТОЧНО ТИ имаш право да съдиш образователната система, и да преценяваш какъв да бъде изпита за зрелостниците.

Аз имах щастието да имам в Казанлък учител по литература копие на героят на Сидни Поатие от "На учителят с любов". В тъмните години на края на 70-те на гниещият Социализъм, имахме учител по литература когото обожавахме. Той ни направи личности. Нито веднъж не написахме контролно, нито насила сме прочели книга. Книгите сами си ги търсих ме и изчитахме за дни. В началото на часа Пеню Терзиев ни казваше няколко думи за героите от дадено произведение и ние цял час спорехме един с друг за деянията и причините за деянията на героите. Часовете свършваха, звънецът биеше....ние не искахме да спираме. Ние, учениците от провинциална гимназия, имахме щастието да гледаме филмотечните и недостижими тогава филми: "Ромео и Жулиета", "Братя Карамазови", "Збрийски пойнт", "Клетниците", " Крал Лир", "Хамлет" и още много филми, които бяха табу в тези времена. Оттогава Есмералда и Квазимодо са ми по-близки, лично за мен, от Ромео и Жулиета. Тибалт за мен остана един от любимите ми персонажи. Отделно Пеню ни научи да играеме Бридж а момчетата да внимаваме за поведението си и да се държим като джентълмени с момичетата. Оттогава чета книгите "между редовете" и се наслаждавам на таланта на писателите от класа. Това не се зубри, не се научава от един тест.

Аре още един скъсан на матурата, дето си го избива на "Автора"

Припомних си това депресарско стихитворение от ученическите ми години. Трудно ми е да си представя какво бих написал аз, ако бях на 17. Хубаво е децата да знаят нашите творци и да познават творчеството им. Но малко странно ми се вижда да анализират произведение от една друга епоха и от едно друго време, което няма нищо общо с настоящето и бъдещето. Що се отнася до любовта и раздялата. Сложно е само по себе си, но в днешните времена на социални мрежи, дистанции, мимолетни мръзки и съвкупляване с когото падне, се губи целият смисъл на онези времена, в които връзката е била събите в живота, а не просто поредното забавление.

Че то затова има класика - тоест нещо непреходно. Или искате да кажете че вече няма любов?

Има любов, но към себе си, към инстаграма, към бързата храна, към материалното, към порнографията, абе загубена работа.

Така и никъде не намерих кои са тези 27 произведения. Някой би ли ми казал? Да не говорим, че МОН още не са си оправили схемата спрямо мин. брой точки за 3-ка.....

КОВИД Аз Искам да те Помня Все Така!

Знаеш ли кой е Дебелянов?

Много хубава и стойностна тема. Жалко, че идиотчетата ще пишат глупостти

Трябваше да се падне Под властта на Мамона .На господин Волен Сидеров (Бялата Златка)

Ама пък какви "бисери" ще се родаят само!