Това стана при срещата на министъра на образованието Даниел Вълчев с учителите от 29 СОУ в София. С това увеличение при сегашната средна брутна заплата на учителите от 404 лв. тя ще нарасне със 100 лева, а на непедагогическия персонал в училищата - с 50 лева. Необходимите за тази цел пари са между 180 и 200 милиона лева, които МОН може да събере от съкращаване на учителски щатове и от закриване на училища в страната, стига те да не бъдат пренасочени към други сфери, сочат сметките на министър Вълчев. В отговор на исканията на учителите за скок в размер на тройна минимална работна заплата Вълчев заяви, че за това са нужни 500 млн. лева, но при положение, че България е страна, която отделя 4,2% от БВП за образование, това няма как да стане. Министърът апелира към учителите да дадат дипломите на своите ученици, защото със заплахите, че няма да дават дипломите, само настройвали учениците и техните родители срещу учителското съсловие. Учителите обаче заявиха, че запазват готовност да започнат ефективни стачни действия от петък. Преди това ще изложат исканията си и пред парламентарната комисия по образование. Ако и там не получат обещание остава заплахата им да не дадат дипломите на завършващите ученици. Миналата седмица те събраха учители от близо 200 школа в страната и заявиха, че настояват за 540 лв. стартова заплата тази година и нарастването й на 1200 лв. а от 1 януари. По-рано днес три учителски синдикати и две работодателски организации застанаха зад искане за 100%-но увеличение на заплатите на работещите в средното образование. Според сметките на организациите то трябва да стане поетапно като започне от 1 октомври 2006 г. и продължи на 1 януари 2007 г. Ефективните стачни действия стартират през септември, ако дотогава няма изпълнение на исканията, каза лидерът на СБУ Янка Такева. Повече от 1000 учители са подали молби за работа в чужбина - основно в Румъния, Великобритания и Скандинавските страни, заради ниските заплати у нас, изтъкна Самуил Шейнин, председател на Сдружението на директорите в средното образование.