Бизнесът слабо ползва научните открития
Българският бизнес има приоритети за научни инвестиции, това показва изследване на "Алфа рисърч", представено от социолога Боряна Димитрова на форум "Бизнесът и българската наука. Инвестиции и сътрудничество".
Боряна Димитрова коментира, че е нужно сближаване между бизнеса и науката: "Ако бизнесът не инвестира днес, след няколко години няма да е конкурентноспособен. Нужна е по-голяма активност от страна на научните институции и активизиране на диалога с бизнеса". Държавата също може да помогне чрез данъчни облекчения, коментира Димитрова.
Една 17% от фирмите заявяват, че нямат интерес да инвестират в българската наука. Важен фактор това да става е и яснотата какъв точно научен продукт ще получи бизнеса. Ето защо научните среди трябва ясно да могат да покажат какви продукти, идеи и разработки могат да предложат и да обяснят какви ще са ползите за бизнеса. 50% от желаещите да инвестират в наука биха заделили суми до 25 хиляди лева. Въпреки това, повечето фирми имат ниска готовност да дават пари за научни инвестиции. Има разминаване между традиционно силните научни области, като физика, компютърни технологии, биология, химия и хуманитарни науки, където интересът у бизнеса е по- нисък. По-предпочитани са машиностроенето, технологиите , селското стопанство, металургията, строителството, енергетиката и икономиката, въпреки, че не се славят със значими научни постижения. Единствените научни области, в еднаква степен определяни като приоритетни и добре развити от бизнеса са инженерните науки и медицината, става ясно от проучването.
Вижте видео от изявлението за резултатите на "Алфа рисърч"