Сблъсъци между полицаи и демонстранти избухнаха в гръцката столица Атина по време на протест заради влаковата катастрофа, при която загинаха 57 души, предимно хора на възраст между 20 и 30 години, предаде агенция Ройтерс, цитирана от БТА.

Всички снимки вижте тук

Около 7500 души - студенти и железопътни работници, по данни на полицията, се събраха пред гръцкия парламент днес, за да изразят гнева си. Смята се, че инцидентът се дължи на човешка грешка и пропуски в мерките за безопасност на железопътната мрежа.

Синдикатите на железничарите обявиха и стачка, която спря движението на влаковете и през уикенда. Към протеста се присъединиха и служители на атинското метро.

Началникът на жп гарата в Лариса, който е обвинен във връзка с катастрофата, се яви вчера пред местния съд, но получи един ден отсрочка, за да подготви защитата си, съобщават местните медии. Неговият адвокат Стефанос Пандзардзидис заяви вчера пред журналисти, че нови доказателства изискват един ден отсрочка по делото.

59-годишният началник на гарата бе изправен пред съдия следовател за първи път в четвъртък. Адвокатът му каза тогава, че неговият клиент е съкрушен от трагедията и че е поел своята част от отговорността. Срещу мъжа са повдигнати множество обвинения за убийство по непредпазливост, причиняване на телесни повреди по непредпазливост, застрашаване на човешки живот и предизвикване на нарушения в обществения транспорт.

Снимка: БТА/АР

Адвокатът му призова обаче "да не се фокусираме върху едно дърво, когато зад него има гора" и допълни, че става дума за "гора от отговорности", съобщава АНА-МПА.

Според обвинителния акт началникът на жп гарата в Лариса е обвинен за това, че е изпратил пътническия влак и товарния на един и същи коловоз и е игнорирал електронната система, която покрива част от трасето към Лариса, докато тя е показвала, че влакът е на грешен коловоз, информира в. "Катимерини". Според обвинението началникът на жп гарата в Лариса е пренебрегнал предупреждение на началника на гарата в Неос Порос, подадено 17 минути преди сблъсъка, че товарният влак се движи по същия коловоз, пише "Катимерини".

Снимка: БТА/АР

Гръцкият премиер Кириакос Мицотакис пък се извини на близките на жертвите на катастрофата в публикация в профила си във Фейсбук, съобщават гръцки медии. Мицотакис обеща електронната система за управление на движението на влаковете да бъде изцяло въведена в експлоатация през близките месеци.

"Като министър-председател дължа голямо извинение на всички, но най-вече на роднините на жертвите. Както от мое име, така и от името на всички онези, които години наред управляваха страната. Защото наистина в Гърция през 2023 г. е невъзможно два влака да се движат един срещу друг по едни и същи релси, без никой да забележи", подчерта Мицотакис.

Снимка: БТА/АР

"Не можем, не искаме и не трябва да се крием зад човешка грешка. Ако работата по въвеждането на система за дистанционно управление (на движението на влаковете) беше завършена, тази катастрофа щеше да бъде практически невъзможна. Фактът, че цифровата система за управление ще бъде напълно въведена в експлоатация през следващите няколко месеца, не е оправдание. Напротив. Болката ми се засилва допълнително от факта, че нямахме време да завършим нейното инсталиране, преди да се случи това зло", подчерта Мицотакис.

По думите му правосъдието бързо ще си свърши работата и ще потърси отговорност от виновниците, а през следващите няколко дни ресорният министър ще обяви мерки за незабавно подобряване на безопасността в железниците до завършване на инсталирането на електронната система за управление на влаковото движение.

"Сега сме длъжни да подкрепим семействата на жертвите, като смело признаем грешките на държавата", посочва още Мицотакис в публикацията си във Фейсбук.

След катастрофата представители на синдикатите на железопътните работници заявиха, че има проблеми с безопасността на движението по железопътната линия Атина-Солун. Според тях в редица участъци от трасето, където влаковете се движат със скорост до 160 км в час, системите за светлинна сигнализация и автоматичен контрол на движението не работят и движението на влаковете не се отразява на мониторите. Машинистите всъщност управляват влаковете в ръчен режим.

От транспортната компания съобщиха, че в пътническия влак, който се е сблъскал с товарен влак във вторник вечерта край гръцкия град Лариса, са пътували около 350 души. Според последните официални данни на гръцката противопожарна служба броят на потвърдените жертви на тази влакова катастрофа достигна 57 души. Повечето от загиналите са млади мъже и жени на 20 и 30 години. В момента в болници се намират 22 души, седем от които са в интензивни отделения.