Зрелостни неволи с разказа ”Албена” и граматиката
Граматичните задачи се оказаха най-трудни за зрелостниците, но и „Албена“ на Йовков остана неразбрана, липсват аргументативни текстове, масово са преразказвали.
Обратно в новинатаКоментари - Зрелостни неволи с разказа ”Албена” и граматиката | Днес.dir.bg
Коментари
"Какво е посланието на Йовков в разказа ..." Ами каквото е искал да каже - казал го е! Грешна била, но хубава. Толкоз. Останалото са интерпретации. Никой не е умрял затова, че не е чел "Албена" или не знае да рецитира "Моторни песни". По-срамното е, че зрелостниците не владеят граматиката и правописа на българския книжовен език. Не можели били да формират собствено мнение?! Ами как ще го формират когато им се пълнят главите с разни захаросани клишета. И дори философията се зубри.
Йовков малко е предначертал пътя на размишленията с началото си. С написването на "Хубава беше тая жена, но грешна" щеше да се доближи до Соломоновата мъдрост , написана в Притчи (Библията). Притчи 11:22 Както е златна халка на носа на свиня, Така е красивата, но безразсъдна жена.
Чел си "Притчи", Йовков ти не требе. Макар цитатът ти от Албена да не е точен. "Грешна беше тази жена, но хубава!" И аз това казах - че каквото имал да казва Йовков, си го е казал с това изречение. А паралел между Йовков и Библията е все едно да сравняваш количка от шоколадово яйце с Тесла. Библията е най-великата книга на всички времена!
е поне не учат откровени лъжи като научен комунизъм , комунизмът е наука, а учените му агентите на ДС хахаха
Проверяващите са ПО-неграмотни от децата . Защо се казва Педерас , а се пише Педераст . Това трябва да се поправи . Същата глупост е и наложеното вече - Закрити Врата , вместо закрити врати . Кунева надроби много глупости който убиват Българския Език .
педерасТ... също-закрити ВРАТА.... В нета е обяснено защо е врата, а не врати....ползвайте си интернета....
Внимавайте какво пишете и как коментирате, по коментарите ви(думите ви) се съди за вас.
Без да оправдавам никого, но те са ученици. А статиите писани тук и по други сайтове се списват от завършили... и е пълна трагедия с член, подлог-сказуемо, съгласуваност, ...
дам ама ние не сме на изпит, ако правиш разликата. и после, аз персонално пиша тека за да се различавам, защото често ме имитират и разни анонимници (но са си от дира де) ме имитират. я се опитаи да ме имитираш - ше трее да ми научиш сичките изрази, ама не стаа, ааа?
Зубърбърг в матура? Двойка, разбира се! Няма място за хакери от руски произход. При него е и най-нецензурния, лош и неправилен език на всички времена и от всички образователни системи от всички произволно взети "Фейсбуци" /виж статия на dir.bg от преди некой ден/ И какво търси там некъква си Ълбена? То, човещинка е да има и една курва, ма се пък- аман от курви.... Вместо да пишат за процесори и смартфони, тех ги карат да са оценители и да дрънкат за "ценности", извън горните... С обич: Вашия Бил П.П. Тази магична дума "ценности", като че ли замества всичко останало Само требе да я издумаш! Другите думи са излишни. Върви народ оценостени, към ценностите ти върви..... Старчоците ке ми рекат дека има "тафтология"? Шооо? У фейса,туита и дира те такава дума -НЕМА, значка НЕМА!
Четири страници по темата "Човекът между ценностите на общността и личния порив" няма за могат да напишат 90% от завършващите българска филология и философия, а вие го очаквате от ученици.
Същите тези, които допуснаха няколко грешки от всякакъв вид на листа за инструкции на матурата, в момента обясняват как ние сме неграмотни. Образованието е пълна порнография от много време насам и мисля, че всичко ще се оправи, ако спрат да се дават пари на калпак да училищата и започнат да се дават такива само за постижения. Докато Сульо и Пульо могат да изкарат до 12 клас без да могат да пишат, само и само за да се запази спонсорирането на училището, резултатите ще продължават да са плачевни. Всички имат вина за сегашното състояние на образованието, не са само учениците, независимо от всички антикампании, които се водят срещу тях.
Какво значи "изкарваща" матура!? Не че не се сещам, но авторът е прекалил в простодушния изказ.
По-важното е за бала да изхарчиш парите на мама и тате като за сватба! За се на-каш от келешлик, стойки и парцали. Да се затрупаш в кич, а мобилният ти телефон да бъде супер последният модел и да си го носиш в ръчичка, дори в тоалетната... И защо наричате деца, момиченцата, облечени като проститутки още в 7-и клас или пък тези, които вече приличат на престъпници от момченцата?
Айде ще помоля "експертите" от МОН да не се изказват за бисери в стил "присмял се хърбел на щърбел"! Това, че децата пишат бисери, е следствие от образованието, което получават, което от кого се определя? А самите "експерти" всяка година лъсват по някой бисер и на математическите, и на литературните тестове!
Интересно как се изисква от децата да пишат за ценности, които на практика са им чужди? Как да пишеш за нещо, което обществото ти твърди, че е нормално. Не трябва ли в родното даскало да научи децата що е то ценности? Е как тогава да не зубрят без разбиране?!
Сюжета прилича на Терез Ракен от Зола. Но в Албена. Какво е селото без Албена. Нягул да не му е казал че детето не е от него. Съмнявам се да се е жертвал заради една палавница. Трудно е за децата със съвременно мислено да възприемат случилото се. Биха го описали с много перверзни думи за хората и действието.
Тъй де, друго си да пишат за яката дупара и за Гери Никол.
Когато четох Албена за първи път преди около 50 години, без никакъв житейски опит не ми беше интересно. Дори си помислих че Нягул се жертва заради Албена.След години по телевизията даваха епизоди Вечери в Антимовския хан ми стана много интересно и доста ми харесаха. Прочетох ги наново, и ми стана много по ясно за човешките драми. Според мен да дават такова произведени на деца без житейски опи не е правилно.
Така 2 минуса. Дано да сте чели разказа. Хипотетично да предположим че сте го чели.Анализа на разказа трябва да се почне от разговора между Нягул и Куцара. 1) Казал му е че чука жена му- защо ще си навлича неприятности като може да продължи без да му коства нещо 2) Казал ми е че децата не са от него тук може да има А и Б от него или от друг 3)Че жена му кръшка с друг - освен ако не иска да го замести друг отговор??? 4)Че го съкращава от работа съвременна теза но по онова време не е била актуална по коя точка ще тръгнете да разсъждавате аз ще ви оборя и слаб 2 е готово
Не трябва да карат учениците да зазубрят академични литературни анализи и разсъждения. Ролята на учителя е да придава осъвремен вид на литературните произведения, да стимулира учениците да мислят самостоятелно, да им помага да осмислят и свързват реалните житейски проблеми с литературните произведения. А граматиката е задължително да се усвоява максимално добре, защото мерило за нашата образованост и култура е било винаги това как пишем. Успех на стари и млади , защото човек се учи цял живот.
Абе направо даскала требва да ги пренапише класиците в чалгарско-мутряшки стил, нали? Така ще е най-съвременно и разбираемо! "Възпей о Маро-отварачке, оня гибелен гняв на Митьо Очите.."
Имате интересен поглед към "осъвременяването", имате чувство за хумор, но Ви липсват знания за това къде се слага пълен и кратък член. Научете го и и ще имате по-големи успехи.
Въпросът не е да се пренапише, а да могат децата да си размърдат това, дето им е в главата, да осмислят произведението и да могат да си направят изводи. Нормално е изводите да са пречупени през съвременния начин на живот, а не като апапгали да се опитват да го докарат да пасне на някой чужд мироглед.
Масово не се влиза в час. Учителите пък не пишат отсъствия, за да не останат без работа. Образованието куца, то е ясно. Кога пък е била толкова интересна материята. Просто имахме респект от учителите и наистина учехме.
Остарели, изостанали учебни програми, учители, които сеят едно и също от 30 години. Няма как да задържат вниманеито на съвременните ученици. Просто абсурд! Днешните зрелостници са доста по-умни от нас, много по-находчиви и ориентирани.
"...изостанали учебни програми, учители, които сеят едно и също..." Какво ново и различно би могло да има в граматиката!?
Пълни глупости говорите. Учебниците и програмите всяка година са различни, все нови, все на избрани с конкурс светила. И от година на година стават все по-безумни. Ако имах деца бих предпочела да учат от учебниците, по които аз учех преди 35 години, а не от тая съвременна помия. И предпочитам децата ми да се страхуват и стресират от предстоящото класно, което ще ги подтикне да си седнат на задните части и да учат, защото само преодолените препятствия изграждат самоконтрола и устойчивостта на един млад човек. А не да ги превръщат в гейове-психари с разни тъпи тестове без оценти, а с точки, понеже се стресирали.
Хайде дружно сега да продължим плюенето върху младото поколение. само ще кажа, че умните и амбициозните деца учат в чужбина. Относно глупавите у по-интелигентните, ами такива винаги е имало и ще има.
коментарите са почти без граматически грешки....Но я намерете три безгрешни коментара по другите страници....То родителите неграмотни, оттам идва и проблемът с децата...Семейството е най-важно, именно то формира интересите на децата, насочва ги към подходящи книги, филми, възпитава у тях уважение към образованието...Ами то в много къщи не можеш да видиш текст на "хартиен носител", но пък 85-инчовият телевизор е налице...
Потресен съм от безумието и безсмислието на темите, които дават на децата на матури.Те са БЕЗИНТЕРЕСНИ, ОСТАРЕЛИ и НЕАКТУАЛНИ. Учениците ги зазубрят и ЗБРАВЯТ веднага, след като напуснат училище. Една много, много малка част от тези деца ще станат литературни критици (или учители по български), за да учат с интерес тези засукани теми. Второ, продължаваме да имаме СУБЕКТИВНИ критерии за обема и съдържанието на едно есе. 4 страници - какво е това? Това могат да бъдат 200, както и 600 думи - зависи от почерка на човека. КОГА ЩЕ ЗАПОЧНЕМ ДА БРОИМ ДУМИТЕ в нашите часове по български? Изразяването с лимитиран набор от думи повишава качеството на съчинението и ДОБАВЯ ФОКУС И СМИСЪЛ. Ама не. У нашата учителска общност още битува убеждението, че колкото повече пишеш, толкова повече знаеш. Типично в стил Пантелей Зарев (няма да се изненадам, ако част от българиците още четат тези безумия! Елате в настоящето! Сухата, чежка и тъжна материя на българските класици вече има жестока конкуренция в лицето на социалните медии, видео общуването, чат-стаи, он-лайн общности и какви ли не още нови среди. Българици, влезте в час и си актуализирайте съдържанието и средата, ВИЕ имате най-голяма вина за неграмотността на децата ни, защото правите българския БЕЗИНТЕРЕСЕН И СКУЧЕН за тях в стремежа си да им покажете ПЪРВО колко много вие знаете и колко малко те. Съвземете се!
Ти си пълен идиот и малоумник. Какво сравняваш. какво поставяш едно до друго и какво искаш? Децата да не мислят - като тебе - да четат бисери от Интернет, а не български писатели и техните произведения! Да се създават малоумници и немислещи хора, дето не могат да свържат логически две изречения! Нещастник.
Проблемът не е в учебните програми, а в това че децата не се учат да мислят и да разсъждават над каквото учат. Да не би математиката, химията физиката и т.н. да са се променили през 21 век? Не са ама децата се обучават и се проверяват само с разни американски тестове, които стимулират само да се зазубрят нещата без капчица мисъл. Затова - детето може да чете ама като неможе да мисли...за какви разсъждения и аргументи да говорим. Всичко е само да мине там...изпита и да не ги отвличат с разни "глупости" от така важните лайкове, селфита клипчета и други подобни. Ужасното е, че след време тези деца ще станат родители и учители и ще започнат да възпитават следващите поколения. Какво ли ще е тогава? Ще се изучава ли изобщо литература тогава?
Щом разкъзът Албена Ви затруднява, то ако Ви се падне Шекспир, Гьоте, Достоевски сте го закъсали отвсякъде!!!
Срам за училището и преподавателите са тези резултати. Щом са налице значи горните не са се справили в работата си. Слушам оттук-оттам как се препуска по взимането на уроци, но не и тяхното осмисляне и усвояване.
Йовковата Албена отървава смъртната присъда за убийството на мъжа си и доживява докъм 60-те.Тя е прототип и на Василка Сарандовица-била е кръчмарка,умееща да привлича клиентите. На нея нарекохме цял морски курорт и един куп женски деца.
като се има предвид, че не всички могат да станат мениджъри, директори, лекари, инженери, а ни трябват още и шофьори, работници и прочее, и да погледнем от положителмната страна - поне могат да го преразкажат тоя разказ....
Така е, освен оценка 6, има и оценки от 3 до 5. Не може всички да имат шестици и работата на учителите не е всички да имат шестици, а да имат минималните знания, за да могат да завършат, което е 3. Разбира се е добре, когатпо учениците покажат отлични резултати, но всички масово да бъдат оценени с 5 или 6 е мираж дори за най-добрите системи. както каза - обществото се нуждае не само от директори, но и от работници.
Невежеството напредва с бързи темпове защото учебникарската мафия бълва все по-примитивени учебници грубо преведени най-често от английски от хора без добра бългаска обща култура.Дори тук като чета коментари на уж разбирачи отново се убеждавам ,че проблема не е от вчера.Колкото до децата -те са жертви ,че живеят в толкова примитивна езикова среда.Може да си губиш времето и усилията да четеш някое преведено фентъзи но от това няма да станеш по-умен.Същото се отнася и за постовете на маймуница и безкрайните селфита които на всичкото отгоре се оказаха и смъртно опасни за невежите.Мисля си и колко учители биха преминали успешно такъв изпит като помня колко се преписваше и какви глупости се предаваха от ръка в ръка с уверението ,че гарантирано ще вземеш изпита.
'Човекът между ценностите на общността и личния порив :)))))като гледат ежедневната реалност как да разберът оная там другата описана в разказа:(((Къде виждат реално днеска грижата за общността да е на ореден план пред личната аванта..Неуки, необразовани без човешки ценности поради липса на ценностна реалност това са днешните, миналите и бъдещите зрелостници с такива властващи
А статията е написана все едно е гугъл превод на статия от малоумен американец. Софийски университет е нормално да е с малка буква, защото това не е собствено име , както е ,, Климент Охридски'' примерно. А и това е както функционално наименование - технически университет примерно. Това е като прилагателно, в случая според мястото софийски, пловдивски, варненски
Мисля, че не е точно така. Става дума не за "софийски университет", както с демокрацията се нарекоха всички висши училища в София. а за "СофийскиЯ университет " - част от името на това висше учебно заведение., а именно Софийски университет " Св. Климент Охридски".
Ма и проверяващите - май-май? Да не са стари кадри комсомолски? "Девушка и смерт" на Горки? Там се описва откровено сексуална сцена, като главната героиня е наречена девойка. На български е преведено - Момичето и смъртта. Зрелостниците пишели на техен език. Ми на техен ще пишат, на бабиния ли си?
Проблемът с неграмотността на пишещия статията е по-голям, отколкото този на зрелостниците.
Само да вметна, че времето определено за първи и втори модул при зрелостниците не би трябвало да е едно и също. Първи модул само със заграждане на отговора - 60 мин., втори модул всички въпроси с отворени отговори+писане на теза - пак 60 мин. - е не можете ли да се сетите, че няма как да им стигне времето на децата ???
Айде сега времето нямало да им стигне. Те ако са учили и знаят за какво става въпрос, не за 60 ми на за 30 мин ще направят и двата модула общо. Изсмукани от пръстите оправдания за неграмотността на сегашните завършващи идиоти.
Масово не се чете никаква литература, затова е толкова беден изказът. Масово не могат да мислят.
И масово не разбират какво четат, ако прочетат нещо.
Какво очаквате, когато бащата на нацията е прочел само Винету ?!!??
И Фондация и империя на Бердбъри