Сегашното ръководство на БДЖ спаси холдинга от фалит, обществените поръчки в него са напълно прозрачни, каза на пресконференция зам.министърът на транспорта информационните технологии и съобщенията Велик Занчев.

Той коментира днешната пресконференция на фирмите "Експрес Сервиз" ООД и на българо-хърватското дружество "БДЖ-Кончар" АД, които обвиниха БДЖ в нагласени обществени поръчки.

Скандалът избухна преди дни след публикации в медиите. Още тогава транспортният министър Ивайло Московски нареди проверка на обществените поръчки.

Според публикации държавната жп компания ще плати над 4 милиона лева без ДДС на предварително известна фирма. Схемата била стандартна. В предложената обществена поръчка били заложени условия, които една единствена фирма можела да изпълни. Освен това в договора били заложени и задължения на БДЖ, които представлявали почти целия ремонт.

„От месец и половина - два в публичното пространство вървят обвинения срещу БДЖ по най-различни поводи. Това ръководство спаси холдинг БДЖ от фалит. Сега изплаща и дълговете на БДЖ, формирани във времето преди то да бъде назначено за такова. Тези обвинения във времето бяха много и бяха прокарвани през различни канали. Днес разбрахме в 11.00 часа кой седи зад тези т.нар. обвинения, защото за мен това не е вярно", коментира Занчев и допълни, че това са изпълнителните директори на "Експрес Сервиз" ООД и "БДЖ-Кончар" АД.

„За конкретната поръчка, за която се говори Ивайло Московски разпореди проверка, която е с кратък срок. Ако тя установи каквито и да било нарушения, свързани с нея, тя ще бъде мигновено прекратена и длъжностните лица, които са си го позволили, ще бъдат строго наказани, закани се зам.-министърът.

По думите му това е свада между три търговски дружества, които са частни. Те имат пълната възможност да участват на всички процедури в БДЖ“.

Около 3 млн. лв. ни дължи „БДЖ-Кончар“ – иска директни поръчки, а няма платена една стотинка, каза пък управителят на „БДЖ Пътнически превози“ Пламен Пешаров.

„Днес до 16.45 часа е законовият срок, съгласно който трябва да се подадат оферти по тази открита обществена поръчка в Европа. „Експрес сервиз“ миналата година са спечелили поръчка за голям подемен ремонт на два локомотива на обща стойност 66 800 лв., средна 33 400 лв. на локомотив, в които влизат и 10% ремонти по необходимост. Нещата не се получиха по отношение на ремонта, изискваха много повече пари извън тази поръчка и в края на краищата, когато им обявихме, че трябва да се вземе решение, защото приключва срокът, те ми отговориха с писмо, в което пишат, че „Експрес сервиз“ ООД отказва извършването на ремонт на локомотива“, коментира Пешаров.

По думите му целият актив на „БДЖ-Кончар“ е на „Пътнически превози“.

„За периода от 24 май 2012 до 30 юни 2015 г. са направени споразумения и сме направили допълнения от януари 2015 до 2017 г. за консумативи и вода в размер на 2,112 млн. лв., за които сме пуснали искова молба до съда. „БДЖ-Кончар“ иска да му се възлагат директни поръчки. Досега не е платил никога вода, ток, наем. Има споразумение за плащане на тези неща и въпреки това няма платена една стотинка. Около 3 млн. лв. е към днешна дата задължението на „БДЖ-Кончар“ към „Пътнически превози“, каза още той.

Не трябва частни компании, които се борят за работа на жп пазара, през медиен натиск да се опитват да излязат напред по един или друг начин, допълни зам.-министърът на транспорта Велик Занчев. „Не може през медиите да се печелят обществени поръчки или процедури в БДЖ. На БДЖ му трябва компания, която да му даде най-добри условия като качество и бързина на изпълнение на услугата, каза още той.