Както стана ясно в предишна публикация на Дир.бг, родните туроператори прогнозират спад на туризма в летния сезон у нас, в сравнение с миналата година.

Това е в пълно противоречие с изявленията на министъра на туризма Николина Ангелкова. Прави впечатление, че там, където се отбелязва 10-процентен ръст – по отношение на чуждестранните туристи в София, очевидно става въпрос предимно за заетостта в хотелите. А нека отбележим, че това съвсем не означава туризъм.

Заради множеството ремонти, София е заприличала на „римски терми“ не само където те са реални артефакти. Транспортът е затруднен дори за жителите й, камо ли за туристите, които трудно биха се оправили с новите транспортни „артерии“.

Въпросът е да се замислим върху „сблъсъка“ между министерските хвалби и горчивата реалност, и да се запитаме в какво се състоят причините за неуспеха ни в туризма?

Няма туристически мениджър по света, който не би сложил на първо място като фактор за повдигане ръста на успеваемостта в бранша, рекламата.

От самото начало на кариерата си като министър на туризма – през ноември 2014 г., министър Ангелкова направи пропуски и откровени гафове в това отношение.
Припомняме някои от тях.

„Голите полета“ в клиповете на Йордан Петков през 2015 г., които бяха скандално критикувани в почти всички медии у нас, бяха първият знак за лоша реклама. 50-те видеоклипа, целящи популяризирането на туризма у нас с малко познати туристически дестинации и обекти, струваха 2 милиона. За такива пари се снима игрален филм.

Снимките на първия изработен клип бяха от най-неатрактивния сезон – зимата. В кадър се виждаха едни голи полета, „разкрасени за цвят“ с усмихнати детски лица. Цялата нелепост на изображението и монтажа, бе обяснена по още по-нелеп начин – че ангажираните с проекта бързали да снимат, за да не изпуснат парите?!?
Дори телевизията, която бе ангажирана с него – бТВ, остана недоволна и тв водещият Антон Хекимян например, зададе пряко в ефир реторичния въпрос: „Какво ще допринесе всичко това за рекламата на България, изпълнено по подобен начин?”

Министър Ангелкова и тогава, и до ден-днешен, продължи да ни уверява ,че „идеята е добра“, и всички нейни идеи са добри. Добре е сега туроператорите да направят едно проучване добра ли е била в действителност онази идея с клиповете на Петков?

Колко чуждестранни туристи са посетили и опознали „непознатите“ ни обекти от 2015-а насам? Припомняме, че това бяха: Каменните гъби до кърджалийското село Бели пласт, Земенският манастир “Св. Йоан Богослов”, градът-крепост Червен край Русе, Еменският каньон до Велико Търново, природният парк “Беласица”, мемориалният комплекс “Самуилова крепост” и др. Нямаме статистика по този въпрос.

Както и такава, дали посетилите София 10% повече от миналата година, само са преспивали из хотелите, или са успели да поразгледат и столицата ни.
Съмняваме се, защото ремонтните дейности едва ли са им се харесали. Има само една възможност това да се е случило – ако са ги взели за някаква „древност“.

Нека имаме смелостта да преосмислим и други гафове: Когато всички гракнахме в глас срещу Благой Рагин, че трябва да се отнесем по-„мило“ с онзи швед-побойник, който ритна наша камериерка, а министър Ангелкова му поиска оставката, ние не си дадохме сметка за нещо много важно: че в простодушното обяснение на Рагин, който е човек с опит, направо казано – прагматик, прозира нещо много по-различно от нелицеприятния му изказ. Рагин всъщност ни каза, че ние сме обречени на компромиси, че само с компромиси привличаме и задържаме туристи у нас.
Това е горчивата истина, и тя стоеше в контекста на скандално прозвучалото му изказване.

И май то в известен смисъл е за предпочитане, пред липсата на самокритичност у Ангелкова и Фандъкова. Двете се похвалиха с „успеха“ на туризма на територията на София, макар да нямат никаква заслуга за заетостта в частните хотели на територията на столицата.

А помните ли скандала с вдигането на входните визи за руснаците през 2015-а?

Ние бяхме на ръба на дипломатически скандал и буквално вбесихме единствените чужденци от големия свят, които държаха на Черноморието ни. Освен англичаните и скандинавците, разбира се, които както откровено се изрази един туроператор, „идват евтино да се напиват и да повръщат в Слънчев бряг“.

То, ако става дума за такъв туризъм, и на голата поляна от клипа на Петков може да се повръща на воля, но там не се вижда може ли някъде наблизо до голото поле, туристът и да се напие?..

В този вид нещата са повече от унизителни и няма защо да си заравяме главите „в дюните“ и да се правим, че не виждаме това. България е красива, но засега е като в приказката за „момата под коритото“ – лошата реклама до такава степен е замъглила реалната й привлекателност.

В същото време се спрягат някакви 60 милиона инвестиция в бранша, неизвестно за какво?

Всъщност, нас – обикновените хора, не би следвало да ни интересува къде ще отидат те, ако някой добре е преценил посоката на предназначението му. Това се нарича добро мениджърство, в което влиза и рекламата. Затова, стига хвалби, нека видим реални резултати.

Проверките по концесиите на морето, които декларира министър Ангелкова, са хубаво нещо, което касае качеството на услугата – нещо важно и за българските туристи. Но нали, преди всички да оценим качеството на услугата, първо трябва да я пожелаем?!