Преговорите за транспорта: БСП иска нов Закон за пътищата, ИТН - контролен орган за маркировката
Синият талон, който съпътства шофьорската книжка, трябва да отиде в историята, казаха от ДБ
С минута мълчание в памет на жертвите от тежката катастрофа на магистрала "Струма" и с акцент върху пътната безопасност започна поредният кръг от коалиционни преговори между "Продължаваме Промяната", "Демократична България", "Има такъв народ" и "БСП за България", посветени на транспортния сектор.
Участниците в разговорите изразиха съболезнования към близките на загиналите от пътния инцидент с автобус от Република Северна Македония, започвайки разговорите на експертно ниво именно с темата за пътната безопасност. Според експертите на срещата тя трябва да бъде сред акцентите в обсъжданите политики в сектор "Транспорт".
За изцяло нов Закон за движението по пътищата настояха от "БСП за България" по време на преговорите за съставяне на коалиционно правителството.
Експертът на БСП по темата на пътната безопасност и автомобилен състезател Крум Дончев очерта кои са останалите законодателни предложения, за които ще настоява партията, ако участва в евентуално бъдещо управление с "Продължаваме Промяната", "Демократична България" и "Има такъв народ". Сред тях са одит на съществуващата пътна инфраструктура в страната, както и прехвърлянето на Агенция "Пътна инфраструктура" /АПИ/ в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
От партията настояват още за независим одитиращ държавен орган, който да проверява качеството на изпълнението на инфраструктурните проекти, както и създаването на единен контролен орган на пътя.
"Когато един автобус трябва да бъде спрян за цялостна проверка, трябва да има екип на полиция, автомобилната администрация и Националната агенция за приходите. Това затруднява проверката. Когато има единен контролен орган, той проверява всичко и това ще засили контролната функция на държавата", аргументира предложението Георги Свиленски.
Задължително обучение на децата по пътна безопасност още от предучилищна възраст, както и промяна на методиката на обучение на водачите също бяха сред предложенията на БСП. Според представителите на партията, България може да почерпи опит от другите еврейски страни, където обучават водачите да реагират при екстремална ситуация на специално създадени за целта полигони.
От БСП изтъкнаха още необходимост от стратегия за морския транспорт, както и развитието на жп транспорта да бъде сред основните приоритети на страната.
Да се създаде единен контролен орган, който да се грижи за качеството на пътната маркировка в България. За това настояха експертите на "Има такъв народ".
"Няма никакъв контрол в България по отношение на хоризонталната и вертикалната маркировка. Постави ли се един знак, той е завинаги, докато не го откраднат или не изчезне. Тази работа е поверена на две министерства и никой не я върши. Ето защо искаме това да се ситуира в един орган, което е изключително важно, за да запазим живота на хората. Ние сме първи в Европа по жертви на пътя. Ето това е едно от усилията", аргументира предложението Гроздан Караджов от ИТН пред представителите на останалите партии, участващи в преговорите.
Той даде за пример магистралата в западната ни съседка Сърбия, стигаща до столицата Белград, където всички пътни знаци и хоризонтална маркировка отразяват силно светлината от фаровете на автомобилите през тъмната част на денонощието.
"Влизайки в България, това вече не е така", отбеляза той.
По време на разговорите от партията настояха още търсене на законодателни промени, които да ускорят отчуждаването на имоти, проектирането и строителството на магистрала "Хемус".
От ИТН се обявиха още за изграждането на тунел "Петрохан", с директна жп връзка София - Видин, за тунел под Шипка, както и изграждане на пътната връзка Истанбул - Бургас - Варна - Констанца.
По темата с концесията на летище София от партията поискаха проверка на концесионния договор и неговото изпълнение.
Нови стандарти в поддръжката на пътната инфраструктура, както и въвеждането на електронни системи при управлението на трафика и взимането на решения. Това бяха част от приоритетите, които експертите на "Демократична България" очертаха в хода на коалиционните разговори.
Експертът от "Демократична България" Михал Сотиров очерта и останалите приоритети, за които партията ще настоява. Сред тях са въвеждането на автоматизирани измервателни станции по пътищата, които да контролират тежкотоварния трафик, както и електронно връчване и плащане на фишове и актове за нарушенията на пътя.
Синият талон, който съпътства шофьорската книжка, трябва да отиде в историята, смята Сотиров.
Започнатите магистрали да бъдат довършени и транспортните коридори свързани, призоваха още от "Демократична България". От партията заявиха още, че ще настояват и за законови промени, които да прекратят широко използвана практика на ин-хаус възлагане при изграждането на инфраструктурни обекти, която определиха като порочна.
От партията повдигнаха и темата за ТОЛ система в България, за която ще искат одит и преизчисления на таксите.