Транспортният министър Росен Желязков дойде в парламента, по повод декларацията на БСП по-рано днес, в която левицата попита премира Борисов, вярно ли е, че правителството се готви да отложи изпълнението на задълженията на избрания концесионер на Летище София за 10 години. 

Министър Желязков обясни, че с оглед на пандемията, свиването на полетите в световен мащаб и загубите на летищните оператори, избраният концесионер "Летище Мюнхен", на 27 октомври миналата година, е предложил нов икономически баланс на концесията, за да може да изпълни заложените в нея ангажименти, като инвестиции от 608 млн. евро, включващи изграждане на нов Терминал 3, проучване за изграждане на нова писта за излитане и кацане, и изплащане на първоначално възнаграждения от 660 млн. лв. с ДДС.

По-рано председателят на социалистическата партия отправи редица критики към кабинета и попита вярно ли е, че Министерският съвет се готви да отложи изпълнението на задълженията на концесионера с 10 години, но не и на правата му. По думите ѝ така той ще влезе във владение и ще и ще има възможност да започне съкращаване на работници или да повиши летищните такси за пътниците.

"Предложението на избрания концесионер е предоставено на генералния директор конкуренция на ЕК и чакаме решението. Едва тогава ще внеса доклада в Министерския съвет и ще направя предложение за възстановяване на икономическия баланс на концесията", заяви Желязков.

Това е сериозен приход в държавния бюджет особено в тази ситуация, то е разчетено в закона за държавния бюджет, отбеляза Росен Желязков. Той посочи, че тогава управлението и експлоатацията ще остане в държавата и тя ще трябва да се намеси при осигуряването на средства. Ако не приемем предложението, единственият изход да се финансира дейността на летището е увеличаването на летищните такси, заяви Желязков.

Ако бъде открита нова процедура за концесия, държавата няма да получи оферти с такива безспорни предимства, смята още министърът. И отбеляза, че вчера за пореден път е удължен срокът за подаване на оферти за концесията на Летище Пловдив поради липса на интерес.

Министър Желязко каза, че към момента голяма част от условията за начало на концесията са изпълнени, като крайният срок е до 12 месеца от подписването на договора. Той посочи, че предстои издаването на единен сертификат на летището, подписани са договорите с държавните ползватели като граничните служби на летището. Всички работници и служители ще бъдат преназначени от концесионера, заяви още министърът.

Той се обърна към опозицията.

"Позицията на БСП винаги е била последователна с това, че е против концесията. Какъв сигнал бихме дали на чуждестранните инвеститори, че се отказваме от 608 млн. инвестиции с... Аз знам, че не мога да ви спечеля за концесията... Моята цел бе да ви представя тези факти и от висотата на амбицията ви да участвате в управлението, концесията има много предимства и нито един недостатък", заяви Росен Желязков.