Това съобщи зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов, цитиран от БГНЕС.
Средствата за храна на ден ще останат около 9 лева. От своя страна синдикатите заявиха, че предложението е изключително приемливо за тях, но дали ще има стачка на Градския транспорт в София на 15 май, ще се решава на заседание в понеделник - 14 май, от стачните комитети на “Автотранспорт-София” и “Електротранспорт-София”. Синдикатите обаче подчертаха, че дори да няма стачка, стачната готовност се запазва, защото повечето им искания са насочени към правителството. Те продължават да настояват трудът на шофьорите в столичния Градски транспорт да се оценява като първа категория труд и да не се облагат социалните плащания. Средствата за увеличението ще бъдат осигурени от собствени резерви на двете търговски дружества и от бюджета на Столична община, каза Велизар Стоилов, като не се ангажира с точната сума. Тя не може да бъде формирана, защото все още не са ясни променените текстове на Наредбата за регулиране на заплатите в дружествата с над 50% държавно или общинско участие. Ще водим разговори за актуализация на държавния бюджет, подчерта Стоилов. Настояванията на общината са за по-голям дял на държавата в сумата за преференциалните карти за пътуване, защото в момента от бюджета на СО се плащат 57 млн. лева за карти на ученици, студенти, пенсионери и инвалиди, а държавата дава само 14.5 млн. лева за тези карти, като 4 млн. лева от тях са за служителите на МВР. Столичната община и синдикатите ще настояват правителството да приеме специален нормативен акт, който да регламентира работата на столичния транспорт. Стоилов отбеляза, че с увеличение на заплатите бързо ще се осигурят необходимите още 160 шофьори в столицата. Увеличение на цената на билетите няма да има, категоричен бе зам.-кметът, но подчерта, че ще се предприемат мерки за ограничаване на гратисчиите в транспорта в София. Стоилов съобщи, че през последните два дни рязко е намаляла продажбата на билети, като обясни, че това най-вероятно е свързано с обявената стачка. Столичната община щяла да продължава да работи за увеличаване на пътните полицаи в София за оптимизацията на движението. Председателят на транспортната комисия към СОС Радослав Тошев подчерта, че за облекчаване на трафика в столицата са необходими поне 1000 служители на КАТ, които да регулират движението и да наказват водачите, които карат в бус лентите, съобщи Дарик. Освен това той оттегля докладната си за отдаване на нови автобусни линии на концесия, като по този начин удовлетворява едно от исканията на синдикатите. Стоилов съобщи, че има писмено уверение от страна на директора на НОИ Йордан Христосков, че болничните листове на столичните шофьори ще се изплащат не по-късно от месец след издаването им. Синдикати и работодатели са споразумели представители на КТ “Подкрепа” и КНСБ да участва в заседания на Комисията по транспорта на СО. „Всичко, което е възможно за решаване на проблема с градския транспорт в столицата от страна на правителството, е направено. То дава основание да се отложи стачката, ако не и да се отмени”, заяви премиерът Сергей Станишев по време на брифинг във Видин, предаде “Фокус”. По думите му всичко останало е въпрос на разговори между общината и стачните комитети. Станишев подчерта, че именно представителите на БСП в СО са инициатори на извънредното заседание на СОС в понеделник, което ще е посветено изцяло на проблема с транспорта. Премиерът коментира още, че е направен анализ на досега действащата наредба за регулация на заплатите и въз основа на икономическото състояние на страната, е приета нова по-либерализирана наредба. Според него това била една от основните претенции на стачните комитети към правителството. “В дадения случай очевидно има конфликт между синдикатите и Столичната община. Правителството не е страна по този проблем. Освен това транспортният министър Мутафчиев потърси начин да съдейства за диалога между страните”, посочи още министър-председателят.