Парламентът прие на първо четене промени в Закона за околната среда и водите. "За" гласуваха 127 депутати, "против" нямаше, а 13 се въздържаха. Законопроектът за изменение и допълнение е внесен от Министерския съвет.

С промените се цели усъвършенстване на българското законодателство и транспонирането на европейски директиви, засягащи опазването на природата.

Ще бъдат приложени директиви за оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ на публични и частни проекти, за контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества /СЕВЕЗО III/ и за емисиите от промишлеността. Това ще помогне за отпадането на три от наказателните процедури от Европейската комисия.

С гласуваните промени ще се подобри и нормативната рамка на закона, отчитат вносителите.

Измененията целят и създаването на по-добър достъп до правосъдие и гарантират участието на обществеността при изготвянето на определени планове и програми, отнасящи се до околната среда. Срокът за предложения между първо и второ четене е 14 дни.

При представянето на законопроекта вицепремиерът по климатичните политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов заяви, че това е секторът с най-много наказателни процедури - общо 16. Той посочи, че министерството ще направи предложения между първо и второ четене, за да се избегнат нови наказателни процедури във връзка с неизпълненията на други ангажименти в последната година.

Бившият екоминистър Джевджет Чакъров от ДПС отбеляза, че с промените се цели да се въведат политики за превенция на аварии и замърсявания. Той посочи, че ПГ на ДПС има забележки към законопроекта относно текстовете, които могат да забавят големи инвестиционни проекти с национално значение.

Според неговия съпартиец Ерджан Ебатин също трябва да се изяснят текстовете, защото се създават хредпоставки за спъване на строежа на национално значими инфраструктурни проекти, като магистралите. Той изказа съмнение, че промените се правят в полза на едно конкретно НПО.

"Кажете ми за колко време може да се построи магистрала "Хемус", като увеличаваме инстанциите за обжалване?", запита варненският депутат, зато заключи, че варненци явно скоро нямат да имат магистрала.

Подобни притеснения изрази и Младен Шишков ГЕРБ-СДС. Той каза, че промените могат да доведат до спиране на важни проекти заради отпадане на обжалването само на една институция на решенията по ОВОС.

Иво Атанасов от "Има такъв народ" пък поиска да има и становище на Министерството на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/ за промените в закона относно националните обекти. Той застъпи тезата на ДПС, че трябва да има обжалване само на една инстанция за проекти като "Хемус" или изграждането участъка Видин-Ботевград.

Министърът на околната среда пък опонира, че не ОВОС бави изпълнението на проектите, а здравето на хората трябва да бъде защитено.

"ОВОС се извършва на един ранен етап от производството, тя не е последна инстанция", каза Сандов. И разкритикува депутатите от ГЕРБ, че проявяват безотговорност с отношението си към законопроекта и опита им да прокарат разцепление в управляващата коалиция по темата.

Относно повдигнатите въпроси за изграждането на магистрала "Струма" Сандов посочи, че недовършеното трасе не е заради ОВОС. ОВОС има в самото начало за цялото трасе, но е предвиждала две различни алтернативи за преминаване на отсечката от Симитли до Кресна. Правителството на ГЕРБ се опитва да реализира трета алтернатива, за която няма ОВОС и независимо от едноинстанционното производство - то не е реализирано, коментира Сандов.

"Без всяване на паника по отношение на така важния прогрес на страната", призова Мирослава Петрова от "Продължаваме Промяната", като заяви, че посочи, че "промяна ще има и тя ще е за добро".

Соцдепутатът Крум Зарков репликира ДПС, че не е основателен аргументът, че производството на две инстанции ще забавя процесите.

"Забавянето на строителството не се дължи толкова на съдебното производство, колкото на това, че се извършва незаконно и по схеми", заяви той.

Депутатът от "Възраждане" Иво Русчев пък направо попита защо въобще страната ни трябва отново да се съобразява с европейските директиви.