Строителството на двете отсечки по трета линия на метрото, които се строят в момента - към столичните квартали "Левски" и "Слатина", ще поскъпне с още 170 млн. лв., реши Столичният общински съвет.

Предложението беше подкрепено от 35 общински съветници, четирима гласуваха "против", а двама се въздържаха. 

Сумата представлява ръст с до 30% с ДДС на всеки от сключените договори, като се отчита вече одобрените през 2022 г. споразумения за индексация с до 15%. Парите ще дойдат от заема, отпуснат на София от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), както и от общинския и от държавния бюджет.

Решението идва след дълги преговори със строителите на метрото и няколко отлагания.

Кметът на София посочи, че гласуваната индексация до 30% касае два периода - за работа, свършена предните две години и това, което предстои 2025 и 2026 г. Терзиев посочи, че за 2025 и 2026 г. какъв е размерът на иденксацията зависи от това какъв е индексът на инфлацията. Затова има формула, но е ограничено до 30%, добави кметът, цитиран от БТА.

Той посочи още, че преди днешното решение на СОС индексацията е била до 15%, а сега е вдигната до 30%, за да може този ключов проект за града да не забавя темпото си. По думите на кмета това не е свързано само с това какви лентички ще реже столичната администрация, а дългогодишната перспектива на града. Точно този доклад се грижи за развитието на града и за това да няма проблеми, които го застрашават, смята Терзиев. Кметът заяви, че метрото е обект от стратегическо значение както за града, така и за държавата.

Защо поскъпва строителството на метрото

В мотивите за индексацията на строителството на метрото пише, че от началото на 2022 г., настъпва рязка промяна в цените на основните строителни материали, спрямо периода на подаване на офертите за обществени поръчки (2020 и 2021 г.), а именно над 70% увеличение на цените. С оглед глобалната икономическа обстановка се наблюдава многократно увеличение на цените на суровини, материали и съпътстващи услуги в областта на строителството, като се очаква измененията в цените да се задържат за дълъг период от време, се посочва още в доклада.

Във връзка с гореизложените обстоятелства, изпълнените дейности от договорите, сключени от "Метрополитен" ЕАД вече са индексирани с до 15%. Заради големите разлики между реалните цени и цените в представените оферти по сключените договори по обществени поръчки, както и поради липса на достатъчно средства, вследствие на ниския процент индексиране - 15%, което СОС прие през 2024 г., се забелязват тенденции към намаляване на обема на излолзяваните месечно строително монтажни работи по тези договори. В тази връзка изпълнителите са изпратили редица писма, че поради финансов недостиг предупреждават за предстоящо спиране на строителството.

Поради тези обстоятелства СОС прие предложение за индексация на цените на сключени от "Метрополитен" договори за изграждане на разширението на метрото с 30%, пише в доклада.

В момента в едното направление се строят три нови станции от спирка "Хаджи Димитър" в посока към ж.к. "Левски". В другата посока в ход е изграждането на шест спирки след станция "Орлов мост" с отклонение към Военна академия, кв. "Гео Милев", ж.к. "Слатина", зала "Арена София" до бул. "Цариградско шосе".