Когато техники за публичност, характерни за англосаксонския свят, без никакво адаптиране се възприемат и вкарват в българското публично пространство, буди съмнение до колко ефективен е този подход. Очевидно такъв вид кампанийност има за цел точно определен таргет, и това са младите хора. Целта е постигане на мотивация, като им се покаже, че политиката може да бъде и хепънинг. Така проф. Росен Стоянов, преподавател по политически комуникации в Нов български университет, коментира любителските клипчета, в които експремиерът Кирил Петков умело танцува бачата с млада жена на улица в Бургас, а лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов и колегата му Цончо Ганев пеят "Кога зашумят буките" в кола. Двете прояви станаха хит в социалните мрежи, като събраха общо над 25 000 гледания още преди официалния старт в петък на предизборната кампания за предсрочните парламентарни избори на 2 октомври. При търсене на такава публичност, казва Стоянов, трябва да има естественост, докато в тези случаи личи предварителен и нарочен сценарии.

Проф. Стоянов припомни друг подобен случай у нас, който също стана хит в социалните мрежи. И това е коремното възлизане, което президентът Румен Радев направи с костюм пред телевизионните камери по време на посещение в 68-ма бригада "Специални сили" в Пловдив през 2018 година. Според професорът от НБУ, единственото нещо, което Радев е трябвало да направи преди това, е да свали сакото. И веднага дава пример с Барак Обама, който като президент на САЩ се включи в баскетболна игра, но без сако, по риза и с навити ръкави.

Времето на стандартните предизборни послания свърши, но акцентирането само върху хепънинговия елемент не ангажира с конкретна идея и не активира избирателя да отиде и да гласува за точно определена партия. С подобни послания младите хора просто се забавляват. Днес, казва проф. Стоянов, са необходими политици с харизма, които да умеят да разказват политиката и да ангажират хората с нея.

  • Отмина ли времето на публично заявените позиции, скандирания и знамена?
  • Защо вече не виждаме лидерски сблъсъци в предизборните кампании?
  • Как българинът избира за кой да гласува?
  • Трябва ли партиите да правят отчет на дадените предизборни обещания?

Отговорите на проф. Росен Стоянов, "Директно в новините" със Стефан Кунчев.

Визитка:

Проф. Росен Стоянов е преподавател в НБУ по Комуникационни модели и практики, Въведение в политическите комуникации, Политически комуникационни практики, Медии и политика, Управление и организация на спортни събития, Политическа реклама и ПР. Води обучителни и тренингови семинари на политически партии и политически лидери.