Бизнесът търси ниши в новите технологии
Компаниите са увеличили инвестициите си в разработването на нови технологии средно с 5,7 на сто през кризисната 2008 година, съобщава германският в. "Ханделсблат".
Данните са представени в изследване на компанията за стратегически консултации Бооц енд къмпани (Booz & Company), която от пет години анализира 1000 световни компании, извършващи най-големи инвестиции в търсенето на нови продукти. Според изследването общо в света в изследователска и развойна дейност са инвестирани 1055 млрд. долара, от които едва половината (532 млрд. д.) - от водещите 1000 компании. Държавният сектор е допринесъл с 38 на сто от инвестициите.
Световен лидер в инвестициите е японската автомобилостроителна компания Тойота (Toyota), следвана от Нокиа (Nokia) и Рош (Roche). Две трети от инвестициите в изследователска и развойна дейност са в секторите на компютърните технологии и електрониката, здравеопазване и фармацевтиката, както и в автомобилостроенето. Световната рецесия е намалила най-силно инвестициите в нови технологии в автомобилостроенето, като близо 60 на сто от автомобилостроителните компании са били принудени да съкратят бюджетите си за изследвания през 2008 година.
"В автомобилостроителния сектор могат да се видят крайно опасните последици, до които може да се стигне заради погрешни решения в управлението на иновациите", отбелязва Щефан Айкелман, ръководител на Бооц в Германия. Въпреки кризата обаче едва 25 на сто от 1000-та компании са намалили разходите си за изследователска дейност, а две трети са ги увеличили или запазили без промяна.
Според анкетата на Бооц сред 300 водещи мениджъри тази стратегия трябва да се прилага и през 2009 година. В периода на криза мениджърите по управление на инвестициите са по-внимателни в стратегиите си за развитие. Сега 50 на сто от мениджърите посочват, че прилагат по-строги критерии за избор на проекти, в които да инвестират парите на компанията си, като при това следят по-внимателно рисковете.