Папа Франциск: Пандемията окончателно дискредитира пазарния капитализъм
Той отново отправи остри критики срещу "перверзната" глобална икономическа система, която систематично маргинализира бедните и обогатява малцина
Ватиканът публикува днес подписаната вчера от папа Франциск енциклика, в която той излага визията си за света след COVID-19, който трябва да бъде изграден върху солидарността, братството и грижата за околната среда, предаде Асошиейтед прес.
Според главата на Римокатолическата църква пандемията от коронавируса е доказала, че "магическите теории" за пазарния капитализъм са се дискредитирали и сега светът се нуждае от нов тип политика, която стимулира диалог и солидарност и отхвърля войната на всяка цена, допълва БТА.
Енцикликата - трета поред откакто папа Франциск се възкачи на Светия престол, е вдъхновена от учението на Свети Франциск и от предишните проповеди на папата срещу несправедливостите на глобалната икономика и нейното разрушително влияние върху планетата.
Тези недъзи, според него, могат да бъдат преодолени само с повече човечност, братство и солидарност.
Самата енциклика е озаглавена с цитат от Св. Франциск - "Fratelli Tutti" (Всички сме братя) и бе оповестена в Деня на светеца, след като ден по-рано папата посети гробницата му в Асизи при първото си пътуване извън Рим от началото на пандемията. В нея папа Франциск отхвърля дори собствената доктрина на католическата църква, оправдаваща войната, ако тя е средство за легитимна отбрана, като посочва, че тази концепция е била прилагана твърде разширително през вековете и вече не е валидна - най-спорният елемент в енцикликата според АП.
"Днес е много трудно да се позоваваме на рационални критерии, установени в предишни векове, за да говорим за възможността за "справедлива война", гласи текстът, цитиран от АП.
"Сегашните политически и икономически институции трябва да бъдат реформирани, за да отговорят на легитимните нужди на хората, най-засегнати от пандемията. Оставяйки настрана различните начини, по които различните страни отговориха на кризата, тяхната неспособност да работят заедно стана съвсем очевидна", смята Светият отец.
Според него загубата на милиони работни места в резултат на пандемията е свидетелство за нуждата политиците да се вслушат в исканията на масовите народни движения, на синдикатите и на маргинализираните групи и да разработят по-справедливи социални и икономически политики.
"Уязвимостта на световните системи пред лицето на пандемията показва, че не всичко може да бъде решено чрез пазарни реформи. Наложително е да се установи проактивна икономическа политика, която да поощрява продуктивно разнообразие и креативност на бизнеса и да прави възможно създаване на работни места, а не тяхното съкращаване", подчертава папа Франциск.
Той отново отправя остри критики срещу "перверзната" според него глобална икономическа система, която систематично маргинализира бедните и обогатява малцина.
Папа Франциск дори отхвърля концепцията за абсолютното право на собственост на отделната личност, като вместо това изтъква "социалната цел" и общото благо, които да бъдат резултат от споделянето на световните ресурси.
Той се обявява срещу модерните икономически и неолиберални теории, които според него само задълбочават неравенството и пораждат нови форми на насилие, заплашващи самата тъкан на обществото.
Папа Франциск - първият, който е избрал името на своя патрон - посочва, че "всяка страна принадлежи и на чужденеца, и следователно благата на тази територия не могат да бъдат отказвани на един нуждаещ се човек, дошъл от друго място".
Той призовава хората да преодолеят страха си от мигрантите, защото този страх "предопределя начина ни на мислене и действие така, че ние ставаме нетолерантни, затворени в себе си, а може би дори и расисти, без да осъзнаваме това".
Той предупреждава християните, че трябва да остават верни на своята вяра и да я подкрепят с практически дела, защото "вярата в Бог и почитането на Бог не са достатъчни да гарантират, че ние наистина живеем по богоугоден начин".
Самото заглавие на енцикликата породи спорове в англоезичния свят заради критиките, че думата "братя" изключва жените. Ватиканът обаче контрира, че множествената форма на думата включва всички родове (т.е. и жените) и че това на времето е имал предвид и самият св. Франциск, от когото е взето заглавието на новия папски документ.