Увеличават заплатите на работещите в градския транспорт с 10%
Кметът на София договори новото възнаграждение със синдикатите КНСБ и КТ "Подкрепа"
Всички работещи в системата на градския транспорт ще получат договорените 10 % увеличение на заплатите от 1 април. Това беше договорено след преговори между кметът на София Йорданка Фандъкова и президентите на КНСБ Пламен Димитров и на КТ "Подкрепа" Димитър Манолов, информират от общината.
Ежегодното увеличение на заплатите е заложено в тригодишното споразумение между Столичната община и синдикатите.
"Най-важната ни задача е да осигурим транспорта на софиянци, а това означава да има средства както за горива и енергия, така също и за заплатите на работещите. София не може да си позволи да спре градския транспорт", посочи столичният кмет.
По думите й финансовото състояние на градския транспорт е изключително тежко.
"Цените на горивата се покачват непрекъснато. Четири пъти по-високи са цените на електроенергията за електротранспорта и метрото в сравнение с миналата година. Компенсацията, която държавата отпуска за електроенергия, покрива само 30% от увеличението", обясни Фандъкова.
Тя припомни, че и миналата и тази година Столична община осигурява над 170 млн. лв. годишно за градския транспорт от собствените си приходи. По настояване на общинските съветници Катя Йорданова и Карлос Контрера предвидените първоначално 150 млн. лв. за градски транспорт в бюджет 2022 на София бяха увеличени на 170 млн. лв.
"От 2019г. Столична община изпълнява договореното 3-годишно увеличение на заплатите в транспортните дружества независимо от пандемията, икономическите и социални кризи. Пред нас стои въпросът как да гарантираме 10% увеличение от месец април тази година и как да се гарантират парите за градския транспорт като цяло през година. Въпросът не е решен и не е решен поради отказа на финансовия министър да дофинансира градския транспорт, както правят всички държави от ЕС, особено в условията на криза", заяви президентът на КНСБ Пламен Димитров.
Той припомни, че в Европейския съюз действа регламент, според който ангажимент за обществения транспорт имат както държавата, така и местните власти. "В България този ангажимент не е пропорционално споделен", каза Пламен Димитров и даде пример с Виена, където ангажимента държава - община е 50% на 50%.
Той заяви, че увеличението на заплатите се очаква от шофьорите и заради инфлацията, която изяжда тези средства.
"Трябва да намерим решение. Другата седмица имаме среща с премиера Кирил Петков и финансовия министър. Ако няма решение, ще трябва да се върнем и да кажем на хората, че заплатите не са гарантирани", посочи още Пламен Димитров.
Синдикатите настояват за прилагане на Европейския регламент и гарантиране на устойчивост за следващите години.