Популисти и кибермилиции манипулират европейските избори
Те често пъти подкрепят враждебни държави като Русия или пък американски лобита, сочи доклад на Института за стратегически диалог
Нови играчи онлайн се възползват от липсата на нормативна рамка в интернет, за да влияят върху започналите избори за Европейски парламент, се казва в нов доклад, който обръща внимание на популистките партии и "кибермилициите", предаде Франс прес.
Преди вота, който протича от четвъртък до неделя в ЕС, Институтът за стратегически диалог (ИСД) проучи ситуацията във Великобритания, Франция, Германия, Италия, Испания и Холандия.
"Нови играчи се възползват от липсата на нормативна рамка в интернет. Те често пъти подкрепят враждебни държави като Русия или пък американски лобита, но също така създават свои паневропейски кампании", пише в публикувания вчера доклад.
"Популистки политически партии, крайнодесни кибермилиции и религиозни групи възприемат тактики, които обикновено се използват от държавите", казва лондонският мозъчен тръст.
Приписваните на Русия намеси онлайн по време на президентските избори в САЩ от 2016 г. може да са вдъхновили европейски играчи, които "са заимствали методите на (руския президент Владимир) Путин и ползват автоматизирани фалшиви акаунти в Туитър за по-широко разпространение на посланията си и атакуване на противниците си", се казва в доклада.
Все още обаче е трудно да се установи дали има пряка връзка с политически партии.
В Испания ИСД е открил "координирана мрежа от акаунти в Туитър за разпространяване на антиислямски хаштагове и увеличаване на подкрепата за крайнодясната партия Вокс". Вокс обаче отрича да е свързана с тези акаунти.
Във Великобритания програмите за автоматично постване (ботове) също са заподозрени, че са обслужили в Туитър кампанията на повечето големи партии, но най-много от тях изглежда се е възползвала Партията на Брекзита.
В Полша ИСД смята, че е открил "координирана мрежа от страници, акаунти и групи във Фейсбук в подкрепа на националистичната партия "Конфедерация" и по-широко разпространение на антисемитско и прокремълско съдържание.
Американската НПО "Авааз" сигнализира за 23 италиански страници с общо над 2,46 милиона абонати, които разпространявали "неверни информации и съдържание, целящо да предизвиква разделения", по-специално за миграцията, ваксините и антисемитизма.
В Германия крайнодясната партия "Алтернатива за Германия" е била свръхактивна в дебатите във Фейсбук в периода на кампанията за европейските избори.
ИСД съобщава и за организирани съвместни атаки срещу професионални медии в Германия и Франция.
Според мозъчния тръст европейските избори от 2019 г. се характеризират с послания на омраза в интернет. Идентифицирани са 365 страници, акаунти и групи във Фейсбук, над 1350 акаунта в Туитър и над 100 клипа в ЮТюб, които съдържат послания на омраза, дезинформация или радикални изказвания.