Министър отрече ”Лукойл” да е монополист
Българският пазар е отворен за други вносители на горива, в момента те са над 200. "Лукойл" има доминираща позиция, но не е монополист, заяви транспортният министър Александър Цветков.
Регулирането на начина, по който се държи една такава компания, обикновено става чрез Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която контролира дали има злоупотреба с монополно положение, каза Семерджиев.
Пак вчера министърът на икономиката Трайчо Трайков и генералният директор на "Лукойл България" Валентин Златев влязоха в словесен спор висока ли е производствената цена на горивата на компанията. Според Трайков цената на дизела в България е висока и по пазарните правила трябва да се компенсира с внос. Министърът добави, че ще се работи по премахване на административните пречки пред вноса.
Златев пък върна реплика през медиите, че твърдението на Трайков е "несъстоятелно" и "произволно", и че цените у нас били едни от най-ниските.
Темпът на ръст на международните цени е 23%, ние сме ги увеличили с 12%, това е нашата социална отговорност, категоричен е Златев.
В кулоарите на парламента министър Цветков заяви на журналистите днес, че
очаква до седмица КЗК да е готова с доклада има ли картелни споразумения при определянето на крайните цени на горивата. Той допълни, че няма да има смисъл от проверката на регулатора, ако резултатите от нея се забавят с месеци, цитират го БТА и БГНЕС.
Вчера от бранша на превозвачите предложиха три начина крайната цена на горивата бързо да спадне с около 15-20 стотинки за литър.
Невъзможно е обаче акцизът на горивата да бъде променян, тъй като България е поела ангажименти с влизането си в Европейския съюз, обясни Цветков. За да се случи това, трябва да бъде приет анекс към Договора за присъединяването, а това означава да се подпише отново документът с останалите 26 страни от съюза.
Междувременно "Лукойл" намали заводските цени на бензините с малко над 1%.