До края на месеца трябва да бъде завършена оградата на Летище Русе, а от май да започнат да излитат и самолети за борба с градушките. Фирмата инвеститор има техника и за предизвикване на валежи, за което вече е сключила договор с Румъния, съобщава БНТ. От българска страна засега не е проявен интерес, въпреки че в последните години валежите са намалели.

След като от летището при село Щръклево повече от 30 години вече се извършват единични полети и то най често от селскостопански самолети, през май то отново трябва да стане активно действащ аеропорт. Инвеститорите, чиято дейност е борба с градушката в България и Румъния, казват, че имат сериозни планове за неговото развитие.

"До края на март трябва да завършим 90% от оградата, напълно завършена. Тука горе правим стаите за оперативно управление и за пилотите. И подмяна на водопровода. Това е първият етап на работата. Вторият е осветление на пистата, за да могат да се изпълняват нощните полети...7,50 Тука ще има работа за целия български народ и половината китайци. Идеята е да изградим цялата база за поддръжка на нашия вид самолети на територията на летище Русе. А това значи, че ще се отворят доста работни места, стига да има желаещи за работа, защото досега трудно се намират общи работници, а не знам за специалисти", каза Христо Крушарски - представител на дружеството.

Фирмата има сключен договор с българската Агенция за борба с градушките да защитава 33 хил. кв. км от Черно море до Ботевград и от река Дунав до Стара планина. Отскоро работи и със система за предизвикване на валежи, но засега само в Румъния.

"Надяваме се да работим и в България тази година. Ефектът, който румънската страна ни докладва, е значителен. Може би 40% увеличение на валежите", каза Георги Налбантов - управител на летище "Русе порт".

Между фирмата инвеститор и Община Русе има подписано споразумение в рамките на 24 месеца дружеството да извърши необходимите текущи ремонти и да изработи документите, нужни за ползването му като гражданско летище. В договора се казва, че ако клаузите не бъдат спазени, фирмата трябва да се оттегли, а направените подобрения да останат. Споразумението обаче се оспорва в съда.

"Жалбата е неоснователна. Изцяло противоречи на Закона за гражданското въздухоплаване и показва повече емоция и желание за спиране на проекта, отколкото внимателен правен прочит", каза Пенчо Милков - кмет на Община Русе.

Русенци се притесняват и че сградата, обявена за недвижима културна ценност като представител на модернизма от втората половина на 20-и век, може да загуби своята идентичност. По щастливо стечение на обстоятелствата тук е оцеляло и автентичното вътрешно обзавеждане.

"Сградата си остава във вида, в който си е. Най-много да се подмени част от дограмата, ето, виждате, всичко вече се е разпаднало, вчера вятърът е съборил стъкла, падат стъкла. Ако не могат да се укрепят, значи трябва да се подменят стъклопакетите", каза още Христо Крушарски - представител на дружеството.

Инвестицията, поне на първия етап, трябва да достигне два милиона и половина. Русенци обаче се надяват един ден оттук да излитат пътнически самолети, както наскоро пак им обещаха. И разчитат това да не е поредният проект, пуснат по дългата писта на предизборния популизъм.