Нови 6 км от трасето на столичното метро ще започнат да се строят в началото на 2023 година. Това съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова в профила си във Facebook.

"Разширението на метрото от "Военна академия" през "Слатина" и зала "Арена Армеец" до бул. "Цариградско шосе" беше одобрено с изменение на Общия устройствен план от Министерски съвет", пише Фандъкова.

Столичният кмет благодари и на министрите на финансите г-жа Велкова и на регионалното развитие арх. Шишков, които са помогнали за приемането на доклада.

"Плановете ни строителството на тези 6 км да започне в началото на 2023 г.", отбеляза Фандъкова и добави:

"Финансирането му ще бъде със собствени средства на Столична община и съфинансиране от държавата, след като трасето беше изключено от Плана за възстановяване и устойчивост".

общата инвестиция за изграждането му е 548 млн. лв., от тях 360 млн. лв. със заем от ЕИБ; 45 млн. лв. от собствени средства и 143 млн. лв. от държавния бюджет.

Предвижда се разклонението на линия 3 на метрото да бъде от бул. "Евлоги Георгиев" при Военна академия "Г. С. Раковски" до пътния възел на бул. "Цариградско шосе" с ул. "Проф. Петър Мутафчиев". Трасето ще преминава по ул. "Гео Милев", бул. "Асен Йорданов", пред зала "Арена Армеец София" и по бул. "Цариградско шосе".

Метромрежата ще се увеличи с 6 км и 6 метростанции. Така общата дължина на линиите ще стане 61 км, а метростанциите ще достигнат 56. Предвижда се да бъдат превозвани с 16 милиона повече пътници годишно, а делът на пътуванията с метро в градския транспорт ще достигне близо 50%. Сред очакваните ефекти са спад на автомобилите в движение с 8801 дневно и намаляване на трафика с около 25%. По-високата скорост на придвижване с метрото в сравнение с останалия транспорт ще спести на жителите града допълнително 8 553 човеко-часа на ден.

Реализацията на проекта за разширяване на третата линия на софийското метро ще окаже положителен ефект и по отношение на намаляването на вредните парникови газове, фини прахови частици, оловни аерозоли и др. с няколко хиляди тона годишно. Ще допринесе също за изпълнение на мерки, свързани със стратегията за нисковъглеродно развитие на градските райони и смекчаване на въздействията върху изменението на климата.

С изграждането на участъка метрото продължава да се развива като основна транспортна система в града, обвързана с транспортните елементи на трансевропейските коридори и транспортната мрежа на региона в единна функционираща транспортна инфраструктура.