От днес е започнало временно укрепване на компрометирания мост на бул. "България" в столицата. Очаква се до 15 септември участъкът да бъде частично пуснат. Това заяви пред БНТ и.д. главен архитект на София Богдана Панайотова пред БНТ.

ВИЖТЕ СНИМКИ >>>

През септември движението под моста на бул. "България" ще бъде възстановено, съобщи заместник-кметът на София Иван Василев пред журналисти. Той направи проверка на укрепителни дейности.

Безопасността на хората на София е наш приоритет, именно затова още през май затворихме моста, посочи Василев. В момента сме предприели действия по аварийно подпиране на съоръжението. Работата започна вчера, прави се изкоп, който да осигури възможността за бетонова основа, върху която да стъпи скеле, което да подпре моста. Ще има общо две скелета, обясни технологичния процес заместник-кметът.

Той увери, че Столичната община прави всичко възможно ремонтът да се случи във възможно най-кратки срокове. Най-важна обаче е безопасността, затова в момента, в който сме сигурни, че основата е подходяща и може да издържи тонажа на моста, така че да няма риск за хората, тогава ще отворим движението под него да бъде пуснато. Надяваме се това да стане през септември, каза Василев.

Снимка: БТА

По думите му следващата стъпка е да се направи междуведомствена работна група с институции и граждани, за да се прецени как е най-добре да се направи ремонтът на съоръжението.

Василев припомни, че през май по договора за поддръжка, който има Столичната община с Агенцията "Пътна инфраструктура" за съоръжението, общината възложи на инженерите от Университета по архитектура, строителство и геодезия, да направят това обследване, като процесът отне 45 дни.

Снимка: БТА

Анализът показва, че детелината отдолу и качването на Околовръстния път е по-важният път, който по-често се използва от хората, а за този, който е в посока кв. "Бояна" има алтернативи и не се причиняват задръствания. Приоритетно работим да пуснем движението под моста, подчерта Иван Василев.

Той припомни, че за финансирането на ремонта изпълняващият длъжността главен архитект на Столичната община в края на миналата седмица издаде протокол по Закона за устройство на територията и вкара обекта в аварийност, което дава възможност на Столичната община да подпре съоръжението и да пусне движението. Ясно е, че съоръжението е собственост на държавата, но когато тя отсъства, Столичната община е тук, заяви заместник-кметът. Според него държавата не трябва да абдикира от отговорностите си.

Наложително е да се спре движението под мостовото съоръжение на Околовръстното шосе на София в посока кв. "Младост", каза кметът на София Васил Терзиев пред журналисти на 30 май тази година. Получихме сигнал преди два дни от граждани и веднага се активизирахме, каза кметът. Според експерти на Университета по архитектура, строителство и геодезия имаме сериозен проблем, каза тогава кметът. Трябва да се затвори и да се направи още по-подробно обследване и да се направи план за реконструкция на базата на това, което излезе от обследването, допълни Терзиев през май тази година.

На 28 май от Столичната община съобщиха, че временно се затваря за движение надлезът на Софийския околовръстен път на бул. "България" до кв. "Бояна" с цел безопасност. Движението ще се извършва през пътния възел кв. "Бояна" - Околовръстен път.

По-рано днес и.д. главен архитект на София Богдана Панайотова заяви по БНТ, че не приема упреците на АПИ за късно започнал ремонт на съоръжението, както и че спорът между тях бил кой трябва да финансира укрепването и това тепърва ще се решава.

Снимка: БТА

"След като излезе становището на университета, след като всички специалисти обследваха ситуацията, ние сме предприели единственото законно действие от страна на кмета - затваряне на участъка", допълня тя.

Снимка: БНТ

Според нея до 15 септември съоръжението ще бъде частично пуснато.

Заради 4-месечно бездействие от страна на Столичната община и АПИ граждани са насрочили за 19:00 ч. първи мирен протест под мостовото съоръжение на пътен възел Бояна, предаде БНР. Над 60 души са заявили участие в протеста. От инициативния комитет припомнят, че на 27 май 2024 г. гражданин подаде сигнал, че една от подпорните колони на мостовото съоръжение на пътен възел Бояна е компрометирана, а на 28 май 2024 г. съоръжението бе затворено от Столичната община.