БСП алармира, че ГЕРБ нанася удар върху общините
С предложените промени в Закона за публичните финанси се нанася още един удар върху местната власт и общините, смятат от БСП.
21
282
Смятаме за нов удар по общините предложението, което прави министър Горанов- общини, които са заложили по-висока приходна част и не са я изпълнили, да не могат да трупат задължения, да взимат кредити и само по веднъж държавата да помага с безлихвения кредит, който и сега Министерство на финансите отпуска.
Смятаме, че това от години е принципно сгрешена политика на ГЕРБ към местната власт. Защо? Няколко пъти правителства на Борисов прехвърлят задължения към общините, без тези задължения да са гарантирани с пари от бюджета. Пример за това е увеличението на минималната работна заплата, общините трябва да плащат по-високи минимални такива, по-високи осигуровки, но държавата не им увеличи бюджета с тези пари. Прехвърлиха им професионалните гимназии, но държавата не им увеличи бюджетите за издръжка. Тоест, държавата абдикира от национални политики. Прехвърля ги на общините, не им осигурява финансиране. Изходите за кметовете са два – или да увеличават местните данъци, за да си гарантират приходите или да вземат заеми, за да могат да покриват задължения. Очевидно местни данъци няма повече накъде да се вдигат, заради бедността в страната, а сега им се ограничава възможността за кредитиране.
Давам пример с Мизия – задължения за осигуровки – неплатени, общината не може да ги покрие, държавата и НАП пристъпват към продажба на читалище и на кметството в с. Софрониево. Каква е тази държавна политика – даваш му задължение, той не може да го изпълни и отиваш и взимаш читалището, символа на едно село. Принципът е сбъркан – да се прехвърлят задължения, без те да са гарантирани, а сега още едно ограничение за общините. В тази връзка наближава бюджетната процедура. Не случайно Горанов бърза с този закон преди бюджета. Вероятно по същия сбъркан подход ще тръгнат към бюджета за 2018 г. А той е – занижени приходи в бюджета, идва излишък, който те събират, но този излишък не се разпределя през бюджета и през парламента, а с постановление на МС, там където Министерският съвет и Бойко Борисов решат, че им е изгодно - тоест на тези общини, които те искат да толерират, а за другите – наказателно. Само че българските граждани във всички общини са български граждани - с равни права.
На фона на този национален въпрос, искам да поставя един друг. Когато изникна случая „Цанков камък” през август, Борисов произнесе едно изречение и то бе: „БСП и ДПС си управляват заедно и си искат да управляват заедно, а на мен искат да ми прешиват Пеевски”. Срещу тези думи – малко факти. Само с едно постановление на Министерски съвет №153 на 28 юли 2017 г., което ние определяме като много грешна политика - Министерският съвет разпределя 20 млн. и 89 хил. лв. на 31 общини на ДПС. 10 млн. и 38 хил. лв. на 14 общини на ГЕРБ. 1 млн. и 340 хил. лв. на две общини на БСП. Това са фактите.
Отговорът на въпроса на Борисов - кой с кого управлява, оставам на вас. Проявява ли се диференциран подход към българските граждани, в зависимост от това - в каква община живеят, също мисля, че е риторичен въпрос. По подготовка на бюджета за 2018 г. категорично ще се противопоставим на това – и на начина на разпределение на парите за общините с постановления и на диференцирания подход, според политическата сила, която управлява общината. Защото допускаме, че този подход ще се задълбочава заради идващите местни избори. Това също е начин да си купиш и манипулираш местни избори- като правиш такъв тип държавна политика към определени общини. За въпроса кой с кого управлява, фактите говорят - 20 милиона за 31 общини на ДПС с едно постановление, за един месец.
Случващото се в СМГ е следствие. Причината е в министерството на образованието
Искаме изслушване на министъра в Комисията по образование И управляващите, и ние смятаме, че образованието трябва да е приоритетна политика. Всички виждате случващото се със СМГ. Няма да го коментираме, защото то е следствие. Паническите действия на зам.-министърката на образованието и на инспектората е да се покрие причината, защото е абсолютно недопустимо да съсипваш авторитета на емблематично училище за България, да използваш деца, учители и родители, за да си прикриеш частните интереси – събиране на такси от деца и неотчитане на резултати както трябва - е голям проблем. Всички сигурно знаете, че става дума за състезанието „Кенгуру”. Министерството на образованието има отговорност за провеждането му. Тази година е имало двама организатори – Съюзът на математиците в България и едно сдружение – асоциация. МОН, което носи отговорност, допуска председателят на това сдружение да е председател на Националната комисия. Допуска резултатите на състезанието, проведено от това сдружение, да бъдат качени на неговата страница, а не на страницата на Министерството на образованието.
От Съюза на математиците твърдят, че децата, които са се явили при тях са постигнали по-добър коефициент на успеваемост, отколкото тези - при паралелното сдружение. И всичко това под погледа на МОН. Това сдружение, за да проведе такова състезание, е събрало такси и от децата. Това е истинският конфликт. И това съсипва авторитета на СМГ. Става дума за пари, частни интереси и че МОН толерира това. Съюзът на математиците твърдят, че са предупреждавали за тази ситуация и какво ще се случи.
В СМГ не е проблемът, който се представя пред обществото, а в сбърканата работа на правителството, на министерството, което толерира частни интереси, не си е свършило работата да качи протоколите от двете състезания, от двата организатора - да се види разликата. И което е допуснало председателят на второто сдружение – асоциация да е председател на Националната комисия, която обобщава ситуацията. Това е конфликт на интереси. И сега да си измиваш ръцете с децата - е абсолютно недопустимо.
Затова, с началото на парламентарния сезон ще имаме питане към министъра на образованието, изслушвания в Комисията по образование на министъра и на всички страни. Ако образованието ще ни е приоритет на всички - да е стойностна и истинска политика. Ако само ще говорят, че им е приоритет, а зад завесите се случва това, то и малкото останало от образованието, ще го досъсипят. На това ние ще се противопоставим.
Смятаме, че това от години е принципно сгрешена политика на ГЕРБ към местната власт. Защо? Няколко пъти правителства на Борисов прехвърлят задължения към общините, без тези задължения да са гарантирани с пари от бюджета. Пример за това е увеличението на минималната работна заплата, общините трябва да плащат по-високи минимални такива, по-високи осигуровки, но държавата не им увеличи бюджета с тези пари. Прехвърлиха им професионалните гимназии, но държавата не им увеличи бюджетите за издръжка. Тоест, държавата абдикира от национални политики. Прехвърля ги на общините, не им осигурява финансиране. Изходите за кметовете са два – или да увеличават местните данъци, за да си гарантират приходите или да вземат заеми, за да могат да покриват задължения. Очевидно местни данъци няма повече накъде да се вдигат, заради бедността в страната, а сега им се ограничава възможността за кредитиране.
Давам пример с Мизия – задължения за осигуровки – неплатени, общината не може да ги покрие, държавата и НАП пристъпват към продажба на читалище и на кметството в с. Софрониево. Каква е тази държавна политика – даваш му задължение, той не може да го изпълни и отиваш и взимаш читалището, символа на едно село. Принципът е сбъркан – да се прехвърлят задължения, без те да са гарантирани, а сега още едно ограничение за общините. В тази връзка наближава бюджетната процедура. Не случайно Горанов бърза с този закон преди бюджета. Вероятно по същия сбъркан подход ще тръгнат към бюджета за 2018 г. А той е – занижени приходи в бюджета, идва излишък, който те събират, но този излишък не се разпределя през бюджета и през парламента, а с постановление на МС, там където Министерският съвет и Бойко Борисов решат, че им е изгодно - тоест на тези общини, които те искат да толерират, а за другите – наказателно. Само че българските граждани във всички общини са български граждани - с равни права.
На фона на този национален въпрос, искам да поставя един друг. Когато изникна случая „Цанков камък” през август, Борисов произнесе едно изречение и то бе: „БСП и ДПС си управляват заедно и си искат да управляват заедно, а на мен искат да ми прешиват Пеевски”. Срещу тези думи – малко факти. Само с едно постановление на Министерски съвет №153 на 28 юли 2017 г., което ние определяме като много грешна политика - Министерският съвет разпределя 20 млн. и 89 хил. лв. на 31 общини на ДПС. 10 млн. и 38 хил. лв. на 14 общини на ГЕРБ. 1 млн. и 340 хил. лв. на две общини на БСП. Това са фактите.
Отговорът на въпроса на Борисов - кой с кого управлява, оставам на вас. Проявява ли се диференциран подход към българските граждани, в зависимост от това - в каква община живеят, също мисля, че е риторичен въпрос. По подготовка на бюджета за 2018 г. категорично ще се противопоставим на това – и на начина на разпределение на парите за общините с постановления и на диференцирания подход, според политическата сила, която управлява общината. Защото допускаме, че този подход ще се задълбочава заради идващите местни избори. Това също е начин да си купиш и манипулираш местни избори- като правиш такъв тип държавна политика към определени общини. За въпроса кой с кого управлява, фактите говорят - 20 милиона за 31 общини на ДПС с едно постановление, за един месец.
Случващото се в СМГ е следствие. Причината е в министерството на образованието
Искаме изслушване на министъра в Комисията по образование И управляващите, и ние смятаме, че образованието трябва да е приоритетна политика. Всички виждате случващото се със СМГ. Няма да го коментираме, защото то е следствие. Паническите действия на зам.-министърката на образованието и на инспектората е да се покрие причината, защото е абсолютно недопустимо да съсипваш авторитета на емблематично училище за България, да използваш деца, учители и родители, за да си прикриеш частните интереси – събиране на такси от деца и неотчитане на резултати както трябва - е голям проблем. Всички сигурно знаете, че става дума за състезанието „Кенгуру”. Министерството на образованието има отговорност за провеждането му. Тази година е имало двама организатори – Съюзът на математиците в България и едно сдружение – асоциация. МОН, което носи отговорност, допуска председателят на това сдружение да е председател на Националната комисия. Допуска резултатите на състезанието, проведено от това сдружение, да бъдат качени на неговата страница, а не на страницата на Министерството на образованието.
От Съюза на математиците твърдят, че децата, които са се явили при тях са постигнали по-добър коефициент на успеваемост, отколкото тези - при паралелното сдружение. И всичко това под погледа на МОН. Това сдружение, за да проведе такова състезание, е събрало такси и от децата. Това е истинският конфликт. И това съсипва авторитета на СМГ. Става дума за пари, частни интереси и че МОН толерира това. Съюзът на математиците твърдят, че са предупреждавали за тази ситуация и какво ще се случи.
В СМГ не е проблемът, който се представя пред обществото, а в сбърканата работа на правителството, на министерството, което толерира частни интереси, не си е свършило работата да качи протоколите от двете състезания, от двата организатора - да се види разликата. И което е допуснало председателят на второто сдружение – асоциация да е председател на Националната комисия, която обобщава ситуацията. Това е конфликт на интереси. И сега да си измиваш ръцете с децата - е абсолютно недопустимо.
Затова, с началото на парламентарния сезон ще имаме питане към министъра на образованието, изслушвания в Комисията по образование на министъра и на всички страни. Ако образованието ще ни е приоритет на всички - да е стойностна и истинска политика. Ако само ще говорят, че им е приоритет, а зад завесите се случва това, то и малкото останало от образованието, ще го досъсипят. На това ние ще се противопоставим.