В момента литър бензин А 95 се продава на бензиностанциите на „Лукойл България“ по 2.69 лв., а по-престижният А 98 - по 2.85 лв./л. Дизелът се търгува по 2.65 лева/литър.
„Цени от 3 лв. за литър са много тежки и трудно ще се понесат от вътрешния пазар, ако се случи това поскъпване“, предупреди експертът. Според председателя на БПГА черна великденска спекулация е било твърдението, че бензинът може да достигне цена 7 лв. за литър. По думите на Делчев „черното злато“ би трябвало да е по-евтино в момента, предаде "Класа".

„40-45% от себестойността на горивата се формира от стойността на суровия петрол. Според прогнозите той би трябвало да струва 80-100 долара за барел, а през последните два месеца достигна 125 долара. Точно тези 20-25 долара вдигат цените на бензина у нас от 2,10-2,20 лв. за литър до нивата, каквито са сега – 2,69-2,70 лв.“, обясни той.
С 20 стотинки ще се оскъпят бензинът и дизелът от въвеждането на новите правила за облагане на горивата и енергоносителите в ЕС, смята председателят на БПГА.

Вчера Европейският парламент обсъди, а днес трябва да гласува промени в директивата, върху която е базирано облагането на енергийните продукти и електроенергията в Европа. Идеята е да отпаднат преференциите, с които се ползва дизеловото гориво, което е най-използваното в транспортния сектор. Плановете са да се облагат вредните емисии и енергийната му стойност. С една част от данъка – по 20 евро на тон, ще се облагат въглеродните емисии, които то излъчва.
Отделно от това ще се плаща налог за енергийното съдържание - от 1,5 евро за гигаджаул за газа до 9,6 евро за бензина, обясни Делчев. Предвижда се новите данъци да се въведат от 1 януари 2013 г., а максимумът да бъде достигнат през 2018 г.

Според председателя на петролната асоциация българското правителство няма полезен ход за намаляване на цените на горивата. Такава възможност не съществува и при бизнеса. По думите му 40-45% от цените на горивата на българския пазар представляват акциз и ДДС.

Кабинетът не може да намали акциза, а за някои горива той ще продължава да расте още една година. „ДДС е във властта изцяло на държавата, но не мисля, че министърът на финансите ще се съгласи да намали данъка на горивата“, каза още той. Според него единствената малка възможност за влияние е отмяната на смесването на био- с конвенционалните горива, и намаляване на задължителните стратегически запаси на държавата.