Столичната община и Европейската инвестиционна подписаха договор за 50 млн. евро заем за изграждане на пешеходна инфраструктура, за по-удобни и по-достъпни тротоари във всички квартали на столицата.

Това са допълнителни средства насочени към пешеходната инфраструктура на София. Договорът за заем бе подписан от вицепрезидентът на Европейската инвестиционна банка (EИБ) Лиляна Павлова и кметът на София Йорданка Фандъкова в присъствието на председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев, заместник-кметовете Дончо Барбалов - по финанси и здравеопазване и инж.Ангел Джоргов - по строителство, съобщиха от пресцентъра на общината.

Този заем допълва одобреното финансиране, отпуснато от ЕИБ през 2021 г. Допълнителният заем, чието подписване бе отбелязано днес, е предназначен за многогодишната инвестиционна програма на София, в която са включени и инвестиции в кварталите, включително и за изграждане и рехабилитация на общински пътища, трамвайни линии, велосипедни и пешеходни алеи, както и за друга градска инфраструктура в обхвата на действащия План за устойчива градска мобилност (ПУГМ) на българската столица.

По-конкретно, заемът ще позволи на Столична община да подобри градската среда, да увеличи дела на проектите, насочени към пешеходната инфраструктура, включително за хора с ограничена подвижност и ще допринесе за подобряване на чистотата на въздуха.

За кредита няма да има специфично обезпечение, такси и комисионни. Добрите финансови условия се дължат и на стабилния дългосрочен кредитен рейтинг на София - 'BBB със стабилна прогноза, който е равен на рейтинга на България.

Рейтингът се потвърждава от Международната рейтингова агенция "Стандард енд Пуърс" /S&P Global Ratings/ и се основава на стабилните икономически показатели, които са по-добри от средните за страната, добрата ликвидност, диверсифицираната местна икономика и ниската безработица. Сред основанията на S&P да потвърждава прогнозата за развитието на града е и спазваната от екипа на кмета на София финансова дисциплина.

"Създадохме специална програма за изграждане и реновиране на тротоарни настилки, с която целим обновяване на тротоари във всички райони/квартали на София. Тези инвестиции ще ни дадат възможност да увеличим повече от 10 пъти ремонта на тротоарите в града. Целта е да направим придвижването в града по-удобно, комфортно, сигурно и с това по-предпочитано от гражданите при по-кратки разстояния. Насърчаването на пешеходното движение е важно и за подобряване качеството на въздуха", каза кметът на София.

Столичната община има само инвестиционни заеми и ЕИБ е единствен наш партньор, посочи също кметът Фандъкова. Благодарение на подкрепата на банката са изпълнени важни проекти като завода за отпадъци, за градския транспорт, метрото. Това са проекти, които промениха и продължават да променят средата.

До 30 % от средствата ще бъдат предоставени директно на районните администрации. Ролята на районните кметове при изпълнението на проектите е много важна, както и при подготовката на програмата.

Вицепрезидентът на ЕИБ, Лиляна Павлова, заяви, че ЕИБ е дългогодишен партньор на Столична община и финансира инвестиции в приоритетна публична инфраструктура.

"Банката подпомага разнородни проекти като изграждането на метрото, рехабилитация на градската пътна мрежа, обновяване на автопарка на градския транспорт, инсталации за интегрирано третиране на отпадъци и друга градска и социална инфраструктура, включително чрез консултантски услуги в хода на подготовката и изпълнението им. В качеството ни на климатична банка на ЕС винаги сме засвидетелствали подкрепа с ясна визия за екологичното и устойчиво бъдеще, за което всички мечтаем", посочи Лиляна Павлова.

От своя страна зам.-кметът по финанси, здравеопазване и транспорт, Дончо Барбалов, уточни, че благодарение на заема ще бъдат обновени над 690 хиляди квадратни метра тротоари в София.

Подмяната на тротоарите ще започне първо около училища, детски градини, поликлиники, спирки на градския транспорт. "Изключително важна е ролята на районните кметове, тъй като до 30% от средствата за всеки един от районите ще бъдат предоставени директно на районните администрации. Те трябва да подготвят своите проекти", обясни Барбалов.

Отделно от това, Столичната община заедно с ЕИБ подготвя изготвяне на транспортен модел на града.

"Това е нещо, от което градът има голяма нужда, тъй като и сега се правят локално анализи във връзка с инфраструктурни дейности, но няма цялостен транспортен модел, каквито имат големите големите и развити градове в Европа", посочи Барбалов. По думите му с помощта на експертизата на ЕИБ преди вземането на сериозни инвестиционни решения като строеж на големи сгради, трамвайни трасета и други частни или общински проекти, трябва да се стъпи на сериозен анализ и да се разгледат плюсовете и минусите за транспорта в града.