Учениците ни не могат да решават житейски проблеми
Българските ученици са на предпоследно място сред 44 държави според начина, по който решават задачи, свързани с реални проблеми от действителността.
Изследването се провежда на всеки три години сред 15-годишните ученици.
Тази година за първи път задачите са били мултидисциплинарни и са проверявали и уменията на учениците да решават житейски проблеми.
Задачите са били в два модула от по 20 минути. Те са били в технологичен и нетехнологичен контекст, от личен и от обществен характер, пише БГНЕС.
Според обявените днес резултати страната ни заема незавидното 43 място.
Парадоксално добрите резултати в отделни дисциплини на българските ученици не съвпадат с тяхната житейска подготвеност.
Изследването сочи, че едва 7% от 15-годишните български ученици са могли да се справят със задачата да си купят билет за метро от автомат. Те трябва да купят два билета с ученическо намаление, пише "Дневник".
Решението изисква да посочат опция "Метро", да отбележат, че имат отстъпка, и накрая да изберат два броя билети и да натиснат "Купувам".
Големи трудности са срещнали и при решаването на задача, в която ученик, който си е забравил телефона, трябва да реши как да съобщи на приятелите си, че ще закъснее за среща.
Само 40 на сто път са могли да намерят най-краткия маршрут от точка "А" до точка "Б" за определено време с дадени всички необходими данни - време за пътуване на всяка отсечка и дори брояч на общото време.
Най-трудна сред задачите била анимация на роботизирана прахосмукачка, която се намира в стая с червени и жълти блокчета.
Прахосмукачката се движи по модел, като може да се докосва и премества само жълтите блокчета. Учениците трябвало да отговорят какво прави прахосмукачката, когато доближи червено блокче, и колко жълти блокчета ще избута, ако завие надясно, а не наляво.
На тези въпроси са успели да отговорят малко под 50% от българските ученици.
С подобни задачи обаче се справят над 90 на сто от връстниците им от повечето азиатски държави, сочи изследването PISA.
България има 402 точки при 500 средно за страните от Обединението за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Зад нас е само Колумбия с 399 точки, а челните позиции се заемат от Сингапур, Корея, Япония и Китай.
В последните пето и шесто равнище, където резултатите могат да се считат за отлични, попадат едва 1,6% от родните ученици. Под първо равнище са 33,3% от децата при средно за страните от ОИСР 8,2%.
За да се реши проблемът, възможно е да бъдат изготвени специални учебни помагала, които да подготвят учениците за реалния живот.
Още за резултатите от изследването вижте в тук >>