Това показа разследване на Нова телевизия. В него скрита камера показва как подставено лице кандидатства за работа като шофьор и получава от евентуалния си бъдещ шеф първи уроци по фалшифициране на данни. В някои случаи това се оказва важно изискване, за да получиш работата.

На бъдещия водач се обяснява къде се слага и как работи магнитът, с който се манипулира тахографа на камиона. Той следи с каква скорост карат шофьорите и кога почиват. След като се сложи магнит, камионът се движи, а тахографът всъщност отчита почивка.

След сигнал до Автомобилна администрация екип на медията участва в проверка на "Дунав мост 2", където само за час са хванати шест камиона с манипулирани тахографи.

Оказва се, че проблемът не засяга само български фирми. Най-тежкият случай е на шофьор на турски тир, който карал вече 15-ти ден без почти никаква почивка. От разпечатки на тахографа става ясно, че има денонощия, в които е спирал едва за по 30 минути почивка.

Деянието обаче не е криминално, а се наказва с глоба.

В КАТ няма точна статистика какъв процент от катастрофите се дължат на такива причини, но пътните полицаи коментират, че за всеки е ясно какви са реакциите на един шофьор, който е преуморен и съответно рисковете да причини катастрофа.

„Категорично това не е масова практика. Ние като съюз сме категорично против тези действия както на водачите, така и на превозвачите. Ако това е масова практика, при всички положения означава, че превозвачи ще загубят лицензите си. Контролът тук и в Европа е насочен към такива измами”, коментира обаче Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.

„Освен санкцията за водача, която е в размер на 1500 лева, за превозвача е предвидена една от най-тежките санкции. За първо нарушение – 5000 лева, а за повторно нарушение глобата е 8000 лева и отнемане на лиценза”, поясни той.

По думите му причините за тези нарушения са комплексни – лоша организация и липса на персонал.