Аудиозапис разкрива последния разговор на машиниста с началник гарата в Лариса
Никой от двамата не е изненадан, че композицията трябва да мине на червено
Гръцкият седмичник "Прото тема" публикува аудиозапис от последния разговор между машиниста на пътническия влак и началника на гарата в гръцкия град Лариса, малко преди композицията с близо 350 души да се удари в товарен влак.
По последни данни при сблъсъка загинаха 57 души, а над 100 са ранени.
От разговора става ясно, че нито машинистът, нито началникът на гарата са изненадани, че влакът трябва да мине на червено. От това възникват съмнения, че става дума за редовна практика.
Ето и публикувания аудиозапис:
Машинист: Лариса чува ли?
Началник на гарата в Лариса: Чува! С номер 47 преминавате червения изходен светофар до светофара за влизане на Неон Порон.
Машинист: Васили, да тръгвам ли?
Началник на гарата в Лариса: Тръгваш, тръгваш!
Машинист: Благодаря, приятна вечер!
Началник на гарата в Лариса: Лек път!
Това е част от веригата от грешки на началника на гарата в Лариса, в която се оказа също, че 17 минути преди фаталния сблъсък той е бил предупреден, че товарният влак е на същия коловоз, което му позволява да спре влаковете и да избегне трагедията.
По думите на консултанта по управлението на OCE, Панайотис Терезакис, началникът на гарата в Лариса е видял, че в продължение на 5,5 км пътническият влак се движи на "спускане" към Атина вместо "нагоре" към Солун. Тоест началник гарата не е използвал технологичните възможности, които е имал, за да спре влака навреме.
Попитан може ли машинистът да не се подчини на заповедта на началника на гарата, Терезакис казва, че "началникът гарата е този, който в крайна сметка следи движението. Но при странна заповед той би могъл да поиска разяснение, макар да не е негово задължение".
За началника на гарата в Лариса Терезакис каза, че той е минал обучение и е назначен в Лариса, като първоначално е работел с друг началник на гара, който да контролира операциите му, "защото това е ключова позиция". Машинистът пък бил опитен: "След два месеца щеше да излезе в пенсия".
Дискредитирането на дистанционното управление през годините пък се случвало постепенно заради финансови причини и намаляването на персонала. "Дори когато дистанционният контрол отпадне, за организацията на движението има протоколи за безопасност. Ако те се спазват от началниците на гарите, машинистите и стрелочниците, няма риск от подобна трагедия", обяснява консултантът по управлението на OCE Панайотис Терезакис.
Двата влака, пътнически и товарен, се сблъскаха челно в прохода Темпе в Централна Гърция във вторник малко преди полунощ, а по последни данни загиналите са 57. Засега наказателно производство тече срещу началника на гарата в Лариса, който призна, че погрешка е насочил двата влака по един и същи коловоз. Мнозина експерти обаче подчертават липсата на модерна сигнализационна техника и автоматизация по трасето Атина - Солун, а представител на компанията за железопътна инфраструктура ОСЕ призна, че дистанционното управление, което е съществувало до около 2012 г., е било спряно заради липса на персонал и кражби на кабели.