Орешарски отбеляза, че образователната система обучава учениците да рецитират, а не да анализират, те трудно решават практически казуси. Формите на обучение в България са безкрайно остарели и нямат нищо общо с потребностите на бизнеса, заяви премиерът.

Съществуващите някога техникуми отдавна са закрити, заедно с наблизо разположените предприятия, припомни премиерът на форум за професионалното образование, цитиран от БТА и Дарик радио.

Нашите студенти и ученици знаят добре античната история и устройството на Вселената, но се затрудняват да анализират съвременните процеси и изпитват страх пред новите технологии", каза министър-председателят.

По думите му, между най-успешните модели е германската дуална система - учене чрез работа, като по този начин се придобиват практически умения. Затова и държавата ще стимулира прилагането на тази система.

Учениците в последно време предпочитат след осми клас да кандидатстват в така наречените „елитни училища" и не избират професионалното обучение и образование, което трябва да ги убедим, че ще им даде по-добър старт в живота", обясни министърът.

По думите й трябва да се гарантира на учениците, че ако завършат професионална гимназия, ще могат бързо да се реализират на пазара на труда.

Анелия Клисарова не смята за реално да се въведе сериозно професионално обучение на базата на дуалната система преди следващата учебна година.
Необходимо било да се променят много регламенти, и да се създаде договор между държавните училища и бизнеса, заяви тя.

Министърът разкри, че в момента най-търсени са професионалните училища по туризъм и информационни технологии, но е трудно да се намерят шлосери, фрезисти, стругари, асансьорни техници и жп работници.

Изпълнителният директор на Българската стопанска камара Божидар Данев определи актуалната ситуация така:

"Няма работа за хората, но и няма хора за работата".