Четири законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата прие парламентът на първо четене. Те предвиждат ограничения за нови водачи на МПС, завишени санкции и зъдалжение на контролните органи да спират на пътя електронни фишове за нарушения и неплатени глоби и застраховки, дори на пътниците в колата, а не само на шофьора.

Последната поправка е сред промените в проекта на Александър Ненков от ГЕРБ и група депутати. Разширяват се и правомощията на длъжностни лица от съответната община, определени от кмета на общината, при извършването на административни услуги на гражданите също да могат да връчват електронни фишове за наложени наказания по закона за движение.

Предвижда се определените от кметовете на общини служби за контрол да могат да използват технически средства и системи, заснемащи и записващи датата, мястото, точния час и вида на нарушението, и регистрационния номер на моторното превозно средство, с което е извършено нарушението, както и да могат да преместват или да нареждат да бъде преместено паркирано в нарушение пътно превозно средство на отговорно пазене, на предварително публично оповестено място без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач.

В законопроекта е залегнало предложението 70% от постъпилите средства от глоби и нарушения, установени с автоматизирани технически средства и системи, собственост на общините, да се предоставят по бюджета на съответната община, на коята са камерите на пътя.

Вторият приет законопроект на първо четене е с вносител Божидар Божанов и депутати от ПП-ДБ. Той предлага премахване на стикерите от предното стъкло на автомобила и замяната им с автоматизирани справки в централни регистри. Предвидено е и отпадането на контролния талон към свидетелството за управление и възможността за заплащане на глоби онлайн, без преди това да се налага те да бъдат връчени присъствено. Въвежда се задължение за контролните органи да спират на пътя и да връчват невръчени електронни фишове и наказателни постановления на водачи, които имат повече от пет невръчени такива.

Проектът на друг депутат от управляващите - Настимир Ананиев, въвежда допълнителни регулации за новите шофьори. Те ще имат забрана за срок от една година от получаването на шофьорската книжка да управляват МПС с мощност над 90 kW. Младите водачи също така няма да могат да карат в тъмната част от денонощието - от 22.00 часа до 6.00 часа сутринта.

За тях допустимото и ненаказуемо ниво на алкохол в кръвта става до 0,1 на хиляда и/или след употреба на дрога. Депутатът от ПП-ДБ предлага увеличение на глобите до 2000 лв. за управление без книжка или за предоставяне на автомобил на неправоспособен водач или на такъв, употребил алкохол или наркотик. В момента санкцията е от 100 до 300 лв.

И четвъртият законопроект е с вносител ПП-ДБ. Депутатът Димитър Найденов предлага за преминаване през ЖП прелез в нарушение на правилата наказанието да е лишаване от право да кара кола за една година и глоба от 3000 лева. При рецидив финансовата санкция скача на 5000 лв., а отнемането на книжката ще бъде за период от три години.

Снимка: БТА

От опозицията определиха промените като популистки, продиктувани от последната трагедия на пътя, когато на ул. "Гурко" пиян шофьор уби 15-годишно момче на пешеходна пътека. В този дух се изказаха и от ИТН, и от "Възраждане".

"Прах в очите на хората и долен популизъм", коментира лидерът на ПГ на ИТН Тошко Йорданов. Той влезе в пререкание с единия от вносителите - Настимир Ананиев. Двамата взаимно се обидиха на популист - Йорданов нарече депутата от ПП-ДБ "ужасен популист, неразбиращ популист, който използва трагедията на хората", а Ананиев му го върна с "г-н Йорданов е тежък популист".

Депутатът от ИТН иронизира предложението за ограничение за новите шофьори до О,1 алкохол на хиляда. "Див популизъм! Значи старите водачи да си къркат до 1,5, но новите не може", реагира той. Нарече малоумно предложение и ограничението за пределната мощност на колата до 90, което означавало ограничение до 120 конски сили. Йорданов не видя логика и в ограничението за нощно каране. "След една година шофьор ли ще е без практика?", попита той Ананиев. "Един шофьор не може да стане шофьор, когато не шофира", заключи Тошко Йорданов.

"Защо не забраним на младите шофьори да шофират през зимата, след като имаме съмнение, значи курсовете за нови шофьори за нищо не стават и то е така", възкликна той.

Снимка: БТА

"Г-н Йорданов е тежък популист, всички са наясно с неговата фиксация в мене, той излъга, че съм нямал книжка, когато съм бил председател на транспортната комисия. Той единствено мисли за водачите и за техните права", възмути се Ананиев, като припомни, че на пътя има и пешеходци. Той уточни, че има книжка още от 2016 г. и обвини Йорданов, че тиражира фалшиви новини.

"Аз нямам фиксации към вас, ако вие си седите кротко и не предлагате глупости, аз ще си мълча, просто вие се изживявате като разбирач, ако имате книжка от 2016, жалко за вас. Не се придобиват умения вечер, ако не шофираш вечер", отвърна му депутатът от ИТН.

"Вие сте ужасен популист, неразбиращ популист, който използва трагедията на хората. От това, което говорите, вие нямате никакъв шофьорски опит, ако имате книжка, минете един курс отново, защото сте опасен по пътищата, освен ако не ви возят като куфар насам-натам", заключи шефът на депутатите от ИТН.

Той разкритикува и предложенията на ГЕРБ за връчване на електронните фишове и на пътниците в спряната кола, като го нарече полицейщина.

"Ако кметството се събира глоби, това е уникална форма на корупция. Това си е работа на МВР, защо натоварвате общините с това? 70% от глобите да отиват в общините, сигурно 40 % ще отиват в приятели на общините", отбеляза Йорданов. "Тук намираме работа на хора, които обикалят цял ден с едни коли и се чудят на кого да наложат скоба", добави той, като напомни, че никъде по света няма подобна практика.

Снимка: БТА

И той, и лидерът на "Възраждане" заговориха за състоянието на пътищата, което е честа причина за ПТП-та и не зависи от промените в Закона за движение по пътищата, който сега приемат.

"Камерите, да, ще подобрят събираемостта, но това няма да направи пътищата по-безопасни, тежките ПТП-та стават в извънградски условия обикновено", каза Тошко Йорданов.

Лидерът на "Възраждане" заяви още, че същата вечер, по време на катастрофата със загиналите четирима фенове на "Левски" от Габрово, той е минал по трасето и е имало аквапланинг.

"Сега с младите шофьори какво става след 12 месеца - изведнъж стават обръгнали шофьори", възкликна Костадинов. Отпадането на лепенките е много добро и трябва да се случи, похвали той проекта на Божанов. "Не скоростта, а пътищата убиват, липсата на маркировка, осветление, аквапланинг. Това няма как да бъде променено със законови промени, колкото повече поправки в законите има, толкова по-голяма е вероятността е законодателите да не си вършат работата добре", обобщи Костадинов.

"Джигитите на пътя нямат страх от закона, особено след алкохол и дрога", констатира пък съпредседателят на ПП-ДБ Атанас Атанасов.

Снимка: БТА