Германия и Канада обявиха водороден съюз
Целта е път към "трансатлантическа верига за доставки" в момент, когато Европа се стреми да намали зависимостта си от руските изкопаеми горива
Канада и Германия обявиха създаването на "съюз за водорода", който да проправи пътя към "трансатлантическа верига за доставки", в момент, когато Европа се стреми да намали зависимостта си от руските изкопаеми горива, предаде Франс прес.
Още по темата
"Това е вот на доверие към Канада като лидер в областта на чистата енергия", заяви канадският министър-председател Джъстин Трюдо на пресконференция с германския канцлер Олаф Шолц. "Светът не може да продължава да разчита на авторитарни държави като Русия да инструментализират енергийната политика", заяви Трюдо, визирайки енергийния шантаж, в който Европа обвинява Москва.
"Трябва да говорим за краткосрочните ограничения и втечнения природен газ, но в дългосрочен план истинският потенциал се крие в зеления водород от атлантическите провинции", каза Олаф Шолц. Чрез това партньорство Отава цели да се превърне във "важен износител на водород и свързаните с него чисти технологии", което е от особен интерес за Берлин, стремящ се да "внася големи количества възобновяем водород, за да декарбонизира своята промишленост", както и да се освободи от руската енергия.
Първите доставки на водород са планирани за 2025 г., съгласно съвместна декларация за намерения, подписана в Стефанвил (провинция Нюфаундленд и Лабрадор) от Олаф Шолц, който е на тридневно посещение в страната, и Джъстин Трюдо.
Именно в този град на канадското атлантическо крайбрежие американска компания иска да изгради съоръжение за производство на водород, захранвано от парк от вятърни турбини с мощност 164 гигавата. Зеленият водород се произвежда чрез електролиза, т.е. отделяне на кислорода и водорода от водата с помощта на електрически ток, който сам по себе си се получава от възобновяема енергия.
По време на посещението на Шолц Канада подписа още споразумения с германските производители на автомобили "Фолксваген" и "Мерцедес Бенц" за активизиране на усилията за осигуряване на достъп до ключови материали за батерии като литий, никел и кобалт, които са необходими за електрическите превозни средства.