Руски шпионаж: Какво правят тези кораби в Балтийско море?
Русия шпионира вятърни паркове, кабели за пренос на данни и тръбопроводи в Балтийско море. Международен изследователски проект за първи път е успял да проследи маршрута на предполагаемите руски шпионски кораби, пише АРД
Откритието става случайно: миналия октомври германски патрулен кораб засича неидентифициран плавателен съд по средата на вятърния парк "Arcadis Ost 1" в Балтийско море, на няколко морски мили от остров Рюген. Според източници от службите за сигурност транспондерите, които трябва да показват позицията на кораба, са били изключени.
Това очевидно е направено умишлено: руският изследователски кораб "Евгений Горигледжан", засечен в района, е част от свръхсекретната програма на руските въоръжени сили за дълбоководни изследвания, пише АРД в свое разследване по темата. Освен редовния екипаж, на кораба има и въоръжени войници - и сериозно техническо оборудване, което може да се използва за изследване на морското дъно. Патрулиращите германски полицаи поемат курс към неканения гост и нареждат на капитана незабавно да напусне вятърния парк, на което той се подчинява.
В чужди териториални води
Мистериозното пътуване на "Горигледжан" не е изолиран случай. Отново и отново предполагаеми руски изследователски кораби се появяват от нищото в Северно и Балтийско море. Смята се, че корабите извършват "хидрографски изследвания". Те обаче се използват и за системно шпиониране на оптични кабели, военна инфраструктура и вятърни електроцентрали. Това обаче е незаконно в териториалните води на други държави.
Тези разкрития са резултат от международния изследователски проект "Руски шпионски кораби", в който от страна на Германия са участвали NDR, WDR и "Зюддойче Цайтунг", и в рамките на който са били анализирани повече от 400 плавания на 72 руски "изследователски кораба" от началото на руската агресивна война срещу Украйна.
Такива кораби са преминавали поне 60 пъти през Северно и Балтийско море, предимно с изключена система за локализация. Обикновено говорим за движение на много бавен ход, понякога зигзагообразно, друг път със спирания на едно място за по няколко часа, отбелязва АРД. Такива маневри неведнъж са се извършвали в непосредствена близост до критична инфраструктура - например газопроводи, кабели за пренос на данни или вятърни паркове. Сривът на такава инфраструктура би имал огромни последици.
"Враждебни обекти"
Разследващите журналисти са успели да разговарят с бивш моряк от руския изследователски кораб "Сибиряков". Пред тях той е потвърдил, че корабите имат за задача да извършват прецизно проучване на критичната инфраструктура: "Всичко, което се появява на морското дъно, независимо дали е интернет кабел или електропровод, е стратегически, вражески обект. (...) Ако го унищожите в случай на война, ще имате предимство. Затова пряката функция на изследователските кораби е да сканират морското дъно и да предоставят тази информация на военните", го цитира АРД.
Предполагаемите изследователски кораби обикновено са оборудвани с чувствителни сонарни и радарни технологии. Някои кораби, включително "Евгений Горигледжан", разполагат и с устройства за изстрелване на подводници и подводни дронове.
Съвсем реална опасност
Председателят на Федералната разузнавателна служба (BND) Бруно Кал е обезпокоен от нарастващото присъствие на руски шпионски кораби в Северно и Балтийско море: "Смятаме, че опасността е съвсем реална. Това не е нещо, с което ще се сблъскаме след десет или двайсет години. Скоростта, с която Русия ескалира напрежението и също така ускорява собствената си подготовка, за да може да действа военно срещу Запада, ни дава основание да погледнем много конкретно на тези заплахи, шпионаж и саботаж", казва Кал пред журналистическия екип, извършил разследването.
Държавите от Северно и Балтийско море понастоящем смятат, че хибридната заплаха от страна на Русия е толкова голяма, че бившият генерал Ханс-Вернер Вирман беше върнат от пенсия миналата година. Задачата му е била да създаде звено на НАТО за защита на подводната инфраструктура, пише АРД. Основната цел сега е подозрителните движения на кораби да не остават незабелязани в бъдеще. Говори се, че средите за сигурност в страните, граничещи със Северно и Балтийско море, планират отново да използват повече подводни сензори, както по време на Студената война. Частните оператори на морска инфраструктура също биха могли да предоставят повече данни за подозрителни движения в морето и под него.
Настоящото правно положение затруднява съседните държави да предприемат действия срещу тази форма на шпионаж. Едно от средствата на германските власти е да поддържат присъствие край германския бряг със собствени кораби и да проследяват руските кораби, пише АРД.
"По-строго" прилагане на морското право
Разследването "Руски шпионски кораби" показва, че руските шпионски кораби действително оперират в изключителните икономически зони на Дания, Естония, Норвегия, Обединеното кралство, Нидерландия, Финландия, Германия и още. Държавите разполагат с ограничен суверенитет в тях, но пък имат изключителното право да експлоатират ресурсите.
В някои случаи корабите са навлезли и в териториалните води на съответните държави, където шпионската дейност е забранена. Известният експерт по морско право Волф Хайнщел фон Хайнег призова пред АРД за "по-строго прилагане" на международното морско право в светлината на показаното от разследването. Препоръчително е също така Европа да помисли за осигуряване на по-добра правна защита на критичната инфраструктура в чуждестранни икономически зони, разположени по-далеч от брега.
Материалът е публикуван в DW