Ватиканът осъди в нов документ така наречената "джендър теория" или теорията за половата роля като "объркана концепция за свобода", съобщи Ройтерс.

Текстът, който е озаглавен "Мъж и жена ги сътвори" (цитат от книга Битие от Стария завет), е инструкция към католическите преподаватели как да се отнасят към темата. Документът е съставен от Конгрегацията за католическо образование, която отговаря за религиозното образование. В него е записано, че идеята, че социалният пол се обусловява от личните чувства, а не от биологията, е опит "да се унищожи природата".

"Концепцията за социалния пол се смята за зависеща от субективното мислене на всеки човек, който може да си избере социален пол, некореспондиращ на неговия или нейния биологичен пол и, съответно, на начина, по който другите приемат този човек", пише още в текста, цитиран от "Дневник".

Според него теориите за социалния пол "често не се основават на друго, освен на объркана концепция за свобода в сферата на чувствата и желанията, или на моментни желания, провокирани от емоционални импулси и волята на индивида в противовес на каквото и да е, основано на истините на съществуването."

Би Би Си уточнява, че в документа се казва още, че социалниятпол не е нещо, което хората решават, а е предопределено от Бог:

"Светото писание разкрива мъдростта на Божието творение, която е определила цел на човека неговото тяло, неговата мъжественост и женственост".

Документът казва още, че образователните институции трябва да преподават "според истинската природа на човешките личности" и на основата "на ясна и убедителна антропология".

Това противоречи на съвременното разбиране, че социалният пол е нещо доста по-сложно и комплексно в сравнение с биологичния пол, с който се ражда човек.

Ватикана обаче посочва, че децата и младежите трябда да бъдат учени да уважават всек ичовек, така че никой да не страда от тормоз и друга дискриминация.

Понятието "полова роля" се появява през 1955 г., когато е формулирано от американския психолог Джон Уилям Мъни като опит да се обхванат "всички неща, които човек казва или прави", за да установи в общността, че има статут на жена или мъж. Десет години по-късно Мъни променя термина в "публично изразяване на половата идентичност".

Меган Моан от Би Би Си коментира, че решението идва изненадващо и в спорен момент - когато по света се отбелязва месецът в защита на ЛГБТ общностите. Тя допълва, че върху 31 страници има безспорно определение, че в света има само два пола и се осъжда всякакво отклонение от това разбиране, а който твърди, че има полова идентичност, различаваща се от биологическата, се опитва да се държи провокативно.

Това е тежък удар по онези, които предупреждаваха, че една подобна позиция на църквата само ще отблъсне преследвани хора в момент, когато много от съвременните общества са признали, приели и отбелязват с уважение ЛГБТ хората в редиците си.