Под ръководството на Районна прокуратура - Благоевград вече се води разследване на инцидента в новостроящия се тунел "Железница" по образувано досъдебно производство за извършено престъпление по чл. 134, ал.1, т.2 НК.

Около 10.30 часа днес се срути скална маса в тунела и затрупа трима от работещите на обекта. Бързата реакция на колегите им ги е спасила. Багерист, който се намирал наблизо, подава сигнал и за минути на място пристигат екипи на Спешна помощ и на пожарната служба. Пострадалите са извадени живи, но въпреки това двама са с по-тежки травми.

От Апелативна прокуратура София съобщиха, че към настоящия момент е известно, че на 24 юни в строящия се тунел в района на с. Железница, община Симитли, представляващ част от автомагистрала "Струма", се е срутила скална маса и пръст. Вследствие на инцидента са затрупани трима от работещите служители на фирмата-изпълнител, съобщиха от Апелативна прокуратура София.

Действията по разследването са започнали с оглед на местопроизшествие в присъствие на дежурен прокурор, главен разследващ полицай на 1 РУП - Благоевград, както и на поемни лица и технически помощници.

Сред пострадалите са техническият ръководител на обекта Г.Ф. (на 47 години), който е с леки телесни повреди, С.Д. (на 31 години) - с три счупени ребра, увреждане на бял дроб и спукана кост на крака и К.Ч. (на 46 години) е с фрактура на дясното бедро.

По информация на лекуващите лекари, тримата мъже са в съзнание и са контактни.

Около 10.40 часа днес се срути скална маса в тунела и затрупа трима от работещите на обекта

Снимка: БТА

На прокурора от РП - Благоевград е предадена на място документация на дружеството, осъществяващо строежа на тунела, включително периодични и ежедневни инструктажи. Провеждат се разпити на служителите, които били на смяна по време на инцидента - двадесет и едно лица, което ще приключи до края на днешния ден.

Предстои назначаване на експертизи, както и други действия по разследването.

Представител на надзора в тунела: Няма нарушения

Няма нарушения при работата по тунел "Железница" на АМ "Струма", където днес при срутване пострадаха трима работници. Това каза пред камерата на bTV Николай Костурков от фирмата, която осъществява строителния надзор.

Работи се по одобрените проекти, всички на обекта са били с предпазна екипировка, като става дума за опитни специалисти, които са реагирали мигновено. "Бих казал, че са герои тези хора", отбеляза той.

По думите му вече е започнала подготовка за аварийна консервация на забоя.

"Благодарение на адекватната реакция на колегите, тримата са били извадени навреме. Спазвайки инструктажите са се справили както трябва", каза и Стефан Тотев от строителя "Джи Пи Груп".

Експерти: Вероятно причината е скално срутване

Експерти, които са участвали в геоложките проучвания на тунел "Железница", смятат, че причината за инциенда днес най-вероятно не е техническа или човешка грешка, а се дължи на срутване на скална маса заради чупливите скали, през които се прокопава тунела. Те определят строителния обект като един от най-сложните за изпълнение в страната.

Проф. Стефчо Стойнев, който участва в геложките проучвания за тунела, разказва, че освен лесно чупливи, скалите са и размекващи се, а когато има силни валежи като през вчерашния ден, е възможно да се стигне до срутищни процеси.

Експертът е всяка седмица на тунела, последно е бил там вчера, часове преди инцидента.

Заради меките скали в района при прокопаването на тунела в този участък не се взривява, а се използват само машини. Проф. Стойнев обяснява още, че мястото на инцидента е било укрепено на първоначален етап. За изграждането на "Железница" е направено едно от най-мащабните геоложки проучвания у нас.

Премиерът: Дъждовете са направили скалата в забоя ронлива

"Скалата е силно ронлива и е поддала на влагата от обилните дъждове", заяви по-рано на брифинг и премиерът Бойко Борисов след като отиде на мястото на инцидента. "Има два-три метра, в които - забой се казва - където в момента се работи. Точно там от дъждовете считат - виждате не е камък, и считат, че е пропуснало точно там вода и е направила скалата ронлива и към 5-6 кубика са паднали", обясни Борисов.

При първоначалния оглед на прокуратурата, Строителния контрол и Инспекцията по труда не са открити нарушения на мерките за безопасност, каза и министърът на регионалното развитие Петя Аврамова:

"Риск винаги има. Много бързо са реагирали работниците така, както е разписано в инструктажите и, Слава Богу, техните колеги са живи. Към момента е спряна работата и се очаква проектантът и Строителният надзор да предпишат незабавни мерки за обезопасяване и укрепване на участъка, който се е срутил".

На място бяха също шефът на АПИ Георги Терзийски и главен комисар Николай Николов от ГДПБЗН.

Аврамова и Терзийски инспектираха строителството и преди няколко седмици. Използва се модерна технология, но работата и теренът са рискови. На три смени се работеше при прокопаването на новостроящия се тунел.

Това е вторият инцидент на строежа  - в началото на февруари тази година работник пострада леко при връзване на арматура.

 "Железница" е най-дългият тунел, изграждан някога у нас. Дължината му е близо 2 километра, с две отделни тръби. Изпълнител на тунела е Консорциум "АМ Струма тунел 2018", в който участват: "Джи Пи Груп" , "Глобал кънстръкшън" и "ВИА План". Стойността на договора е над 185 млн. лева без ДДС. Изграждането му започна в края на октомври миналата година. По проект обектът трябва да е готов в началото на 2022 година.

През годините проектът беше съпроводен с множество скандали

През април 2017 г. от АПИ изчезнаха документите на един от участниците в първия неуспешен търг. Прокуратурата повдигна обвинение на един от членовете на комисията в агенцията.

През 2018 г. стартира втората процедура. Спечели я консорциум с "Джи Пи Груп". Няколко месеца по-късно премиерът Бойко Борисов нареди изваждането на компанията от всички проекти с европейско финансиране, заради некачествения ремонт на улица Граф Игнатиев, както и след разследване на "Бивол", че е фирмата е унищожила документи, доказващи злоупотреби с европейски фондове. След това от "Джи Пи Груп" заявиха, че сами ще се откажат от строителството на тунела. Това така и не е станало.

Проектът за над 200 млн. лв. бе възложен на консорциума след решение на Върховния административен съд от началото на 2019 г. Така строителството на "Железница" започна през октомври миналата година.