За това предупреди в интервю за БТА Йонко Иванов - председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка. 

"България много късно започна реформите. Държавната комисия по безопасност на движението предвиждаше още през 2009 г. да имаме нов закон за движението по пътищата. Вече сме 2011 г. и такъв още няма, а и никой не си мърда пръст това да се случи", коментира Иванов.

По думите му България изостава тотално от начина, по който се изпитва в Европа - в извънградски и магистрални условия. През 2013 г., според поетия от правителството ангажимент, ще има още две завършени магистрали и една в процес на отваряне.
"И ако ние тези хора не ги изкараме поне един или два пъти на такъв участък от пътя и те не усетят скоростта на движение с над 120 км/час, възможността за катастрофа при такава скорост и начина, по който се изпреварва, когато тези бързи автомобили навлизат все повече в съвремието ни, реакциите на шофьорите няма да са адекватни", казва още дългогодишният автоинструктор.

От името на цялата гилдия той изрази категоричното си несъгласие с билбордовете по магистралите и пътищата на България и най-вече до тяхното съдържание, което разсейва шофьорите и е причина за много от жертвите.
"Ако Общинските съвети, които в момента приемат тези билбордове, правят това без участие на експертите, на пътна полиция и на хората, които се занимават с обучение, ще бъде много лошо. Всеки общински съветник защитава нечии интереси - на "Плейбой", на "Максим" и т. н.. Така дилемата какво да гледа човек на пътя - хубавата разголена гръд или дупката на пътя, остава неразрешена. А попадането в дупката - прави нещата фатални", коментира Иванов.

Той даде пример с пътя за Пловдив, където на мястото на летището има поставена на всеки 50 метра празна рамка за билборд.
"Тя не е обезпечена по никакъв начин, отстои на 5 метра от платното за движение и при скорост от 130 км/час директно ще се забиете в нея, без никакъв шанс", казва експертът.
Той си спомня, че броят на билбордовете през 2009 г. е бил 8000 на цена от около 14-15 млн. лева, които са влезли в държавата.

Иванов допълва, че Европа препоръчва две неща, които браншът у нас от години иска да бъдат въведени. Едното е вкарване на фазовото обучение.
"Хората на 20-21 години израснаха с агресията и убийствата по улиците, тях само големите санкции могат да ги стреснат. Обучението трябва да започне още от детската градина", смята той.

В подготвяната от автоинструкторите стратегия, която най-вероятно следващата седмица публично ще бъде представена, се предлага още шофиране с придружител от 17 години, регламент за обучение на децата в детските гради и училищата като първа фаза, както и за малките велосипедисти. 
"Не може за три почивни дни, както например идват - 4, 5 и 6 септември, по статистика да имаме увеличение с около 30 на сто на загиналите по пътя. Тази касапница през уикендите означава, че някой не си върши работата - от страна на контрола и от страна на организацията по пътищата", добави Иванов.


ИЗБРАНО