Русенската пожарна е сред доайените на пожарното дело в България. Първата доброволна пожарна команда също е създадена в Русе. Това каза в крайдунавския град главен комисар Александър Джартов, директор на главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението", цитиран от БТА.

Той участва в отбелязването на 140 години от създаването на противопожарната служба в Русе.

"Традициите са изключително важни за организации като нашата, защото показват, че ние имаме устойчивост във времето. Можем да кажем, че сме доста напреднали в техническо отношение. От началото на годината започнахме да подпомагаме и други държави в различни бедствия, от които бяха засегнати - като Турция, като Гърция. Мисля, че стоим много добре. Независимо от това, винаги може да направим още. Работим изключително активно по много проекти, така че нашите колеги да са оборудвани допълнително с още пожарни автомобили, с лични предпазни средства. От първостепенно значение за нас е те да са обезопасени, така че да работят спокойно и да подпомагат гражданите, които имат нужда от помощ", каза Джартов.

По думите му основният проблем на противопожарната служба у нас е недостатъчното финансиране. "Това е основният проблем. Поради тази причина участваме много по различни проекти, така че да компенсираме тази липса на финансиране", каза Джартов. Той обясни, че в момента се подготвят обществени поръчки, свързани със закупуване на почти 300 противопожарни автомобила. "Срокът е 36 месеца, като се надяваме да стане по-бързо", каза Джартов.

Той коментира, че няма недостиг на пожарникари.

"Недокомплектът в пожарната е около шест процента, което е изключително малко. В момента се обучават 120 пожарникари, а до края на годината ще обявим конкурс за още 110, така че този процес не спира", обясни главен комисар Джартов.

Той заяви, че се работи по проекти и с румънските колеги.

Джартов каза още, че се предвижда изграждане на ситуационен център във Велико Търново. "Ще го използваме, когато се случи голямо бедствие, а от друга страна ще е необходим за обучение. Ситуационните центрове са бъдещето от гледна точка на по-ефективно управление на сили и средства при тежки бедствия", каза Джартов.

Той обясни, че главната дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" не е в състояние в момента да има свои хеликоптери за гасене на пожари. "Въпросът не е само до това да купим хеликоптерите. Необходими са пилоти, необходима е наземна база, с които ние не разполагаме. Сега използваме хеликоптерите на колегите от Военновъздушните сили. Те се отзовават винаги на нашите повиквания, така че обикновено разчитаме на до три хеликоптера във всеки пожароопасен сезон. Използвахме ги тази година и сме изключително благодарни", каза Джартов.

Програмата по повод годишнината включва днес различни инициативи - демонстрация на професионални знания и умения на русенските огнеборци, а също и тържествен марш с противопожарна техника по улиците на града.

Ще има и изложба на експонати от Музея на пожарното дело в Русе. Той е създаден през 1984 година и се помещава в сградата на Първа районна служба "Пожарна безопасност и защита на населението" в крайдунавския град.

Музеят съхранява над 200 експоната. Сред тях е и флагът на първото пожарно доброволно дружество "Спасител" в България, създадено през 1906 година. Има богат снимков архив, оборудване на пожарникари след Освобождението на България до наши дни.

В музея са представени и пожарогасители от 1900 година, използвани във филмови продукции. Има и различни каски, шлангове, кофпомпи. Показана е и пожарникарска торба, която се е пълнела с вода. Преди появата на доброволните сдружения е имало "толумбаджийски групи", които са гасили пожари чрез заплащане.

Експозицията включва и сигнална тръба от 1936 година. От кулата с нея се подава сигнал, че в района на населеното място има пожар.

В експозицията са показани ръчна сирена и стари защитни противопожарни облекла, използвани след 1950 година. Част от тях съдържали вредния азбест и по-късно са излезли от употреба.

Посетителите могат да видят и стара ръчна бутална помпа за пожарогасене. Тя се задвижвала от четирима души, а до мястото на инцидента била теглена с конски впряг.