Парламентът гласува допълнителните 2,1 млрд. лева за 8-те Ф-16
Актуализацията в бюджета бе приета на първо и второ четене за час
Парламентът актуализира държавния бюджет за 2019 г. и увеличи разходите по бюджета на Министерството на отбраната с 2,1 млрд. лева, които ще се използват за закупуването на нов тип бойни самолети F-16 Block 70 (Ф-16 Блок 70).
Промените в Закона за държавния бюджет на Република България /ЗДБРБ/ за 2019 г. бяха приети на първо и второ четене в рамките на едно пленарно заседание. На първо четене измененията бяха подкрепени от 117 народни представители, 72 бяха "против" и двама се въздържаха. На второ четене текстовете бяха приети със 113 гласа "за", 72 "против" и два гласа "въздържал се".
Предвидено е планираните в разчетите към ЗДБРБ за 2019 г. средства в общ размер на 271 млн. лв. за реализиране на други проекти за модернизация на Българската армия да не бъдат разходвани през настоящата година.
Отчитайки нетното увеличение на разходите по държавния бюджет в размер на 1,829 млрд. лв. в законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г. се предвижда увеличение на дефицита по държавния бюджет с 1,829 млрд. лв. до 2,228 млрд. лева.
По-рано днес парламентът ратифицира на първо и на второ четене международните договори за закупуване на самолети Ф-16 Блок 70 и необходимото оборудване, свързани материали и услуги, и за поддръжка.
Къде постъпват парите по сделката
Условията на програмата на САЩ за чуждестранни продажби за военни цели (FMS) дават възможност, след превеждане от Министерството на отбраната по сметка на правителството на САЩ на сумите за изпълнение на договорите за придобиване на нов тип боен самолет, част от тях да се депозират и инвестират чрез банкови и инвестиционни сметки във Федералната резервна банка в Ню Йорк за осигуряване на доходност от тези средства в полза на българската държава. Депозираните средства ще се използват от Агенцията на САЩ за сътрудничество в областта на отбраната и сигурността за извършване на плащания в хода на изпълнението на договорите.
В изказването си председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова обясни защо се налага предварително депозиране на средствата по сделката (виж по-долу).
Какво си казаха депутатите при обсъжданията
Румен Гечев ("БСП за България") заяви, че левицата не е съгласна авансово да се плащат 2,3 млрд. лева срещу чертеж и евентуално получаване на стоката след четири години, защото през този период ние нямаме самолети, нямаме боеприпаси, но сме платили на сто процента. По думите му най-бедната страна в ЕС с най-висока смъртност, с най-разсипано здравеопазване ще финансира държавния дълг на богатата и високоразвита страна САЩ, цитира го БТА.
Николай Александров ("Атака") коментира, че модернизация на армията трябва да има, но не на гърба на данъкоплатеца. Според него не трябва да се пренебрегва дали е в наш интерес в момента да платим два милиарда или да го направим разсрочено или по друг начин. Интересът на България е да се борим да постигнем такава цена и такава сделка, която да е изгодна за обществото, коментира Александров.
Йордан Цонев (ДПС) отбеляза, че ДПС не разглежда покупката на нов тип боен самолет като изолирано явление, а като част от стратегията на България за осигуряване на надеждна защита в системата на колективната сигурност на НАТО, инвестирайки във военнопромишления комплекс на САЩ. По думите му това е правилната политика за нашата страна. Цонев се обърна към ГЕРБ с въпроса дали в днешния дебат са разбрали защо нямат евроатлантическо правителство, че патерицата, която ползват от "Воля" е патерица на една друга държава, срещу която трябва да се защитаваме. Нашите партньори нямат доверие в България заради ГЕРБ, заради този ваш избор, заключи той.
В отговор Менда Стоянова (ГЕРБ) заяви, че, ако нямаше доверие, нямаше изобщо да купуваме американско въоръжение, но отбеляза, че няма финансово доверие. Стоянова обясни, че предварителното плащане е в резултат на два фактора - единият, че за първи път ставаме клиент на американското правителство за подобна сделка, а вторият е оценката на риска. В случая оценката на риска показва, че в този момент България не е облечена в доверието в следващите четири години да си плати това, което договаря днес, отбеляза тя. По думите й, ако в следващите четири години ГЕРБ не е на власт, почти сигурно е, че няма да бъдат платени тези пари. Стоянова обясни, че предвиденото увеличение на бюджетния дефицит на 2,1 процента от БВП ще бъде направено в рамките на изискванията на ЕС и посочи, че това не е свързано с увеличаване на размера на дълга, защото парите за този разход са във фискалния резерв. Тя каза, че в момента има над 11 млрд. лева фискален резерв и сега е най-благоприятният момент за такива разходи.
Румен Гечев заяви, че в тези договори американското правителство перфектно е защитило икономическите, политическите и стратегическите интереси на САЩ за наша сметка. В договора пише, че доставчикът не носи никаква отговорност в случай на неизпълнение на която и да било от клаузите, посочи той.
Неустойки, ако има такива, се дължат и те ще постъпят по нашата сметка, категорична беше Менда Стоянова.