Това каза за БТА министърът на околната среда и водите Нено Димов.

Не мога да очаквам, че в цялата страна ще има еднакво разбиране, естествено проблемите в различните общини са различни, нагласите на хората са различни към този въпрос и е естествено и мерките, които се вземат да са различни, сроковете и скоростта също, коментира Димов.

По отношение на наказателните процедури министърът отбеляза, че в действителност тези процедури за нарушения са форма на диалог с Европейската комисия за намирането на най-правилните решения за осигуряване на правилното прилагане на европейското законодателство.

Тези наказателни процедури имат три етапа - в първия те задават въпроси, на които ние отговаряме, за да се види действително ли има нарушение и каква е реалната ситуация. Ако преценят, че има неспазване на европейското законодателство се минава във втория етап - съдебната фаза, в който ни се дават конкретните проблеми, които има и които трябва да бъдат решени, и респективно ние предлагаме график за тяхното решаване. Ако не се справим с това, идва третият етап, в който вече следва действително наказателната част. До третия етап не бих казал, че това е наказателна процедура, това е процедура на диалог, обясни Димов.

Какво е положението към момента с наказателните процедури


В момента най-тежката процедура е за чистотата на атмосферния въздух, по която вече сме осъдени, напомни министърът.

Очертали сме рамката на мерките и до края на януари ще имаме първи вариант на график, а до края на февруари този график трябва да бъде максимално изчистен, добави той.

През март, когато е готов и окончателният доклад от Световната банка, е следващата среща на експертно ниво, за да включим и тези мерки в графика. До края на март би трябвало да сме изчистили мерките, сроковете, средствата, които са необходими, и отговорниците, след което трябва да започнем изпълнението на този график. Ако тези дейности се изпълнят, предполагам, че няма да се мине към следващата фаза на наказателно действие, защото подобряването на качеството на въздуха не може да се случи за една нощ. Това, което Комисията също иска от нас, е да покажем реални резултати, изтъкна министърът.

"Друга процедура, която беше много тежка, е свързана със 113 стари депа за отпадъци, които не отговарят на изискванията и трябваше да бъдат затворени. Вече са издадени заповедите на районните инспекции по околна среда за затварянето на всички депа, а на заседание на Министерския съвет беше прието решение, с което се указва на тези, които все още нямат завършени системи, къде могат да депонират, ако не сключат договори.

9 общини от Пазарджишко са пред бедствено положение >>

Част от общините, които попадат в този обхват, имат в много напреднала фаза процедури за сключване на договори, така че не би трябвало да има проблем с това", каза Димов.

По думите му през януари предстои да изпратим подробна информация на Комисията за пълното изпълнение на ангажиментите ни и ще поискам започване на действия по закриване на тази много тежка процедура.

"По отношение на Калиакра, вече са в сила заповедите за обявяване на защитена зона "Комплекс Калиакра" и за изменение и допълнение на заповедите, с които са обявени защитените зони "Калиакра", "Белите скали" и "Било". Това беше едно от основните искания в съдебното решение на Комисията. Мисля, че сме много напреднали в разговора с тях за евентуално приключване на процедурата, но все още нямаме окончателен резултат", разкри министър Димов.

Той смята, че "може би това е начинът да се покаже как да се действа, когато са пряко ангажирани в изпълнението на определено решение местната власт и местните общности, централната власт и Брюксел".

Трябва да съществува непрекъсната "совалка" между местната власт и Брюксел, за да може да се намери онзи компромис, който да позволява развитието на местните общности, от една страна, и опазването на околната среда, от друга страна. Мисля, че вървим в тази посока. Не мога да кажа кога ще приключи сагата, но при всички положения се надявам, че ще бъде в обозримо бъдеще, заключи Нено Димов.