Много туристи преоткриват страната ни като дестинация за четири сезона.
Това заяви в интервю за Дир.Бг министърът на туризма Николина Ангелкова. Тя отбеляза, че през първия летен месец са отчетени сериозни ръстове на редица пазари.

- Успява ли България да привлече повече туристи от Западна Европа, какъв е ръстът от тези страни?

- Знаете, че миналата година бе рекордна в историята на нашия туризъм и ние като институция работим активно, за да бъдат надградени тези постижения, включително и за пазарите от Западна Европа. Ще припомня, че България бе на първо място сред страните, отчели нови посещения на германски туристи през 2016 г. като процент спрямо 2015 г. В страната ни е имало с близо 35% повече посещения на германци отколкото през 2015 г.

По същия показател България е втора като предпочитана дестинация за холандците и в топ 4 за Франция и Русия. Факт е, че ние сме сред най-бързоразвиващите се туристически дестинации в Европа.
Страната ни е на първо място по ръст на нощувките на чужденци през 2016 г. спрямо 2015 г. сред всички дестинации в ЕС, за които Евростат публикува данни, като в класацията не е включена само Ирландия.

Данните, които НСИ публикува за юни и първата половина на 2017 г., свидетелстват, че възходящият тренд се запазва.

От януари до юни тази година страната ни е посетена от над 250 хил. германски туристи (близо 12% ръст спрямо същия период на 2016 г.), от над 136 хил. британски (22% повече), близо 68 хил. италиански (23% скок), над 47 хил. френски (близо 31% ръст), около 49% повече белгийски, 37% повече холандски, 55% повече испански и т.н. Тези числа ни изпълват със задоволство, но не са предел, разбира се.

- Какъв е ръстът при руските туристи и има ли нови тенденции сред тази група?


- Удовлетворени сме от завръщането на руските туристи в България, което ознаменувахме миналата година – над 580 хил. визити и ръст от близо 20% спрямо 2015. Нещо повече - за 2016-а страната ни бе посочена от „Нешънъл джиографик травълър-Русия“ като най-добра дестинация за семейна почивка, което е признание за конкурентоспособността ни като сигурна дестинация. Надявам се добрите резултати да се потвърдят и през настоящата година.

За юни 2017-а у нас са регистрирани близо 139 хил. туристически визити от Руската федерация, което е малко над 2% ръст спрямо същия месец на 2016. За първото полугодие тези посещения са над 210 хил. и отчитат 3,7% ръст спрямо същия период на 2016.

Руският пазар е много благодатен, защото формира приходи не само от масовите пакети в туризма, но и от многото допълнителни услуги, които се комбинират успешно с традиционните форми. Гостите от федерацията идват у нас все по-често не само за морски/летен и зимен/ски туризъм, но и за балнео-, СПА и уелнес ваканции, културно-исторически експедиции, религиозни и поклоннически обиколки, организиран детски туризъм, фестивални прояви и др.

В тази посока ние работим традиционно добре с руските си колеги и бизнеса от Москва и останалите водещи региони на федерацията и смятам, че ще възстановим добрите делови традиции.

- Върна ли си България туристите от Източна Европа, които по традиция посещаваха курортите ни преди години?

- Да, тези пазари също отбелязват чувствителен напредък благодарение на обновената ни реклама и активното присъствие на международните изложения. За руските туристи вече споменах.

Все по-стабилно у нас присъства Украйна с над 109 хил. туристически визити за първото полугодие на 2017-а и около 20% ръст спрямо същия период на миналата година. Молдовските туристи са над 70 хил. за първите 6 месеца на настоящата година (над 15% ръст). Беларус е също с прираст – близо 25 хил. посещения и около 6% ръст, докато за цялата минала година имахме около 13% спад на този пазар на годишна база.

Международната конюнктура промени доста нагласите на потребителите от Източна Европа и ние се адаптираме гъвкаво към техните нови вкусове и предпочитания. Стремим се да им предлагаме все по-разнообразни и специализирани туристически услуги. Убедена съм, че те преоткриват страната ни като дестинация за четири сезона.

- От гражданите на кои страни има най-много посещения за този сезон?

- Очертава се един много успешен сезон според данните на НСИ и оценките на хотелиерите. През първия летен месец отчитаме сериозни ръстове на редица пазари – Великобритания, Украйна, Турция, Полша, Молдова, Германия, съседните ни страни, Беларус, Франция, Норвегия, Белгия, Швеция, Холандия, Китай, Испания, Словакия и много др.

През юни 2017 г. посещенията на чуждестранни туристи в България с цел почивка и ваканция се увеличават с близо 6% спрямо юни 2016. За периода януари–юни 2017 г. общият брой посещения на чуждестранни туристи у нас e над 3,3 млн., което е със 7,7% повече спрямо същия период на миналата година.

Мога отново дълго да изреждам все положителни статистики за повечето пазари, които до момента не съм споменала – Гърция над 534 хил. визити (10% ръст), Турция над 293 хил. (8%), Македония близо 266 хил. (4%), Германия над 250 хил. (12%), Сърбия 179 хил. ((4%), Полша 82 хил. (29%), Израел 77 хил. (18%), Австрия 44 хил. (21%), Унгария 26 хил. (29%), Швеция 71%, Норвегия 25%, Китай 57%, Словакия 16%, Дания 23%, Ирландия 30%, Хърватия 51%, Литва22% и много др.

Същевременно растат и приходите от международен туризъм - от януари до май 2017 г. те възлизат на над 1,5 млрд. лв. и ръстът им спрямо същия период на 2016-а е почти 15%. Данните към момента показват, че са налице всички предпоставки за много благоприятен летен сезон 2017 г. с прогнози 7-10% ръст на годишна база спрямо 2016, особено с попълненията от разширяващите се крила на сезона.

Ще се радваме туристите не само да са повече, но и по-доволни от условията за отдих и ваканция у нас, което ще ги връща отново в България.

Очакваме и повече българи да предпочетат родината си за почивка и пътешествия. Прогнозата за лятото заедно с част от крилата му е, че българите ще реализират поне 5,3 млн. нощувки в местата за настаняване с над 10 легла за периода 23 май–7 октомври.

- Къде предпочита да почива българският турист – у нас или при съседите?

- Всеки, разбира се, е свободен да избира къде и как да организира почивката си. Туристическият бизнес в България е 100% частен и ние не диктуваме на свободния пазар как да се развива. Това, което можем да направим, е да работим за добрия имидж на България като дестинация и да подкрепим предприемачите в практическата реализация на техните проекти.

Факт е, че хиляди българи избират съседните ни държави за пътуване и отдих, особено през лятото. Според мен обаче е излишно да се правят механични сравнения например с Гърция и Турция, защото природните дадености са различни. Мога да кажа например, че на годишна база почти толкова български туристи посещават Гърция, колкото гръцки - България.

За цялата 2016 г. малко над 1 млн. гръцки туристи са пребивавали у нас, а 1,2 млн. българи – в Гърция. За периода юни-септември 2016 г. страната ни е била посетена от над 493 хил. гръцки туристи, а Гърция – от над 532 хил. български. За последната зима двете страни са си разменили по около 290 хил. туристи.

През първото полугодие на 2017 г. сме посрещнали над 534 хил. гръцки туристи, а нашите в Гърция са били около 600 хил. За същия период у нас са пребивавали 179 хил. сърби, а 243 хил. българи са пътували до западната съседка; македонските туристи у нас са били 266 хил., а българските там 204 хил.

Разбира се, през различните периоди числата варират, но това, върху което трябва да работим повече, е качеството на обслужването. Нека обаче не забравяме, че България предлага много конкурентно съотношение качество-цена в туризма.

Факт е също и още нещо – че международната конюнктура на практика показа колко спокойна и сигурна дестинация е нашата страна. Плажовете ни са с доста по-малка обща дължина от гръцките и турските, но са изключително разнообразни и могат да задоволят всеки вкус, стига да не допускаме компромис с качеството.

Как ще се развива туризмът
- очаквайте утре втора част на интервюто с министър Николина Ангелкова.