Вероятността България да спре да носи бойно дежурство е голяма, каза служебният министър на отбраната Димитър Стоянов за охраната на въздушното ни пространство, на пресконференция, на която представи приоритетите на ведомството.

България все още няма оферти за заместваща платформа на българските изтребители от страните, към които е отправила подобно искане, обясни Стоянов и добави, че продължават разговорите с Израел, Швеция и Франция. Срокът, който съм поставил, след лични разговори с министъра на Швеция, френската делегация и тази от Израел, е до 15 февруари да имаме окончателно предложение. След този срок мисля, че няма да успеем да се справим със заместваща платформа, коментира министърът, цитиран от БТА.

Продължава работата за осигуряването на летателната дейност на МиГ-29, като има още три опции. "Срещали сме се с ремонтни организации, представители на други държави, евентуално да ни окажат помощ и съдействие с необходимите най-вече авиационни двигатели, за да може да опитаме да удължим експлоатацията на самолетите МиГ-29", посочи Стоянов.

Министърът обясни, че един двигател за МиГ-29 от Полша е оценен и няма проблем да бъде доставен до България. През януари Стоянов съобщи, че два двигателя за МиГ-29 ще пристигнат от Полша. Вторият двигател има нужда от допълнителна оценка, каза той и добави, че има още един двигател, който е в авиобаза "Граф Игнатиево" и един самолет може да бъде подготвен.

Самолетите, които евентуално могат да бъдат договорени за страната ни са F-16 Block 30 от Израел, Gripen от Швеция и Mirage 2000 от Франция, каза Стоянов. Той обясни, че трябва да има действащо Народно събрание, за да може подобна сделка да бъде осъществена.

Министърът отбеляза, че България сама носи своето бойно дежурство от 1952 година. Ще дойде момент, в който нашето бойно дежурство ще бъде поето от съюзна държава, заяви Димитър Стоянов и допълни, че в Конституцията ясно е записано, че ние трябва да гарантираме суверенитета си. Българската армия има конституционни задължения и тя трябва да бъде осигурена с необходимото въоръжение, за да ги изпълнява, каза още министърът на отбраната.

Трябва да бъде създадена необходимата предпоставка за ускоряване на реализирането на инфраструктурните проекти в авиобазата "Граф Игнатиево", където закъснението е повече от две години, каза още служебният министър на отбраната. 

"Надявам се до средата на 2024 г. да бъдат приключени всички инфраструктурни проекти на "Граф Игнатиево", добави Стоянов.

По думите му основното, с което Министерството на отбраната ще продължи да се занимава през следващите месеци, е продължаване на процеса за подготовка на документите по модернизацията на Българската армия.

Българската армия разполага с доста обекти с отпаднала необходимост, отбеляза министърът. Няма ясна визия как тези обекти ще бъдат използвани, като е поставена цел през следващите месеци да бъде създадена такава визия за управление на тези обекти, обясни той.

Друга цел на ведомството ще бъде да бъдат активирани проектите по индустриално сътрудничество по договора за F-16. Има шест проекта, съгласно рамковото споразумение, което беше подписано между "Локхийд Мартин" и министерствата на отбраната и на икономиката през 2019 година. От тези шест проекта само един е в МО и само той се движи, а по останалите пет няма развитие, посочи Димитър Стоянов. Той обясни, че предстои да бъде подготвен доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили.