Радев заяви преди да бъде разпитан по делото за МиГ-вете, като свидетел, че политиката на Ненчев по отношение на авиацията е била катастрофална и той е приземил авиацията.

Ненчев заяви още, че в съдебна зала държавният глава отрекъл обвинителната теза и дори го подкрепил в невинността. Адвокатът му Менко Менков потвърди казаното от клиента му.

Радев бил подкрепил действията на Ненчев и дори допълнил, че именно Ненчев е поставил въпроса като министър за закупуването на нов западен самолет.

Ненчев припомни, че има докладна записка на Радев от 2015 г., от която цитира изречение, в което било записано "да се прекрати зависимостта от Русия". Ненчев цитира и анализ на ВВС за 2015 и 2016 г.г., според който безопасността на полетите е все по-голяма. Освен това през миналата година е констатирано, че нальотът расте до 197 часа.

Делото срещу Николай Ненчев продължава с разпит на други свидетели.

По-рано пред bTV бившият военен министър заяви: "Искам да разделя времето на Румен Радев преди Решетников и Румен Радев след Решетников". Така Ненчев отговори на въпроса на bTV защо се е стигнало до конфликт между него и настоящия президент.


Не намирам друго основание освен дългата ръка на Русия, каза още той.

Днес е поредното заседание по делото срещу Ненчев за ремонта на самолетите МиГ-29.

Румен Радев дойде днес в съда да свидетелства по случая.

Според прокуратурата за времето от 5 май 2015 г. до 9 септември 2015 г., като министър на отбраната Николай Ненчев не е изпълнил служебните си задължения и не е осигурил авиационната безопасност и летателната годност на самолетите от изтребителната авиация на Военновъздушните сили (ВВС).

Според Ненчев този процес не е насочен само към него, а към устоите на България за членството ѝ в ЕС и НАТО. Има много аргументи в този смисъл. Обвиненията са, че едва ли не съм застрашил безопасността на българските пилоти, което не отговаря на истината, заяви бившият министър.

„Болката на тези, които ме обвиняват, е защо съм сключил договор с Полша, а не с Русия“, каза той. Ненчев цитира в ефир няколко документа – анализи и докладни, подписани от Радев, докато още е ръководител на ВВС.

В становище от 14 април 2015 г., се казва, че зависимостта от Русия е парадоксална – „извършват се излитания по действия на стратегическата руска авиация и същевременно ремонтираме самолетите си там“ и препоръчва „да се търсят всички възможности за диверсификация на поддръжката“ – т.е. той ни насочва към друга страна, членка на НАТО, на ЕС, каза Ненчев.

В анализ от 2015 г. се казва, че „при съпоставката среден нальот към авиационни произшествия е постигнато второ място от 16 години. Извод: Запазва се високо ниво нальота, на авиационното присъствие. Това е добър атестат за нивото на безопасност на полетите“.

В анализ от юли 2016 г. пък е констатирано „по-ниско ниво на риск, намалява общият брой на произшествията. Съотношението среден нальот се е увеличило от 180 на 197 часа“.

Николай Ненчев В докладна на Радев от 26 октомври 2015 г. Радев пише, че „договорът от 22 октомври 2015 г. с Полша е безспорен успех за диверсификацията и премахване на зависимостта от Русия“, цитира гостът.

На обвиненията, че договорът с Полша е забавил ремонта на самолетите ни, Ненчев отговори: „Ако бяхме подписали договора с „РСК МиГ“, щяхме да получим 6-8 месеца по-късно отремонтираните двигатели. С договора с Полша получихме първите два в края на 2015 г., което беше безспорен успех“.

Този процес се превръща във фарс. От документите е ясно, че съм спасил авиацията във времето, в което съм бил министър, добави той.

За избора на изтребител за модернизацията на ВВС Ненчев каза, че проектът минава през Института по отбрана, където е имало съпротива срещу него. Преди да бъде одобрен проектът, шефът на института беше сменен без основание, посочи той и поиска проверка. По думите му „Грипен“ е с малко по-ниски технически характеристики от „Ф–16“.