За пореден път изпълнението на зърнената сделка беше поставено под въпрос. Бяха застрашено инспекциите на корабите, като двете включени в споразумението под егидата на ООН страни - Украйна и Русия, се обявиниха в неизпълнение на изискванията. Все пак сделката отново "тръгна" - до следващия повод да бъде временно блокирана или спряна или "задимена" от (дез)информация.

Москва: Киев е виновен  

Инспекциите на кораби, изнасящи зърно от Украйна, са възобновени след прекъсване, по време на което корабният коридор през Черно море бе застрашен от затваряне, съобщи днес руското външно министерство, цитирано от Ройтерс. Информацията е на националната новинарска агенция РИА, предаде БТА.

Неспазването на изискванията по сделката от страна на Украйна доведе до вчерашното прекъсване, каза представител на министерството, цитиран от новинарската агенция. Проблемът обаче вече е разрешен, добави той.

Киев заяви вчера, че инициативата с посредничеството на ООН за безопасен износ на украинско зърно през Черно море е в опасност от прекратяване, след като Русия блокира инспекцията на корабите в турски води, припомня Ройтерс.

Преминаването на корабите, пренасящи зърно, зависи както от времето, така и от това, колко добре се спазват изискванията по споразумението, каза директорът на службата за международни организации към руското външно министерство Пьотър Иличов.

Все още не е ясно дали зърнената сделка, която влезе в сила през юли миналата година, ще бъде подновена, тъй като Русия е изразила недоволство от неспазването на друго споразумение, свързано с улесняване на износа на собствената ѝ селскостопанска продукция, както и износа на руски торове, отбелязва Ройтерс.

Киев: Москва избират от края на опашката

"За втори път през последните 9 месеца, откакто зърнената инициатива е в сила, не беше изготвен план за проверка. Нито един плавателен съд не е бил инспектиран. Това застрашава функционирането на зърнената инициатива", заяви украинското министерство на възстановяването в понеделник.

"От 10 април руската страна в Съвместния координационен център (СКЦ) на Истанбул едностранно спря регистрацията на кораби, представени от украинските пристанища за формиране на план за инспекция. Вместо това руснаците сами изготвят план за проверка, като избират кораби от опашката по свое усмотрение, което е в пълно противоречие с условията на зърнената инициатива и неприемливо за Украйна. В резултат на това за втори път за 9 месеца работа на зърнена инициатива не е изготвен план за проверка и не е проверен нито един кораб. Това застрашава функционирането на инициатива", се казва в съобщението на украинското ведомство.

Още от позицията на Москва

Перспективите за възобновяването на сделката за износ на зърно през Черно море не са добри, заяви в понеделник говорителят на Кремъл Дмитрий Песков, цитиран от Ройтерс и ТАСС.

"За съжаление, ситуацията по отношение на коригирането на втората част от споразуменията все още няма тенденция към подобряване", отбеляза той пред журналисти.

Критика от САЩ

Русия нарушава обещанията си към страните по света, които са зависими от зърното, което не беше изнесено от Украйна през последните няколко дни, заяви държавният секретар на САЩ Антъни Блинкън, цитиран от Ройтерс. Той заяви това на пресконференция в края на срещата на външните министри от Г-7 в Каруидзава, Япония.

Сделката и санкциите

На 22 юли миналата година в Истанбул беше подписан пакет от документи за доставките на храни и торове на международния пазар. Един от тях утвърждаваше механизъм за износ на зърно от украинските пристанища на Черно море. Друга част от споразуменията засягаше достъпа на руски храни до международните пазари.

Първоначалният срок на споразуменията беше 120 дни, но през ноември беше удължен с четири месеца. На 18 март Русия обяви удължаване на сделката с още 60 дни, но предупреди, че това време ще бъде достатъчно за оценка на меморандума, който беше подписан с ООН.

Западните сили наложиха на Москва строги санкции заради инвазията ѝ в Украйна. Износът на храни и торове от Русия не подлежи на санкции, но руските власти казват, че ограниченията върху плащанията, логистиката и застрахователната индустрия са "пречка" за такива доставки.