Над 50 000 деца са се върнали в клас за 6 години, над 1200 екипа започват обходи по адреси
ГРАО ще предостави информация за подлежащите на задължително обучение деца, месец преди началото на учебната година
За последните шест години над 50 000 деца са върнати и задържани в образователната система, така че да могат да продължат образованието си. Това заяви на брифинг в Министерския съвет министър-председателят Николай Денков, след заседание на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст.
"От няколко години използваме т. нар. механизъм за обхват, който цели да върне отпаднали деца от училищната система и да ги задържи там", посочи Денков.
Най-рискови да не бъдат обхванати са малките деца на 4 и 5 години, а от отпадане, по-големите ученици от 8, 9 и 10 клас.
"Основните причини, поради които отпадат децата - на първо място с много висок процент - над 40%, са причините, свързани с липсата на мотивация в родителите и в общността. Т.е. тези културни особености. Това го вземаме като изходна позиция, за да видим какво може да се направи. И от тук имаме специален фокус върху медиаторите, специален фокус върху стимулите и наказанията, които могат да се използват", обясни премиерът Николай Денков.
Справянето с проблема изисква необходима координация между МОН, МЗ, МВР, Агенцията за социално подпомагане, ГРАО, Националното сдружение на общините в България.
Над хиляда и 200 са екипите в цялата страна, които тази година ще започнат да посещават адреси на деца в риск преди началото на учебната година на 15-и септември, за да мотивират родителите. Месец преди това ГРАО ще предостави информация за подлежащите на задължително обучение деца.
На заседанието е обсъден график, по който специално сформирани екипи да започнат да обхождат адреси и да говорят с родителите, за да може децата да бъдат в класните стаи след първия учебен ден на новата учебна година. Обсъждани са и евентуални промени в постановлението, с което се регламентира дейността на тези механизми за обхват, така че да бъдат прецизирани някои срокове, посочи Денков.
Министърът на образованието проф. Галин Цоков е представил пред областните управители и другите представители на институциите предстоящите действия, които трябва да бъдат изпълнени преди и след 15 септември, за да може този механизъм да работи максимално ефективно.
"Около девет хиляди деца годишно трайно остават в образователната система, а за шест години техният брой е над 50 хил.", посочи министърът.
На днешното заседаниеса дали предложения за оптимизиране на дейностите и подобряване на работата на екипите за обхват на отпадащите деца от училище.
Общо 1223 е броят на екипите за обхват, които включват представители на различни институции, които работят с определена кауза - бъдещето на нашите деца, каза министър Цоков.
Общо в тези екипи са обхванати над 18 600 човека - представители на регионалните управления, Агенцията за социално подпомагане, на МВР, свързани са с други институции в зависимост от конкретните особености на местните общности, допълни министърът.
Според него е много важно значението на здравните медиатори и социалните работници, на помощниците на учителите, които тази година вече имат устойчиво финансиране в рамките на своята дейност и стават част от педагогическите екипи в детските градини и училищата. Това дава възможност да се оптимизира работата през началото на настоящата учебна година. Вече имаме уверение от МВР и дирекция ГРАО, че един месец по-рано можем да получим актуалните данни на подлежащите за задължително образование и предучилищна подготовка в детските градини, посочи министър Цоков.
Предвижда се училищата, които задържат децата в риск от отпадане, да получат по-добро финансиране, затова че качествено са осъществили определени дейности и са задържали децата в училище, каза още министърът.
Той допълни, че с приетите промени в Наредбата за финансиране на образователните институции става устойчиво финансирането на образователните медиатори, социалните работници и помощниците на учителите, защото досега те бяха финансирани през образователни проекти, международни и национални програми. Сега те вече ще се финансират от държавния бюджет и специалистите могат да бъдат спокойни, че финансирането им е подсигурено, каза още министърът на образованието.
В днешното заседание на звеното участие представители на министерствата на образованието и науката, на труда и социалната политика, на вътрешните работи, на здравеопазването, на регионалното развитие и благоустройство, на финансите, както и на Държавната агенция за закрила на детето, на Агенцията за социално подпомагане, на Националното сдружение на общините в България, както и областни управители.