Това заяви за БНР говорителят на комисията, отговарящ за регионалната политика, Тон ван Лиероп.

"Не планираме да режем, отказваме или прекратяваме никакви плащания. Може обаче внезапно да се окаже, че има твърде много проекти - по причини, свързани с планирането и финансите - и че няма възможност всички те да се реализират с парите, предвидени за транспорт в настоящата бюджетна рамка - до края на 2013 г.
Тогава те ще трябва да бъдат пренасочени от 2014 г. нататък (тоест за следващата седемгодишна финансова рамка)", категоричен бе той.
Говорителят добави, че сред засегнатите проекти може да са тунелът в Кресненското дефиле по магистрала "Струма" и магистрала "Тракия".

За този период са предвидени 1 млрд. за магистрали, но част от парите са усвоени. На този етап не говорим за загуба на пари, подчерта говорителят.

Еврокомисията ще представи в четвъртък новите принципи за финансиране от еврофондовете след 2014 г., но на този етап без числа и проценти по държави и вид дейности, каза още Тон ван Лиероп.
Няма да предлагаме нови числа за отделните държави-членки, а нови правила на играта за след 2014 г. Основното в тях е фокусът върху определени сектори, които ще направят Европа по-иновативна, тоест инвестиции в нови продукти и методи на производство, както и в енергийна ефективност. И занапред обаче ще има пари и за инфраструктура, особено за държавите, които трябва да наваксват.

Милиардът, който в момента усвояваме по ОП „Транспорт” за пътища, няма да стигне за всички приоритетни проекти. Именно затова Лот 3 на магистрала „Струма” с тунела през Кресненското дефиле трябва да мине в следващия програмен период и да бъде финансиран от бюджета на програмата за 2014 г. – 2020 г.", коментира по-късно пред журналисти министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова, предаде “Фокус”.

Според нея, неправилно се интерпретират думите на Тон ван Лиероп, че парите по оперативната програма може да не стигнат. „В момента готвим Лот 1, Лот 2 и Лот 4 на „Струма”. Лот 3 е изключително сложен проект, за който е необходим 13-километров тунел през Кресненското дефиле, едно изключително сложно и скъпо съоръжение, което по изчисления ще струва 1 милиард евро. А един милиард евро е целият бюджет, който има по ОП „Транспорт” за този програмен период”, каза Павлова.

Според нея, финансирането на магистрала „Тракия” не е застрашено. Досега от ЕК за нея са получени 24 милиона евро.
„В момента, от авансите по оперативната програма си изплащаме междинните плащания текущо. Изготвяме сертификат към ЕК и ще разчитаме, че тя ще възстанови средствата до края на годината”, каза министърът.

Факт е, че средствата по ОП "Транспорт" могат да се окажат недостатъчни в рамките на този програмен период за изграждането на Лот 3 - Кресненското дефиле - на "Струма", коментира пред БНР министърът по управлението на еврофондовете Томислав Дончев.
Той обаче допълни, че България все пак ще има възможността да довърши всички започнати обекти, както и да запоне нови.

"Очаквам средствата за транспортна инфраструктура през следващия програмен период със сигурност да не бъдат по-малко, отколкото през този, а борим се за това да бъдат повече, защото имаме големи нужди и, разбира се, големи амбиции", каза министърът.