На фона на продължаващата блокада на магистрала "Тракия" от миньорите в Мини Марица Изток, парламентът прие Пътна карта за климатична неутралност.

Тя е актуализирана от Министерския съвет във връзка със споразумението между премиера, партиите от мнозинството и синдикатите в сектор "Енергетика", без представителите на работниците в мините.

В актуализираната пътна карта се посочва изрично, че електричество от въглища ще се произвежда поне до 31 декември 2038 г.

Проектът на решение бе разгледан на заседание на извънредна комисия по енергетика и веднага след това внесен за обсъждане в пленарна зала, където извънредно до късно вечерта заседаваше и парламентът в последния си работен ден преди предизборната ваканция.

Залата прие Пътната карта за климатична неутралност със 120 гласа "за", 46 "против" и един "въздържал се", предаде БТА. 

Депутатите спориха два часа по решението, преди да го гласуват.

Снимка: БТА

От БСП видяха в Пътната карта за климатична неутралност "некролог" за въглищната енергетика. Управляващите от ПП-ДБ смятат, че тя гарантира работата на въглищните централи до 2038 г. "Възраждане", "БСП за България" и "Има такъв народ" ги обвиниха, че правят всичко това заради парите по Плана за възстановяване и устойчивост. От ДПС апелираха да бъде намерен онзи баланс, който е необходим, за да бъде свалено напрежението в енергетика.

Снимка: БТА

"От ДПС защитаваме протестиращите миньори и сме готови да направим всичко възможно, за да ги върнем на работните им места. Освен това трябва да направим и онова, което не е направено от всички правителства досега, добави Аталай. ПВУ трябваше да бъде представен в ЕС още преди три години", заяви Рамадан Аталай. 

Снимка: БТА

Срещу фиксирането на точна дата се обяви бившият енергиен министър Драгомир Стойнев, който предложи след въпросната година централите да продължат да работят на пазарен принцип. Комисията обаче прие предложението на Искра Михайлова от "Възраждане" електроенергия от въглища да се произвежда без ограничение поне до 2038 г. Същата теза застъпиха Рамадан Аталай от ДПС и Павела Митова от ИТН.

Притеснението на опозицията дойде от записаното в първоначалния вариант на пътната карта - че въглищните мощности ще се затварят още през тази година. От мнозинството обясниха, че текстът вече е коригиран.  

Венко Сабрутев от ПП-ДБ изтъкна, че пазарът трябва да определи кой да работи и кой - не. Целта на проекторешението е да се даде възможност поне до 2038 г. пазарът да определи кой да работи. "Ние нямаме намерение да затваряме мощности", категоричен беше Сабрутев.

По време на заседанието на енергийната комисия президентът на КНСБ Пламен Димитров обърна внимание, че двата синдиката са били против първоначалния вариант на пътната карта. Според него актуализираната пътна карта е втората стъпка от постигнатото споразумение. Той изтъкна, че в настоящия вариант на пътната карта няма ангажименти за затваряне на въглищни централи до 2038 г.

Димитров предложи да се възложи на Министерски съвет да приведе териториалните планове за справедлив преход в съответствие с актуализираната пътната карта и решението на Народното събрание от 4 октомври, в което се прие споразумението със синдикатите. Това предложение обаче не беше одобрено от депутатите.

На заседанието на комисията присъства и президентът на КТ "Подкрепа" Димитър Манолов и имемно заради неговото подсещане дали датата на спирането на въглищните централи е 1 януари 2038 или 31 декември 2038, депутатите от енергийната комисия записаха крайната дата. 

По-рано от синдиката излязоха с позиция да се декларира и да се проверят за евентуален конфликт на интереси всички участващи в изработването на проекта за Пътна карта за декарбонизация на енергетиката. От "Подкрепа" отправят този призив не за първи път в контекста на изработване на Националния план за възстановяване и устойчивост, Териториалните планове за справедлив преход и други документи.

Така от пътната карта отпадат посочените преди това междинни стойности на енергийните мощности за преработка на въглища, съответно за 2026 г., 2030 г. и 2035 г. Те ще бъдат прецизирани в хода на предоговарянето на Националния план за възстановяване и устойчивост, както предполага и решението на Народното събрание от 12 януари т. г.

Междувременно миньорите на магистрала "Тракия" и край Гурково не се отказват от протестите и дори са готови на ефективни стачни действия. Те настояват за пълно изтегляне на внесените в Брюксел териториални планове и за нови преговори с властта.

На Хаинбоаз се образуваха опашки от тирове.

Скрийншот: Фейсбук, група За Марица Изток

На блокадата при Гурково се изсипаха автобуси с хора, отишли за подкрепление на миньорите.

Заради блокадите и палатковите лагери от МВР и АПИ обявиха алтернативни маршрути.

Обособен е обход през път II-66 - Стара Загора - Нова Загора - Сливен - АМ "Тракия" и обратно. Ограничен остава и трафикът през Прохода на Републиката, между Гурково и Велико Търново.

Към 17 ч. бе възстановено движението по път II-76 Българска поляна - Княжево. Товарните автомобили, пътуващи от граничния контролно-пропускателен пункт "Капитан Андреево" в посока към Русе - "Дунав мост" или обратно, се пренасочват през пътен възел "Харманли" по път II-76 - Тополовград - Елхово - Ямбол - Ришки проход. Обходът за леките автомобили е през Шипченски и Котленски проход.

След среща с премиера акад. Николай Денков беше подписано споразумение, одобрено и от Народното събрание, но протестиращите не се съгласиха с документа и заявиха, че ще отстояват исканията си.